Jump to content

ae92 4a-fe käyntiongelma


Recommended Posts

Terve,

E9 4a-fe corollassa mystinen käyntiongelma. Eli auto jätti tielle eikä käynnistynyt eikä edes lupaillut, vanhat tulpat anto keltasta kipinää, uudet tulpat vaihettua lähti käyntiin ja toimi normaalisti, paitsi mittariston taustavalot vilkkui ja kojelaudan päällä oleva varashälytin tms. vilkkui. Auto toimi 300km ilman ongelmia, kunnes seuraavana päivänä käynnistyi normaalisti, 5km ajon jälkeen sammui, tätä teki 8 kertaa kunnes pääsi kotiin. Auto käynnistyi  vain kaasupohjassa ja useamman yrityksen jälkeen. Auto toimi kun ajoi kaasupohjassa, heti kun piti hidastaa niin sammui, Käynnistyksen jälkeen käy tyhjäkäyntiä epätasasesti noin 30sek ja sammuu sen jälkeen. Myös starttatessa pitää kääntää avainta ääriasentoon kun ennen riitti että vain kääntää vähän startin puolelle. Vikakoodejakaan ei ollut. Onko kellään tietoa mistä tämä voisi johtua?

Link to post

Nyt taas kylmänä lähti normaalisti käyntiin ja avainta tarvi kääntää vain vähän startin puolelle. Toimi normaalisti kunnes ryyppy ei pitänyt kierroksia ylhäällä, ja mittariston taustavalot alkoi vilkkua ja käynti pätki, pystyi ajamaan kun antoi kokoajan kaasua, sitten kun käynnisti lämpimänä tarvi kääntää avaimen ääriasentoon. 

Link to post

Tarkista ja puhdista akunkengät, korin ja moottorin väliset maadoitukset, tarkista laturin päästä, että johto on siellä kunnolla kiinni.  Ja nyt siis otat auki, ja rapsutat ne puhtaiksi, kun välistä noihin kertyy sellaista "mustaa" hapettumaa, ja itse liitos näyttää kyllä ihan puhtaalta, mutta eipä kuitenkaan olekkaan.  Yksi konsti tarkistaa on, mitata jännite esim. akun miinusnavan (lyijystä) ja korin väliltä. Jos jännite on jotain muuta kuin nolla, niin jossain on huono liitos. 

Ja se virtalukon pohja voisi kyllä olla vialla, mutta ei oikein sovi tuohon että käy kun on vain runsaasti kaasua. 

Ootko virranjakajan sisälle katsonut? onko kantta ja pyörijää ikinä vaihdettu ?  Elektroninen sytytyshän tuossa on, niin ei tuokaan mahdoton olisi, että olisi vialla. Noillakin jos joskus vikaantuu, niin tuppaa oleen just sitä, että kylmänä toimii lämmetessään alkaa pätkiä. 

Sitten toki Ecukin voisi temppuilla justiinsa noin. välillä toimii, välillä ei.. kylmänä toimii.. lämpösenä ei.  Esim, jos siellä on kylmäjuotos, tai jos konkka on kypsynyt. 

 

Link to post
11 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Yksi konsti tarkistaa on, mitata jännite esim. akun miinusnavan (lyijystä) ja korin väliltä. Jos jännite on jotain muuta kuin nolla, niin jossain on huono liitos.

Vastusarvoa varmaan tarkoitit?

0,2 ohm on yleensä pienin arvo, sillon kun on liitokset kunnossa, eli ei ihan nollaa näytä.

Link to post
5 tuntia sitten, MKTuning kirjoitti:

Vastusarvoa varmaan tarkoitit?

0,2 ohm on yleensä pienin arvo, sillon kun on liitokset kunnossa, eli ei ihan nollaa näytä.

Kyllä sen voi jännitteelläkin mitata, jos järjestelmä on käynnissä, tai muuta kuormaa, esim valot päällä.  Jos maa on huonosti, niin jännite-ero siihen syntyy välille.  ja tuo on kyllä käytännössä nolla silloin, jos on liitokset kunnossa kuormasta riippumatta.. Jos taas siellä on huonoja liitoksia, niin eroa syntyy sitten jotain nollan ja 12 v välillä :D 

Mutta kyllä virrattomana juuri MKTunningin tavalla vastusmittauksella. 

Eipä tullut ajateltua, ettei porukka ole välttämättä ollut hereillä Fyssan tunneilla aikoinaan :D 

Se miksi itse tykkään tuosta tavasta, niin digitaalimittarit ei välttämättä kaikissa tilanteissa mittaa tuolla vastuksella tuota luotettavasti. Joten kuorman kanssa paljastuu nuokin tilanteet. 

Link to post
1 tunti sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Se miksi itse tykkään tuosta tavasta, niin digitaalimittarit ei välttämättä kaikissa tilanteissa mittaa tuolla vastuksella tuota luotettavasti. Joten kuorman kanssa paljastuu nuokin tilanteet. 

Joo varmemman tuloksen saa näin jännitettä mittaamalla.

Link to post

Kiitos vastauksista. Auto pysyy käynnissä ja voi normaalisti ajaa kunhan on jatkuvasti yli 1500rpm. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kun kierrokset putoavat normaalille tasolle moottori sammuu. Pari kertaa jäänyt toimimaan tyhjäkäynnillä 800rpm kohdalle. Lämpimänä kun käynnistää esiintyy vastasytyttämistä ja kone lähtee käyntiin startin lopetettua ns jälkikäynnillä. Avaimen asennolla ei enää merkitystä käynnistäessä. MaunoJokisen sanomat asiat tarkastettu ja mitattu, ei ollut poikkeavaa. Puristukset joka pytyssä n.13bar ja latausjännite 14.3 V. Ihmetyttää miksi mittariston taustavalot(vaihdettu ledeiksi) alkaa vilkkua kuin olisi jokin kosketushäiriö, kun ryyppy ei pidä enää kierroksia ylhäällä ja tyhjäkäynnillä pätkii ja sammuu. Muut sähkölaitteet toimii normaalisti. 

Link to post

On kyllä ihme juttu taas.. Menee kyllä nyt ihan arvailuksi :o No haiseeko tuo rikkaalle (tai toki se varmaan haisee, kun kerran sammuu tollai). Mutta mietin, että jos on imusarjassa vuoto, tai suuttimissa jotain. toisaalta, kun kylmänä käy, kun kerran saa ryyppysuuttimesta ruokaa, niin ei se sitten rikkaalla mene. Joten voisiko olla joku suuttimista tukossa tai rikki? 

Sitten Lambda voisi kyllä osittain selittää, jos antaa eculle jotain ihan huuhaa tietoa.  

4A-FE koneessahan ei vielä ole kovin kummonen toi mitä ecu kertoo ongelmista, niin voi kyllä olla pahastikkin paikat pielessä, eikä ecu tajua mitään :D 

Toisaalta pakopuoli tukossa voisi kyllä käyttäytyä vähän samalla tavalla, paitsi pitäisi tehdä enneminkin sen, että ei ota kieroksia, niinkuin tuossa jossain tapauksessa tässä justiinsa oli. 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...