Jump to content

Toyota Avensis T25 D4D 2.2 D-cat vm.2007 Siirtopumppu ongelma


Timppaa

Recommended Posts

Moi,

Autossa sellainen ongelma ettei meinaa lähteä kylmänä käymään kun n. 20-30 sekunnin starttauksella. Otin polttoainesuodattimelta tulo letkun pois ja sieltä ei tullut yhtään Dieseliä, pitäiskö sieltä tulla?
Onko kyseisessä autossa 1 vai 2 pumppua?  En ainakaan nopealla vilkaisulla löytänyt muuta kuin tankissa olevan pumpun. 
Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Link to post

Ei oo siirtopumppua. Kannattaa uus suodatin vaihtaa. Scv-venttiili näissä alkaa jumittelemaan yleensä. Kannattaa vikakoodin lukijalla tarkistaa raili paineet et jaksaa pitää haluttuna, eikä monen sadan barin heittoja oo.

edit: enpä oo muuten varma siirtopumpusta. Mut ei ainakaan itellä kuulu mitään surinoita virrat päällä, eikä letkustakaan tuu mitään

Edited by Joni Piippo
Link to post
2 tuntia sitten, valde kirjoitti:

Siinä polttoainesuodattimen päällähän on käsipumppu, jos pumppaat ssitä parkymmentä kertaa ennen starttia, niin lähteekö käyntiin heti?

Täytyy kokeilla tätä kun auto on seissyt muutaman tunnin 

Link to post
2 tuntia sitten, Timppaa kirjoitti:

Antaa myös vikakoodia P0093 - Polttoaine järjestelmän vuodonhavaitsin, pieni vuoto. Mistään en vuotoja kyllä löytänyt 🤔

Jos käsipumpun jälkeen lähtee käyntiin, niin jostain saa ilmaa linjaan. Ei näy välttämättä vuotona ulospäin.

Link to post

Kannattaa tarkistaa myös, että dieselisuodatin on kunnolla kiinni ja tiiviste oikein paikoillaan. Tuossakin taitaa olla siellä suodattimen pohjassa se vedenmäärän anturi, niin sekin saattaa olla hieman löysällä.

Se ei tosiaan tarvi isoa vuotoa, kun ilmaa pääsee, mutta neste ei välttämättä tuu ulos. Kuitenkin valuu linja tyhjäksi kun on riittävän pitkään paikoillaan.  Ja se tankissa oleva pumppuhan lähtee päälle vasta, kun virta-avaimesta kääntää startin päälle, tai kone on käynnissä.  (Noin se ainakin Avensis verson dieselissä on).  Niin ja tosiaan pari lyhyttä starttia alkuun, niin se pumppu lykkää linjan täyteen..  Mutta ei kyllä kannata pitkään tuon kanssa leikkiä, kun pääsee kohta tekeen startti remppaa tai pakkasilla loppuu akku, ennenkuin auto lähtee käyntiin ;) 

  

Link to post
19 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Kannattaa tarkistaa myös, että dieselisuodatin on kunnolla kiinni ja tiiviste oikein paikoillaan. Tuossakin taitaa olla siellä suodattimen pohjassa se vedenmäärän anturi, niin sekin saattaa olla hieman löysällä.

Se ei tosiaan tarvi isoa vuotoa, kun ilmaa pääsee, mutta neste ei välttämättä tuu ulos. Kuitenkin valuu linja tyhjäksi kun on riittävän pitkään paikoillaan.  Ja se tankissa oleva pumppuhan lähtee päälle vasta, kun virta-avaimesta kääntää startin päälle, tai kone on käynnissä.  (Noin se ainakin Avensis verson dieselissä on).  Niin ja tosiaan pari lyhyttä starttia alkuun, niin se pumppu lykkää linjan täyteen..  Mutta ei kyllä kannata pitkään tuon kanssa leikkiä, kun pääsee kohta tekeen startti remppaa tai pakkasilla loppuu akku, ennenkuin auto lähtee käyntiin ;) 

  

Eikö tämä nimenomaan ole ilman sitä tankin pumppua?

Käsipumppu polttoainesuodattimen päällä toimii tuohon ilman poistamiseen. Samalla se helposti varmistaa, että ongelma on juurikin ilma polttoainejärjestelmässä.

Link to post
10 tuntia sitten, valde kirjoitti:

Eikö tämä nimenomaan ole ilman sitä tankin pumppua?

Käsipumppu polttoainesuodattimen päällä toimii tuohon ilman poistamiseen. Samalla se helposti varmistaa, että ongelma on juurikin ilma polttoainejärjestelmässä.

Mä en oo yhtään selvillä millainen järjestelmä tuossa on, mutta jos siinä on imevä pumppu moottorilla niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä ongelma on juurikin tuossa suodattimen kiristyksessä. Koska silloin se imevä pumppu imee sinne suodattimelle ilmaa, joka sitten estää kännistymisen.  Voi siis olla myöskin löysä letkunkiristin jossain, tai kulunut helmi jossain metalliputkessa.  Aika monen dieselin kanssa touhannut, ja tuo piirin ilmaaminen ja/tai ilman kertyminen järjestelmään on monesti aika hankala juttu. 

Käsipumpulla todistat sen, että jos se lähtee käyntiin hyvin sen jälkeen kun käsipumppua on käyttänyt, niin se ilma on se ongelma, ja sitä jostain sinne kertyy.  Tuo käsipumppuhan on tuolla sitä varten, että sillä ilmataan se järjestelmä suodattimen vaihdon yhteydessä. 

Toinen mikä voisi selittää pitkän veivaamisen on, että siellä on hehkut vialla. joko on joku hehkutulppa sökönä, tai sulake (yleensä akun kengällä tuo), tai hehkun rele.  Taas pitäisi katsoa, millanen kone tuossa on, jotta näkisi, millainen systeemi tuossa nyt sitten on. 

 

Link to post

Onko tuossa helmiä muualla kuin korkeapumpun jälkeen. Sen jälkeen jos vuotaa niin tulee kait uloskin näkyviin.

Käsipumpulla paineet ensin. Jos ei vaikutusta, niin hehkutulpat voisi tietysti tarkistaa kuten Mauno mainitsi (yleismittari).

Link to post
21 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Mä en oo yhtään selvillä millainen järjestelmä tuossa on, mutta jos siinä on imevä pumppu moottorilla niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä ongelma on juurikin tuossa suodattimen kiristyksessä. Koska silloin se imevä pumppu imee sinne suodattimelle ilmaa, joka sitten estää kännistymisen.  Voi siis olla myöskin löysä letkunkiristin jossain, tai kulunut helmi jossain metalliputkessa.  Aika monen dieselin kanssa touhannut, ja tuo piirin ilmaaminen ja/tai ilman kertyminen järjestelmään on monesti aika hankala juttu. 

Käsipumpulla todistat sen, että jos se lähtee käyntiin hyvin sen jälkeen kun käsipumppua on käyttänyt, niin se ilma on se ongelma, ja sitä jostain sinne kertyy.  Tuo käsipumppuhan on tuolla sitä varten, että sillä ilmataan se järjestelmä suodattimen vaihdon yhteydessä. 

Toinen mikä voisi selittää pitkän veivaamisen on, että siellä on hehkut vialla. joko on joku hehkutulppa sökönä, tai sulake (yleensä akun kengällä tuo), tai hehkun rele.  Taas pitäisi katsoa, millanen kone tuossa on, jotta näkisi, millainen systeemi tuossa nyt sitten on. 

 

Kyllä, juurikin tätä tarkoitin tuolla pumpulla testaamisella. Mahdollisten vuotopaikkojen, tai muun hitaan käynnistymisen syiden pohtiminen on mielestäni hieman ennenaikaista. Kun tuolla pumpulla saa kuitenkin nopeasti testattua onko vika polttoainenjärjestelmän vuodossa, vai muualla. Tuon testin jälkeen voi sitten keskittyä joko vuotopaikan, tai muun ongelman etsimiseen riippuen testin tuloksesta.

Link to post

Nyt on scv-venttiili vaihdettu ja samat ongelmat jatkuu. Kylmänä joutuu starttaan kauan ja sitten kun auton saa käyntiin niin menee hetki ja auto ei vastaa kaasuun ollenkaan, sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudestaan auto käy ihan hyvin ja vastaa kaasuun.  Vikakoodeja pelkästään tuo p0093

Link to post

Oliko se alkulinja nyt siis tarkistettu, ettei sinne pääse ilmaan jostain.  Oliko se polttoainesuodatin milloin  vaihdettu? Vaikkei ohjelmassa oliskaan vaihtoa, niin kyllä se silti hyvä on vaihtaa jossain vaiheessa, jos sattuu, että se on tukkeutunut.  Traktoriinhan tuo vaihdettiin kerran vuoteen, ja varsinkin näin kylmien aikaan, useammankin kerran vastaavia ongelmia, ettei ota kierroksia, kun sinne suodattimeen on kertynyt vettä, joka sitten jäätää sen suodattimen tukkoon.  

Tuo huono käynti alussa viittaisi siihen, että siellä on jossain ilmaa niin paljon, ettei se saa suuttimille riittävää painetta, jotta ilma poistuisi sieltä, joten ei käy kaikilla. 

Jos se suodatin on vaihdettu hiljattain, niin sitten alkaisin tarkistaa sitä suodattimen kiristystä, ja että onko tiiviste varmasti oikeassa paikassaan siellä.  Sitten se käsipumppu, niin onko se sellainen, että avataan ensin ruuvaamalla, jonka jälkeen sillä voi pumpata, niin onko se sitten muistettu painaa alas, ja ruuvata takaisin kiinni.  (Siis nyt en tiedä, millainen tuo on näissä, kun en ole ikinä nähnyt luonnossa, mutta noita käsipumppuja on sekä tollaista "avattavaa" mallia että ei avattavaa tullut vastaan joskus) 

 

Kokeilitko nyt sitä siis sillä tavalla, että pumppasit sillä käsipumpulla ennenkuin käynnistit auton seisonnan jälkeen.  

Tuollahan sä näet sen imupuolen vuodon..  Jos tuolla konstilla toimii aina kerrasta, niin sulla on siellä jossain se vuoto. 

 

Link to post
On 3.1.2021 at 11.57, MaunoJokinen kirjoitti:

Oliko se alkulinja nyt siis tarkistettu, ettei sinne pääse ilmaan jostain.  Oliko se polttoainesuodatin milloin  vaihdettu? Vaikkei ohjelmassa oliskaan vaihtoa, niin kyllä se silti hyvä on vaihtaa jossain vaiheessa, jos sattuu, että se on tukkeutunut.  Traktoriinhan tuo vaihdettiin kerran vuoteen, ja varsinkin näin kylmien aikaan, useammankin kerran vastaavia ongelmia, ettei ota kierroksia, kun sinne suodattimeen on kertynyt vettä, joka sitten jäätää sen suodattimen tukkoon.  

Tuo huono käynti alussa viittaisi siihen, että siellä on jossain ilmaa niin paljon, ettei se saa suuttimille riittävää painetta, jotta ilma poistuisi sieltä, joten ei käy kaikilla. 

Jos se suodatin on vaihdettu hiljattain, niin sitten alkaisin tarkistaa sitä suodattimen kiristystä, ja että onko tiiviste varmasti oikeassa paikassaan siellä.  Sitten se käsipumppu, niin onko se sellainen, että avataan ensin ruuvaamalla, jonka jälkeen sillä voi pumpata, niin onko se sitten muistettu painaa alas, ja ruuvata takaisin kiinni.  (Siis nyt en tiedä, millainen tuo on näissä, kun en ole ikinä nähnyt luonnossa, mutta noita käsipumppuja on sekä tollaista "avattavaa" mallia että ei avattavaa tullut vastaan joskus) 

 

Kokeilitko nyt sitä siis sillä tavalla, että pumppasit sillä käsipumpulla ennenkuin käynnistit auton seisonnan jälkeen.  

Tuollahan sä näet sen imupuolen vuodon..  Jos tuolla konstilla toimii aina kerrasta, niin sulla on siellä jossain se vuoto. 

 

Ulospäin ei vuotoa ainakaan näy mutta täytyy huomenna vielä käydä kaikki linjat uudestaan läpi kun töistä vapaata. pa-suodatin vaihdettu N. kuukausi sitten, täytyy tsekata myös tuo suodattimen tiivisteet. Mun mielestä tuota käsipumppua ei pysty lukitsemaan mitenkään "alas". 

Kokeilin pumpata ennen käynnistystä mutta ei ollut mitään vaikutusta. Autoa sai startata n. 20 sekunttia jolloin lähti käymäään mutta sammui n. 30sekunnin jälkeen, sen jälkeen alkoi lähtemään helposti käymään mutta sammuili aina välillä tyhjäkäynnillä kunnes kone oli lämmin niin alkoi toimimaan täysin normaalisti.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...