Osku94 52 Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 Autoss kiinni orkkis puola ennakkovastuksella ja kipinä vähän heikko niin minkälainen tehokkaampi puola kannattais laittaa? Quote Link to post
CamryPappa 53 Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 Kärjet? Et voi kasvattaa puolan tehoa ilman että kärkien kuluminen lisääntyy, se nyt vaan on niin. Etuvastuspuola on itse asiassa hiton hyvä keksintö, koska startatessa se antaa isomman kipinän ylijännitteen vuoksi, mutta ei ajossa ylikuormitu. Mutta jos puola on viisikymppinen, niin kannattaa laittaa tilalle uusi. Yksi vihje puolan ikääntymisestä on se, että se kuumenee niin ettei voi koskea. Entä sytkäjohdot, kärjet ja konkka? Quote Link to post
Osku94 52 Posted December 18, 2020 Author Share Posted December 18, 2020 17 tuntia sitten, CamryPappa kirjoitti: Kärjet? Et voi kasvattaa puolan tehoa ilman että kärkien kuluminen lisääntyy, se nyt vaan on niin. Etuvastuspuola on itse asiassa hiton hyvä keksintö, koska startatessa se antaa isomman kipinän ylijännitteen vuoksi, mutta ei ajossa ylikuormitu. Mutta jos puola on viisikymppinen, niin kannattaa laittaa tilalle uusi. Yksi vihje puolan ikääntymisestä on se, että se kuumenee niin ettei voi koskea. Entä sytkäjohdot, kärjet ja konkka? Anteeks unohtu mainita et laitettu kärjetön jakaja Quote Link to post
CamryPappa 53 Posted December 18, 2020 Share Posted December 18, 2020 Hieman haasteellisempi löytää kärjettömän etuvastuspuolaa. Esim Mersulla on ja on tehokkaita, mutta saattaa olla kahdella etuvastuksella. Enivei, joko etuvastuskytkentä täytyy purkaa, tai sitten laittaa uusi etuvastuksellinen. Quote Link to post
Osku94 52 Posted December 18, 2020 Author Share Posted December 18, 2020 Biltemassa oli tarvikemallin suurtehopuola mut mietin pystyisköhän semmosen laittaa Quote Link to post
Laju 26 Posted December 18, 2020 Share Posted December 18, 2020 2 tuntia sitten, CamryPappa kirjoitti: Hieman haasteellisempi löytää kärjettömän etuvastuspuolaa. Esim Mersulla on ja on tehokkaita, mutta saattaa olla kahdella etuvastuksella. Enivei, joko etuvastuskytkentä täytyy purkaa, tai sitten laittaa uusi etuvastuksellinen. Miten kärjettömän puola eroaa kärjellisestä? Ainakin omassa 2T:ssä on normi etuvastuksellinen puola ja kärjetön sytkä. Quote Link to post
CamryPappa 53 Posted December 19, 2020 Share Posted December 19, 2020 Puolassa on kaksi kelaa, se on muuntaja, jolla 12V nostetaan kilovolteiksi. Jos puolasta halutaan lisää tehoa, pitää virtaa nostaa, kun jännitehän on sama 12V. Jos virta nousee liikaa, alkaa kärjet kulua. Kärjettömässä ei ole kärkiä kulumassa, jotan virtaa voi nostaa = enemmän tehoa. Ja samalla kärjellisen puola = sama teho kuin kärjillä, vaikka kärjetön, iso osa kärjettömän hyödystä jää käyttämättä. Puolan päältä ei yleensä näe, onko kärjelliseen vai kärjettömään. Mittaamalla ensiökäämin resistanssin saa jonkinlaisen vastauksen. Eli puolan kanssa sähköopin perussääntö "PUIMURI" pätee kaikkeen. Bilteman puolista ei tiedä höytäsen pöläystäkään. Kaikki on "suurteho" joka on mainosroskaa. Missään ei sanota kärjille vai kärjettömälle. Tarttis mennä yleismittarin kanssa siis mittailemaan paikan päälle, joukossa voi olal ihan löytöjäkin. Mutta niiden luetteloteksteillä ei uskalla ostaa. Ja googleen "coil resistance" niin saa ensiöpuolen vastusarvoja, ne oli jotain 1-10 ohmin välillä riippuen tehosta. Quote Link to post
MKTuning 112 Posted December 19, 2020 Share Posted December 19, 2020 Peitetään se joka halutaan laskea, esim. P = U kertaa I, tai I = P jaettuna U:lla.... Quote Link to post
jutila 38 Posted December 19, 2020 Share Posted December 19, 2020 Toyotan orkkis etuvastuksellisten puolien ensiövastus ilman etuvastusta on muistaakseni 2ohmin luokkaa. Quote Link to post
Osku94 52 Posted December 20, 2020 Author Share Posted December 20, 2020 Kiitos vastauksista, näillä tiedoilla on hyvä jatkaa. Jos on puolaa mitä suositella nii saa ehottaa ku ei oo kiireellinen ku pitää eka koneremontti vielä tehä Quote Link to post
CamryPappa 53 Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 9 tuntia sitten, Osku94 kirjoitti: Kiitos vastauksista, näillä tiedoilla on hyvä jatkaa. Jos on puolaa mitä suositella nii saa ehottaa ku ei oo kiireellinen ku pitää eka koneremontti vielä tehä Muistuttele mua ensi viikolla niin yritän töissä kaivella. Quote Link to post
J-M Kujala 30 Aktiivi Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 (edited) MSD Blaster on hyvä, tehokas ja käy toyotan igniter kanssa, etuvastus kytketään, jos puola lämpiää igniterin kanssa, riippuu siis kärjettömän puolan poksin latausajoista! Uudempi vs vanhempi nois oli eroa ajoissa, ja puolia kärjettömis alunperin etuvastuksella ja ilman. puola kuumenee jos virtamäärä ylittää puolan kyvyn ottaa sitä vastaan, silloin etuvastus. Toi on aika äkkiä seurattu koekäytöissä. sama pätee muidenkin puolien kans, matala vastuksista puolaa vaan kiinni ja vastusta jos lämpiää, ni sen puolan teho saadaan ulosmitattua. Edited December 26, 2020 by J-M Kujala Höpöhöpö Quote Link to post
CamryPappa 53 Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 Eipä olekaan ihan helppo pala. Kytkin mukaan vielä vanhan työkaverini, jolla FixOrRepairDailynsa kanssa sama hankinta tehtävänä. Mutta ei tullut apua, vaan päinvastoin, ei ollut hänkään löytänyt kärjettömän puolaa jossa etuvastus. Ja jos ottaa kärjellisen systeemin etuvastuksellisen puolan, ei saa juurikaan vahvempaa kipinää. Jos ottaa normaalin kärjettömän puolan (eli ilman etuvastusta), pitäisi etuvastus ohittaa, tai ollaan taas kerran tilanteessa, että kipinä ei parane kärjellisen kipinästä. Etuvastus on luokkaa 1,6 ohm, kärjellisen 12V-puolan ensiökäämi noin 3-4 ohm, ja kärjettömän noin 2 ohm. Eli kärjettömän puola plus vanha etuvastus: 2+1,6=3,6 ohm. Etuvastuksellinen kärjellisen puolahan on sitten yleensä noin 9V puola, ja se etuvastus on juuri siksi, että startissa annetaan lievä ylijännite etuvastuksen ohi, eli parempi kipinä, mutta ajossa etuvastuksen kautta, jolloin puola ei sauhua. Ja koska kyse on 9V puolasta, on ensiökäämin vastus 1,5-2 ohm, ja yhdessä etuvastuksen kanssa 3-3,5 ohm. Sekään yhtälö ei siis tuo ensiön vastukseksi paria ohmia käydessä. Quote Link to post
Laju 26 Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 Kärjellisiinhän etusvastus lisättiin aikoinaan, jotta kipinä olisi startatessa parempi kylmässä koneessa. Kärjöttömissä taas kipinä on parempi jo alkujaan (jos puola on kärjettömän), joten onko etusvastuksellla enää niin suurta merkitystä, vaikka olisi alkujaan ollutkin. Jossain yleispuolissa neuvotaan kytkemään etusvastus vain, jos on oikeat kärjet tai alkujaan etuvastus. Kytkentäähän tuon vaikuttaa sen verran, että jätät kytkemättä sen etuvastuksen ohittavan johdon virtalukolta. (Ja tietysti suojaat hyvin, kun siinä on startatessa akkujännite päässä.) Quote Link to post
aFox 72 Aktiivi Posted December 30, 2020 Share Posted December 30, 2020 Näin ajattelisin itekkin että ei sitä vastusta tarvii enää jos uuden puolan ja kärjettömän laittaa. Quote Link to post
CamryPappa 53 Posted December 30, 2020 Share Posted December 30, 2020 Ei ole isoa merkitystä enää kärjettömässä, siksi sitä harvoin niissä onkaan. Mutta kytkennän muutos ei valitettavasti ole noin helppoa, ainakaan ei ole ollut niissä, joita olen itse joutunut ropaamaan. Quote Link to post
Laju 26 Posted December 30, 2020 Share Posted December 30, 2020 (edited) Ei sen pitäisi erota vastuksen kohdalta kyllä kuin yhden johdon verran, joka tulee virtalukolta. Liitekuvasta näkee 83-84 (etuveto) Toyotan puolan kytkennät ja virtalukon myös. Tuolloin oli vielä riippuen koneesta joko kärjetön tai kärjellinen jakaja. kytkentä: https://ibb.co/CPb7v8c Edited December 30, 2020 by Laju Liite linkkinä, jotta parempilaatuinen kuva Quote Link to post
Heikki Saarikoski 26 Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 Kiinasta jännitteennostin ja siitä pari naksua lisää jänskää sytylle. Quote Link to post
J-M Kujala 30 Aktiivi Posted January 4 Share Posted January 4 ja hommahan ei oo sit ihan yksinkertaistettunakaan noin yksinkertainen. kärjellisessä puolaa ladataan kosketuskulmalla, eli ladataan asteita pyörinnästä, ongelma on, että puolan lataus heikkenee kierroksia kohti, koska latausaika lyhenee. Tästä tulee se kärjellisen ongelma, eli kipinäteho heikkenee kierroksia kohti, kärjettömät lataavat pääsääntöisesti X - millisekuntia pituisen ajan puolaa. Liian virran puola muuttaa lämmöksi, joten kärjetön kuumenee, jos kuumenee suht alakierroksilla, liikaa ladattava kärjetön yläkierroksilla, mut toimii paljon tasaisemmin. MSD Blaster sarjan puola on yks klassikoista ja tehokkaimmista, kärjettömään ilman etuvastusta, ja jos lämpenee, niin sitten vastusta kehiin, maltillisesti. jos skoopilla pääsee latausaikoja kärjettömästä kattomaan, niin mm msd puolasta löytyy mittaustuloksia, et mikä jännite milläkin latausajalla tuottaa max tehon siitä puolasta.. mut tallihommissa ilman mittaria suoraa kii kärettömään systeemiin ja vehkeet tulille ja lämpötilaa seuraten eka ajo. On 31.12.2020 at 12.36, Heikki Saarikoski kirjoitti: Kiinasta jännitteennostin ja siitä pari naksua lisää jänskää sytylle. Lyhentää latausaikaa, kärjettömäs rpm mukaan nostaessa toi kyllä nostais yläpän kipinätehoa.. Quote Link to post
CamryPappa 53 Posted January 5 Share Posted January 5 On 30.12.2020 at 16.56, Laju kirjoitti: Ei sen pitäisi erota vastuksen kohdalta kyllä kuin yhden johdon verran, joka tulee virtalukolta. Liitekuvasta näkee 83-84 (etuveto) Toyotan puolan kytkennät ja virtalukon myös. Tuolloin oli vielä riippuen koneesta joko kärjetön tai kärjellinen jakaja. kytkentä: https://ibb.co/CPb7v8c Tuossakin kytkiksessä on erotettu startin aikainen virta puolalle (AM2) ja virta startille (AM1). Näin puolan virta ei pääse startille auton käydessä. Quote Link to post
aFox 72 Aktiivi Posted January 5 Share Posted January 5 35 minuuttia sitten, CamryPappa kirjoitti: Tuossakin kytkiksessä on erotettu startin aikainen virta puolalle (AM2) ja virta startille (AM1). Näin puolan virta ei pääse startille auton käydessä. Eikös siitä kuitenkin jätetä se startin virta kytkemättä ja vastukselle tuleva normaali virta kytketään suoraan puolalle. Quote Link to post
CamryPappa 53 Posted January 5 Share Posted January 5 Ei tule ST-asennossa silloin puolalle virta. Quote Link to post
Laju 26 Posted January 7 Share Posted January 7 (edited) On 5.1.2021 at 10.05, CamryPappa kirjoitti: Ei tule ST-asennossa silloin puolalle virta. Olet oikeassa, ajatusvirhe. Jos oltaisiin lisäämässä etuvastusta, niin johdotuksesta riippuen pitäisi lisätä rele etuvastuksen ohjaukseen, ettei etuvastuksen kautta meni startille herätettä, kun kone on käynnissä. (Jos virtalukosta lähtee vain yksi ST-johdotus.) Edit. Etuvastukselta virtalukolle menevän ST:n pitäisi olla erillään startista joka tapauksessa jo alkujaan, muutenhan start moottori saisi herätteeen puolan etuvastuksen kautta vain hieman pienempänä jännitteenä kuin start asennossa. Tällöin etuvastuksen tilalle voi kytkeä johdonkin, jolloin startatessakin saa kipinän. Vanhoissa virtalukoissa oli kuitenkin niin, että IGN ja ST ovat yhtäaikaa päällä virtalukon kautta startissa. Tällöin puola saa virran IGN:n kautta myös startatessa, vaikka etuvastuksen ja ST-johdon irroittaa kytkennästä kokonaan. Edited January 7 by Laju Quote Link to post
aFox 72 Aktiivi Posted January 8 Share Posted January 8 Niin Markissakin tais olla että virta tulee startatessakin tuohon ig on johtoon. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.