KimiT 0 Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 Tuossa äsken ihmettelin kun auto puhaltaa vaan kylmää ja lopulta rupes lämmötkin nousee, no parkissa sitten vilkaisin pellin alle nin hihnahan siellä pilkisti paikaltaan. Eka ajatus tietty et sehän on mennyt poikki, no ei ollut, oli vaan paikoltaan mikä toki ihmetytti. Eipä siinä, yritin sit laittaa paikalleen niin syykin löytyi, takimmainen pieni kiilapyörä oli irti tai edelleen siinä akselissaan mutta vaikutti et akseli oli vääntynyt jne. eihän se sieltä siis mahtunut tulee pois. Millainen systeemi tuo takimmainen pyörä oikein on, näytti et olis vaan pitkä pultti siinä? Ja onko niin että akseli on nyt poikki jne. vai onko se vaan nyt jotenkin irti muuten? Vaihto ilmeisesti onnistuu kun kontetta nostaa/laskee ? Mut jos akseli on poikki niin mitäs sitten tehtävissä? Voihan perkele Quote Link to post
KimiT 0 Posted December 12, 2020 Author Share Posted December 12, 2020 Ilmeisesti se ohjauspyörän pultti siis katkennut jonkun mahdollisen äkillisen rasituksen (?) seurauksena. Kysymys kuuluukin nyt saako moottoria sen verran laskettua että mahtuu poraamaan pultinpätkään reijän ja vastakierretapilla pätkä pois? Jos mahtuu niin isosta operaatiosta ei lie kysymys... Quote Link to post
MaunoJokinen 282 Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 En tiedä onko tuossa millainen, mutta yleensä nuo kiristimet on omalla jalalla, jolloin sen koko kiristimen jalan saa moottorin kyljestä melko helposti irti. Yleensä noi pyörät on kiristimiä samalla, jolloin on joku ruuvi millä sitä saa liikutetua. Ellei sitten ole automaattikiristin, jolloin siellä on jousi hoitamassa kiristystä. Silloinkin sen koko mötikän saa kyllä sieltä irti. Normaalisti noissa on joku 3-4 kpl pulttia millä sen saa lohkosta irrotettua. Voi olla, että joutuu pohjasta ne muovit ottaan irti, jotta pääsee käsiksi. Jos olis japsi, niin ottasin 12 ja 14 mm hylsyn, lyhyen jatkovarren ja räikän, niin se olis luokkaa 10-15 minuuttia ja kädessä Avensiksesta kun on kyse, niin varautuisin käyttämään enemmän aikaa Quote Link to post
KimiT 0 Posted December 12, 2020 Author Share Posted December 12, 2020 Tässä on automaattikiristin mutta ei ole siis kyse kiristimen pyörästä vaan sen takana olevasta pyörästä ( https://www.drive2.ru/l/2255988/ Osa 13570A (VP)) ...jospa se tosiaan hyvällä säkällä olisi vaan jossain jalassa kiinni eikä lohkossa suoraan, täytyy huomenna tutkia tarkemmin. Quote Link to post
valde 12 Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 (edited) Se hihnapyörä on kiinni jalassa, joka taisi tulla moottoriin kiinni kahdella pultilla. Edited December 12, 2020 by valde Quote Link to post
KimiT 0 Posted December 12, 2020 Author Share Posted December 12, 2020 1 hour ago, valde said: Se hihnapyörä on kiinni jalassa, joka taisi tulla moottoriin kiinni kahdella pultilla. No mutta tuohan on hyvä juttu, ehkä ei tarvitse taistella sitten ihan kauhiasti Quote Link to post
KimiT 0 Posted December 12, 2020 Author Share Posted December 12, 2020 Kävin käsikopelolla vähän tunnustelemassa ja on kyllä ihme homma, pultti ei ole poikki mutta on ilmeisesti irronnut takaosastaan, linkin kuvassa taaimmainen laippa. Onkohan edellinen asentaja jättänyt kiristämättä ja nyt se sitten irtosi lopullisesti, pultti vääntynyt vielä rullan päästä. Voiko olla muuta selitystä? T25motor Quote Link to post
KimiT 0 Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Siinä ohjausrullan päässä ei ole ollut ollenkaan mutteria, miten ihmeessä edes kestänyt useamman tuhannen kilometeriä Quote Link to post
KimiT 0 Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 14 minutes ago, KimiT said: Siinä ohjausrullan päässä ei ole ollut ollenkaan mutteria, miten ihmeessä edes kestänyt useamman tuhannen kilometeriä Tai itseasiassa siinähän on alunperin pitänyt olla varmaan pitkä pultti mutta nyt on kierretanko, olisihan se ollut hyvä laittaa se mutterikin... Quote Link to post
Laju 26 Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 (edited) 5 tuntia sitten, KimiT kirjoitti: Siinä ohjausrullan päässä ei ole ollut ollenkaan mutteria, miten ihmeessä edes kestänyt useamman tuhannen kilometeriä Oisko pelkkä liima alkujaan kierteessä. Tsoin hajoituskuvassa näkyy, että olisi siellä mutterikin. Edited December 13, 2020 by Laju Quote Link to post
KimiT 0 Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 3 hours ago, Laju said: Oisko pelkkä liima alkujaan kierteessä. Tsoin hajoituskuvassa näkyy, että olisi siellä mutterikin. Ei ole/ollut liima, laipoissa ei ole kierteitä, tuohon tulee 160mm pultti takaa päin ja mutteri ohjausrullan päähän, näin tuo nyt siis laitettu, tosin 150m pultilla kun ei näin sunnuntaina pitempää löytynyt, hyvin meni tuokin Olipas tapaus siis tämäkin ja nyt vaan kovaa ajoa Quote Link to post
Laju 26 Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 3 tuntia sitten, KimiT kirjoitti: Ei ole/ollut liima, laipoissa ei ole kierteitä, tuohon tulee 160mm pultti takaa päin ja mutteri ohjausrullan päähän, näin tuo nyt siis laitettu, tosin 150m pultilla kun ei näin sunnuntaina pitempää löytynyt, hyvin meni tuokin Olipas tapaus siis tämäkin ja nyt vaan kovaa ajoa Onko se rullan laakeria vasten sitten suoraan mutteri. Mietin vain, että jokin syyhän siinä on että lukolla oleva mutteri itsestään lähtee. Joko liian löysällä alkujaan. Pyörimissuuntakin taitaa pakottaa mutteria kireämmälle vaikka laakeri jumisi? Quote Link to post
KimiT 0 Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 14 hours ago, Laju said: Onko se rullan laakeria vasten sitten suoraan mutteri. Mietin vain, että jokin syyhän siinä on että lukolla oleva mutteri itsestään lähtee. Joko liian löysällä alkujaan. Pyörimissuuntakin taitaa pakottaa mutteria kireämmälle vaikka laakeri jumisi? No ihme homma kyllä oli, pultin pää oli sellainen likainen jne. josta hyvin näkyi että jos siinä on muuteri ollut niin se on siitä häipynyt jo aikaa sitten Tässä kuvassa näkyy mutteri, rulla, holkki ja pultti (rulla 13570A) Mounting Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.