Jump to content

T25 1,8 - Kiilapyörän akseli ?


KimiT

Recommended Posts

Tuossa äsken ihmettelin kun auto puhaltaa vaan kylmää ja lopulta rupes lämmötkin nousee, no parkissa sitten vilkaisin pellin alle nin hihnahan siellä pilkisti paikaltaan. Eka ajatus tietty et sehän on  mennyt poikki, no ei ollut, oli vaan paikoltaan mikä toki ihmetytti. Eipä siinä, yritin sit laittaa paikalleen niin syykin löytyi, takimmainen pieni  kiilapyörä oli irti tai edelleen siinä akselissaan mutta vaikutti et akseli oli vääntynyt jne. eihän se sieltä siis mahtunut tulee pois.

Millainen systeemi tuo takimmainen pyörä oikein on, näytti et olis vaan pitkä pultti siinä? Ja onko niin että akseli on nyt poikki jne. vai onko se vaan nyt jotenkin irti muuten? Vaihto ilmeisesti onnistuu kun kontetta nostaa/laskee ? Mut jos akseli on poikki niin mitäs sitten tehtävissä?

 

Voihan perkele

Link to post

Ilmeisesti se ohjauspyörän pultti siis katkennut jonkun mahdollisen äkillisen rasituksen (?) seurauksena. Kysymys kuuluukin nyt saako moottoria sen verran laskettua että mahtuu poraamaan pultinpätkään reijän ja vastakierretapilla pätkä pois? Jos mahtuu niin isosta operaatiosta ei lie kysymys... :/

Link to post

En tiedä onko tuossa millainen, mutta yleensä nuo kiristimet on omalla jalalla, jolloin sen koko kiristimen jalan saa moottorin kyljestä melko helposti irti.   Yleensä noi pyörät on kiristimiä samalla, jolloin on joku ruuvi millä sitä saa liikutetua. Ellei sitten ole automaattikiristin, jolloin siellä on jousi hoitamassa kiristystä.  Silloinkin sen koko mötikän saa kyllä sieltä irti. 

Normaalisti noissa on joku 3-4 kpl pulttia millä sen saa lohkosta irrotettua. 

Voi olla, että joutuu pohjasta ne muovit ottaan irti, jotta pääsee käsiksi. Jos olis japsi, niin ottasin 12 ja 14 mm hylsyn, lyhyen jatkovarren ja räikän, niin se olis luokkaa 10-15 minuuttia ja kädessä :D

Avensiksesta kun on kyse, niin varautuisin käyttämään enemmän aikaa ;) 

 

Link to post

Kävin käsikopelolla vähän tunnustelemassa ja on kyllä ihme homma, pultti ei ole poikki mutta on ilmeisesti irronnut takaosastaan, linkin kuvassa taaimmainen laippa. Onkohan edellinen asentaja jättänyt kiristämättä ja nyt se sitten irtosi lopullisesti, pultti vääntynyt vielä rullan päästä. Voiko olla muuta selitystä?

T25motor

 

 

Link to post
14 minutes ago, KimiT said:

Siinä ohjausrullan päässä ei ole ollut ollenkaan mutteria, miten ihmeessä edes kestänyt useamman tuhannen kilometeriä O.o xD

Tai itseasiassa siinähän on alunperin pitänyt olla varmaan pitkä pultti mutta nyt on kierretanko, olisihan se ollut hyvä laittaa se mutterikin... ¬¬

Link to post
5 tuntia sitten, KimiT kirjoitti:

Siinä ohjausrullan päässä ei ole ollut ollenkaan mutteria, miten ihmeessä edes kestänyt useamman tuhannen kilometeriä O.o xD

Oisko pelkkä liima alkujaan kierteessä. Tsoin hajoituskuvassa näkyy, että olisi siellä mutterikin.

Edited by Laju
Link to post
3 hours ago, Laju said:

Oisko pelkkä liima alkujaan kierteessä. Tsoin hajoituskuvassa näkyy, että olisi siellä mutterikin.

Ei ole/ollut liima, laipoissa ei ole kierteitä, tuohon tulee 160mm pultti takaa päin ja mutteri ohjausrullan päähän, näin tuo nyt siis laitettu, tosin 150m pultilla kun ei näin sunnuntaina pitempää löytynyt, hyvin meni tuokin

Olipas tapaus siis tämäkin ja nyt vaan kovaa ajoa B|

Link to post
3 tuntia sitten, KimiT kirjoitti:

Ei ole/ollut liima, laipoissa ei ole kierteitä, tuohon tulee 160mm pultti takaa päin ja mutteri ohjausrullan päähän, näin tuo nyt siis laitettu, tosin 150m pultilla kun ei näin sunnuntaina pitempää löytynyt, hyvin meni tuokin

Olipas tapaus siis tämäkin ja nyt vaan kovaa ajoa B|

Onko se rullan laakeria vasten sitten suoraan mutteri. Mietin vain, että jokin syyhän siinä on että lukolla oleva mutteri itsestään lähtee.

Joko liian löysällä alkujaan.

Pyörimissuuntakin taitaa pakottaa mutteria kireämmälle vaikka laakeri jumisi? :|

Link to post
14 hours ago, Laju said:

Onko se rullan laakeria vasten sitten suoraan mutteri. Mietin vain, että jokin syyhän siinä on että lukolla oleva mutteri itsestään lähtee.

Joko liian löysällä alkujaan.

Pyörimissuuntakin taitaa pakottaa mutteria kireämmälle vaikka laakeri jumisi? :|

No ihme homma kyllä oli,  pultin pää oli sellainen likainen jne. josta hyvin näkyi että jos siinä on muuteri ollut niin se on siitä häipynyt jo aikaa sitten :o

Tässä kuvassa näkyy mutteri, rulla, holkki ja pultti (rulla 13570A)

Mounting

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...