Timppaa 0 Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 Moi, Autossa sellainen ongelma ettei meinaa lähteä kylmänä käymään kun n. 20-30 sekunnin starttauksella. Otin polttoainesuodattimelta tulo letkun pois ja sieltä ei tullut yhtään Dieseliä, pitäiskö sieltä tulla? Onko kyseisessä autossa 1 vai 2 pumppua? En ainakaan nopealla vilkaisulla löytänyt muuta kuin tankissa olevan pumpun. Kiitos vastauksista jo etukäteen. Quote Link to post
Joni Piippo 38 Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 (edited) Ei oo siirtopumppua. Kannattaa uus suodatin vaihtaa. Scv-venttiili näissä alkaa jumittelemaan yleensä. Kannattaa vikakoodin lukijalla tarkistaa raili paineet et jaksaa pitää haluttuna, eikä monen sadan barin heittoja oo. edit: enpä oo muuten varma siirtopumpusta. Mut ei ainakaan itellä kuulu mitään surinoita virrat päällä, eikä letkustakaan tuu mitään Edited December 12, 2020 by Joni Piippo Quote Link to post
valde 12 Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 Siinä polttoainesuodattimen päällähän on käsipumppu, jos pumppaat ssitä parkymmentä kertaa ennen starttia, niin lähteekö käyntiin heti? Quote Link to post
Timppaa 0 Posted December 12, 2020 Author Share Posted December 12, 2020 2 tuntia sitten, valde kirjoitti: Siinä polttoainesuodattimen päällähän on käsipumppu, jos pumppaat ssitä parkymmentä kertaa ennen starttia, niin lähteekö käyntiin heti? Täytyy kokeilla tätä kun auto on seissyt muutaman tunnin Quote Link to post
Timppaa 0 Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Antaa myös vikakoodia P0093 - Polttoaine järjestelmän vuodonhavaitsin, pieni vuoto. Mistään en vuotoja kyllä löytänyt 🤔 Quote Link to post
Laju 26 Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 2 tuntia sitten, Timppaa kirjoitti: Antaa myös vikakoodia P0093 - Polttoaine järjestelmän vuodonhavaitsin, pieni vuoto. Mistään en vuotoja kyllä löytänyt 🤔 Jos käsipumpun jälkeen lähtee käyntiin, niin jostain saa ilmaa linjaan. Ei näy välttämättä vuotona ulospäin. Quote Link to post
MaunoJokinen 282 Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Kannattaa tarkistaa myös, että dieselisuodatin on kunnolla kiinni ja tiiviste oikein paikoillaan. Tuossakin taitaa olla siellä suodattimen pohjassa se vedenmäärän anturi, niin sekin saattaa olla hieman löysällä. Se ei tosiaan tarvi isoa vuotoa, kun ilmaa pääsee, mutta neste ei välttämättä tuu ulos. Kuitenkin valuu linja tyhjäksi kun on riittävän pitkään paikoillaan. Ja se tankissa oleva pumppuhan lähtee päälle vasta, kun virta-avaimesta kääntää startin päälle, tai kone on käynnissä. (Noin se ainakin Avensis verson dieselissä on). Niin ja tosiaan pari lyhyttä starttia alkuun, niin se pumppu lykkää linjan täyteen.. Mutta ei kyllä kannata pitkään tuon kanssa leikkiä, kun pääsee kohta tekeen startti remppaa tai pakkasilla loppuu akku, ennenkuin auto lähtee käyntiin Quote Link to post
valde 12 Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 19 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti: Kannattaa tarkistaa myös, että dieselisuodatin on kunnolla kiinni ja tiiviste oikein paikoillaan. Tuossakin taitaa olla siellä suodattimen pohjassa se vedenmäärän anturi, niin sekin saattaa olla hieman löysällä. Se ei tosiaan tarvi isoa vuotoa, kun ilmaa pääsee, mutta neste ei välttämättä tuu ulos. Kuitenkin valuu linja tyhjäksi kun on riittävän pitkään paikoillaan. Ja se tankissa oleva pumppuhan lähtee päälle vasta, kun virta-avaimesta kääntää startin päälle, tai kone on käynnissä. (Noin se ainakin Avensis verson dieselissä on). Niin ja tosiaan pari lyhyttä starttia alkuun, niin se pumppu lykkää linjan täyteen.. Mutta ei kyllä kannata pitkään tuon kanssa leikkiä, kun pääsee kohta tekeen startti remppaa tai pakkasilla loppuu akku, ennenkuin auto lähtee käyntiin Eikö tämä nimenomaan ole ilman sitä tankin pumppua? Käsipumppu polttoainesuodattimen päällä toimii tuohon ilman poistamiseen. Samalla se helposti varmistaa, että ongelma on juurikin ilma polttoainejärjestelmässä. Quote Link to post
MaunoJokinen 282 Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 10 tuntia sitten, valde kirjoitti: Eikö tämä nimenomaan ole ilman sitä tankin pumppua? Käsipumppu polttoainesuodattimen päällä toimii tuohon ilman poistamiseen. Samalla se helposti varmistaa, että ongelma on juurikin ilma polttoainejärjestelmässä. Mä en oo yhtään selvillä millainen järjestelmä tuossa on, mutta jos siinä on imevä pumppu moottorilla niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä ongelma on juurikin tuossa suodattimen kiristyksessä. Koska silloin se imevä pumppu imee sinne suodattimelle ilmaa, joka sitten estää kännistymisen. Voi siis olla myöskin löysä letkunkiristin jossain, tai kulunut helmi jossain metalliputkessa. Aika monen dieselin kanssa touhannut, ja tuo piirin ilmaaminen ja/tai ilman kertyminen järjestelmään on monesti aika hankala juttu. Käsipumpulla todistat sen, että jos se lähtee käyntiin hyvin sen jälkeen kun käsipumppua on käyttänyt, niin se ilma on se ongelma, ja sitä jostain sinne kertyy. Tuo käsipumppuhan on tuolla sitä varten, että sillä ilmataan se järjestelmä suodattimen vaihdon yhteydessä. Toinen mikä voisi selittää pitkän veivaamisen on, että siellä on hehkut vialla. joko on joku hehkutulppa sökönä, tai sulake (yleensä akun kengällä tuo), tai hehkun rele. Taas pitäisi katsoa, millanen kone tuossa on, jotta näkisi, millainen systeemi tuossa nyt sitten on. Quote Link to post
Laju 26 Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 Onko tuossa helmiä muualla kuin korkeapumpun jälkeen. Sen jälkeen jos vuotaa niin tulee kait uloskin näkyviin. Käsipumpulla paineet ensin. Jos ei vaikutusta, niin hehkutulpat voisi tietysti tarkistaa kuten Mauno mainitsi (yleismittari). Quote Link to post
valde 12 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 21 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti: Mä en oo yhtään selvillä millainen järjestelmä tuossa on, mutta jos siinä on imevä pumppu moottorilla niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä ongelma on juurikin tuossa suodattimen kiristyksessä. Koska silloin se imevä pumppu imee sinne suodattimelle ilmaa, joka sitten estää kännistymisen. Voi siis olla myöskin löysä letkunkiristin jossain, tai kulunut helmi jossain metalliputkessa. Aika monen dieselin kanssa touhannut, ja tuo piirin ilmaaminen ja/tai ilman kertyminen järjestelmään on monesti aika hankala juttu. Käsipumpulla todistat sen, että jos se lähtee käyntiin hyvin sen jälkeen kun käsipumppua on käyttänyt, niin se ilma on se ongelma, ja sitä jostain sinne kertyy. Tuo käsipumppuhan on tuolla sitä varten, että sillä ilmataan se järjestelmä suodattimen vaihdon yhteydessä. Toinen mikä voisi selittää pitkän veivaamisen on, että siellä on hehkut vialla. joko on joku hehkutulppa sökönä, tai sulake (yleensä akun kengällä tuo), tai hehkun rele. Taas pitäisi katsoa, millanen kone tuossa on, jotta näkisi, millainen systeemi tuossa nyt sitten on. Kyllä, juurikin tätä tarkoitin tuolla pumpulla testaamisella. Mahdollisten vuotopaikkojen, tai muun hitaan käynnistymisen syiden pohtiminen on mielestäni hieman ennenaikaista. Kun tuolla pumpulla saa kuitenkin nopeasti testattua onko vika polttoainenjärjestelmän vuodossa, vai muualla. Tuon testin jälkeen voi sitten keskittyä joko vuotopaikan, tai muun ongelman etsimiseen riippuen testin tuloksesta. Quote Link to post
Joni Piippo 38 Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 (edited) Tarkistakaapa huvikseen tankin korkki ettei oo takaisku jumissa. edit: onko tankissa vielä joku toinen huohotin? Edited December 31, 2020 by Joni Piippo Quote Link to post
Timppaa 0 Posted January 3 Author Share Posted January 3 Nyt on scv-venttiili vaihdettu ja samat ongelmat jatkuu. Kylmänä joutuu starttaan kauan ja sitten kun auton saa käyntiin niin menee hetki ja auto ei vastaa kaasuun ollenkaan, sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudestaan auto käy ihan hyvin ja vastaa kaasuun. Vikakoodeja pelkästään tuo p0093 Quote Link to post
MaunoJokinen 282 Posted January 3 Share Posted January 3 Oliko se alkulinja nyt siis tarkistettu, ettei sinne pääse ilmaan jostain. Oliko se polttoainesuodatin milloin vaihdettu? Vaikkei ohjelmassa oliskaan vaihtoa, niin kyllä se silti hyvä on vaihtaa jossain vaiheessa, jos sattuu, että se on tukkeutunut. Traktoriinhan tuo vaihdettiin kerran vuoteen, ja varsinkin näin kylmien aikaan, useammankin kerran vastaavia ongelmia, ettei ota kierroksia, kun sinne suodattimeen on kertynyt vettä, joka sitten jäätää sen suodattimen tukkoon. Tuo huono käynti alussa viittaisi siihen, että siellä on jossain ilmaa niin paljon, ettei se saa suuttimille riittävää painetta, jotta ilma poistuisi sieltä, joten ei käy kaikilla. Jos se suodatin on vaihdettu hiljattain, niin sitten alkaisin tarkistaa sitä suodattimen kiristystä, ja että onko tiiviste varmasti oikeassa paikassaan siellä. Sitten se käsipumppu, niin onko se sellainen, että avataan ensin ruuvaamalla, jonka jälkeen sillä voi pumpata, niin onko se sitten muistettu painaa alas, ja ruuvata takaisin kiinni. (Siis nyt en tiedä, millainen tuo on näissä, kun en ole ikinä nähnyt luonnossa, mutta noita käsipumppuja on sekä tollaista "avattavaa" mallia että ei avattavaa tullut vastaan joskus) Kokeilitko nyt sitä siis sillä tavalla, että pumppasit sillä käsipumpulla ennenkuin käynnistit auton seisonnan jälkeen. Tuollahan sä näet sen imupuolen vuodon.. Jos tuolla konstilla toimii aina kerrasta, niin sulla on siellä jossain se vuoto. Quote Link to post
Timppaa 0 Posted January 5 Author Share Posted January 5 On 3.1.2021 at 11.57, MaunoJokinen kirjoitti: Oliko se alkulinja nyt siis tarkistettu, ettei sinne pääse ilmaan jostain. Oliko se polttoainesuodatin milloin vaihdettu? Vaikkei ohjelmassa oliskaan vaihtoa, niin kyllä se silti hyvä on vaihtaa jossain vaiheessa, jos sattuu, että se on tukkeutunut. Traktoriinhan tuo vaihdettiin kerran vuoteen, ja varsinkin näin kylmien aikaan, useammankin kerran vastaavia ongelmia, ettei ota kierroksia, kun sinne suodattimeen on kertynyt vettä, joka sitten jäätää sen suodattimen tukkoon. Tuo huono käynti alussa viittaisi siihen, että siellä on jossain ilmaa niin paljon, ettei se saa suuttimille riittävää painetta, jotta ilma poistuisi sieltä, joten ei käy kaikilla. Jos se suodatin on vaihdettu hiljattain, niin sitten alkaisin tarkistaa sitä suodattimen kiristystä, ja että onko tiiviste varmasti oikeassa paikassaan siellä. Sitten se käsipumppu, niin onko se sellainen, että avataan ensin ruuvaamalla, jonka jälkeen sillä voi pumpata, niin onko se sitten muistettu painaa alas, ja ruuvata takaisin kiinni. (Siis nyt en tiedä, millainen tuo on näissä, kun en ole ikinä nähnyt luonnossa, mutta noita käsipumppuja on sekä tollaista "avattavaa" mallia että ei avattavaa tullut vastaan joskus) Kokeilitko nyt sitä siis sillä tavalla, että pumppasit sillä käsipumpulla ennenkuin käynnistit auton seisonnan jälkeen. Tuollahan sä näet sen imupuolen vuodon.. Jos tuolla konstilla toimii aina kerrasta, niin sulla on siellä jossain se vuoto. Ulospäin ei vuotoa ainakaan näy mutta täytyy huomenna vielä käydä kaikki linjat uudestaan läpi kun töistä vapaata. pa-suodatin vaihdettu N. kuukausi sitten, täytyy tsekata myös tuo suodattimen tiivisteet. Mun mielestä tuota käsipumppua ei pysty lukitsemaan mitenkään "alas". Kokeilin pumpata ennen käynnistystä mutta ei ollut mitään vaikutusta. Autoa sai startata n. 20 sekunttia jolloin lähti käymäään mutta sammui n. 30sekunnin jälkeen, sen jälkeen alkoi lähtemään helposti käymään mutta sammuili aina välillä tyhjäkäynnillä kunnes kone oli lämmin niin alkoi toimimaan täysin normaalisti. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.