Jump to content

Avensis T27 vm.2012 ohjauksessa väljää, mistä vikaa etsimään


Lurbs

Recommended Posts

Moi

Avessa joku muljuaa ohjauksessa hiljaisessa vauhdissa kun lähtee esim. parkkipaikalta, klappia jossakin.

Parikertaa olen maininnut autoa huoltoon viedessä paikallisen merkkilikkeen marmoritiskillä että jossain etupäässä väljää kun muljuaa viimeksi sanoivat kiristäneen jotain ohjain akselista mutta ei kyllä poistanut vikaa.

Kovemassa vauhdissa ei ole mitään muljumista.

Auto menossa taas merkkihuoltoon (normihuolto) onko paikkoja mitä kannattas niiden pyytää tsekata?

autossa on sähköinen ohjauspyörän sisään meno ja ulos tulo samuttaessa ja käynnistäessä.

Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

Link to post
6 tuntia sitten, Lurbs kirjoitti:

Moi

Avessa joku muljuaa ohjauksessa hiljaisessa vauhdissa kun lähtee esim. parkkipaikalta, klappia jossakin.

Parikertaa olen maininnut autoa huoltoon viedessä paikallisen merkkilikkeen marmoritiskillä että jossain etupäässä väljää kun muljuaa viimeksi sanoivat kiristäneen jotain ohjain akselista mutta ei kyllä poistanut vikaa.

Kovemassa vauhdissa ei ole mitään muljumista.

Auto menossa taas merkkihuoltoon (normihuolto) onko paikkoja mitä kannattas niiden pyytää tsekata?

autossa on sähköinen ohjauspyörän sisään meno ja ulos tulo samuttaessa ja käynnistäessä.

Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

Vähän sama vikaa täälläkin - 10vm :ph34r: lisäoireina Välillä ratissa tuntuu semmonen "pamaus" mutta sekin on niin satunnaista että sitä ei saa sitten apinoitua että tekisi sen uudestaan.. Joskus juurikin parkkipaikalla pyörittäessä tms se tulee ja kun liikkuu eteen-taakse.. En oo vielä ite siitä huolestunu sen kummemmin kun harvoin tekee.. Mutta oishan tuo mukava tietää mistä se tulee. Ruveta repimään sisustaa auki että näkee rattiakselin yms? .. :D

Link to post

Moi

Huollossa käytetty nyt sanoivat välyksen syyksi ohjausakselin välivarsi (4526005090) ja alatumpi (4522105030) pitäs vaihtaa osineen hinta arvio n600e.

Aika kallista!

Onko tietoa kellään?

Onko miten yleinen vika Avensiksessa?

Onkohan mahdollista saada tehdastakuun piikkiin?

Autossa on kilsoja kuitenkin vain 150000

Link to post

Eipä oo tullut tuota mietittyä aikasemmin, mutta tosiaan sähköisen tehostajan vuoksi nuo osat on aika paljon kovemman rasituksen alla, kuin vanhoissa vehkeissä.  Pitääkin alkaa tuota kohdetta tarkistaa paremmin huoltojen yhteydessä.

Aika pirullinen kohde vain katella kotioloissa ilman nosturia :(  

 

Link to post
43 minuuttia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Eipä oo tullut tuota mietittyä aikasemmin, mutta tosiaan sähköisen tehostajan vuoksi nuo osat on aika paljon kovemman rasituksen alla, kuin vanhoissa vehkeissä.  Pitääkin alkaa tuota kohdetta tarkistaa paremmin huoltojen yhteydessä.

Aika pirullinen kohde vain katella kotioloissa ilman nosturia :(  

 

Ainakin tuossa E12 oli juuri se auton jalkatilassa oleva nivel löysällä. Eli heti tehostimen jälkeen. Ei tarvi edes mitään purkaa vaan suurinpiirtein selälleen jalkatilaanO.o 

Hammastankoon liittyvä oli kiinni. 

Pitääkin tuosta Auriksesta kokeilla kanssa tiukkuus. 

Link to post

Täytyypä itsekkin alkaa tutkimaan löytyykö mitään tuosta akselista.. Onko  ollut niin pahoja vikoja että ois pelkoa että joku pääsis sieltä mahollisesti antautuun ja tulee kuskista matkustaja..? :ph34r: mulla siis. 135tkm mittarissa ja silloin tällöin huomaa jotain outoa tuntemusta ratissa xD

Link to post
5 tuntia sitten, JanneÖ kirjoitti:

Täytyypä itsekkin alkaa tutkimaan löytyykö mitään tuosta akselista.. Onko  ollut niin pahoja vikoja että ois pelkoa että joku pääsis sieltä mahollisesti antautuun ja tulee kuskista matkustaja..? :ph34r: mulla siis. 135tkm mittarissa ja silloin tällöin huomaa jotain outoa tuntemusta ratissa xD

Todennäköisin paikka kuitenkin on etutolppien yläpään kuivat laakerit.  

 

Link to post

Vanhaa topicia nostelen. Minullakin on 2010 T27 Avensiksessa alkanut epämääräisiä kolahduksia tuntumaan. Ensin vaiva kuului silloin tällöin (pääsääntöisesti risteyksessä oikealle käännyttäessä pienessä joustossa), mutta nyt kolahdus kuuluu/tuntuu(ratissa) molempiin suuntiin käännyttäessä. Selvisikö muille vaivan aiheuttaja?

Link to post
12 tuntia sitten, Jiin kirjoitti:

Vanhaa topicia nostelen. Minullakin on 2010 T27 Avensiksessa alkanut epämääräisiä kolahduksia tuntumaan. Ensin vaiva kuului silloin tällöin (pääsääntöisesti risteyksessä oikealle käännyttäessä pienessä joustossa), mutta nyt kolahdus kuuluu/tuntuu(ratissa) molempiin suuntiin käännyttäessä. Selvisikö muille vaivan aiheuttaja?

Niin ja lisätään vielä, että auto on eilen katsastettu ja kerroin inssille tästä kolinasta niin väänteli kyllä kaikki paikat alustasta useampaan kertaan ja ei väljää löytänyt mistään.

Link to post

Mulla ainakin Auriksessa kolisee jarrupalat edessä kuopissa. Tarvikkeet brembon palat ja ovat selvästi väljemmät telineeseensä kuin jumissa olleet orginaalit.

Vähän painaa jarrua kolinatilanteessa niin ääni katoaa..

Link to post

Jarrupalojen/-levyjen vaihtoajankohta ei oikein sovi tämän kolinan alkamis-ajankohtaan. Näyttää siltä että vika (toivottavasti) löytyi iskarin yläpäiden kuivuudesta. Aukasin sen kumitulpan iskarin yläpäästä, ja siellä ollut vaseliini oli menny semmoseksi "muovimaiseksi" tahnaksi. Pyyhin tulpan tyhjäksi ja laitoin tuoretta tavaraa tilalle, niin kolina ainakin väheni radikaalisti (ellei jopa loppunut). Täytyy putsata koko hoito paremmalla aikaa ja laittaa uutta ainetta tilalle ja seurata tilannetta.

Link to post

Raportoinpa tähän samanlaisen vian korjauksen, minkä sain juuri valmiiksi kolmannen vaiheen jälkeen. Potilaana Avensis 2.0 diesel, vm 2012 ja mittarissa 267 Mm. Ohjauksessa oli tuntunut pientä ratissa napsahtavaa pykälää yli vuoden verran, aluksi pelkästään satunnaisesti parkkipaikalla pyöriteltäessä, lopuksi jo ihan toistuvasti jopa kaarreajossa.

1. Vaihdoin koiranluut eteen. Ne oli ehjät, ei vaikutusta.
2. Vaihdoin iskareiden yläpään laakerit, ihan priimakuntoiset ne oli. T27:ssa iskarin yläpään laakerit on liukulaakerit, eivät hajoa sillä tavalla kuin vanhantyyppiset kuulalaakerit. Ei vaikutusta.
3. Vaihdoin rattiakselin, jossa on kiinni kaksi niveltä (aiemmin tässä ketjussa mainittu osa nro 4526005090). Hain romikselta vanhan 66 Mm ajetun akselin viidellä kympillä ja vaihtoon meni omaa aikaa alle tunti. Napina poistui vihdoin. Vanhaa akselia kun tutkin, niin ristikkonivelet ovat kyllä ihan ehjät, mutta akselin sisäänpainuva osa takertelee jopa käsissä pyöritellen. Saattashan tuohon rasvakin auttaa, jos tarpeeksi ajoissa sinne sitä tuikkais. Akselin molemmissa päissä olevat booritukset olivat tiukalla kun ne avasin, eivätkä ne olleet päässeet liikkumaan.

Link to post

Aika tyypillinen on avensiksissa myös tuo rattiakselin ristinivel, että on väljä. Tarvikkeena saa "mitoilla" asiantuntevasta tarvikeliikkeestä kyllä pelkän nivelenkin ;) 

Eli ottaa irti ja verme kädessä perinteiseen tarvikeliikkeeseen, niin kattelee siihen sopivan nivelen.  Vaihto samaan tapaan kuin kardanille. 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...