Jump to content

Avensis T25 1.8 -08 kaasu laiska ajoittain


AnjovisT25

Recommended Posts

Mahtaisiko täältä löytyä joltain valistunutta arvausta tai jopa kokemuksia vastaavaan ongelmaan kuin itsellä.

Ongelma on esiintynyt nyt kuukauden verran ja ilmenee suhteellisen harvoin. Ongelma ilmenee siten, että välillä kaasupoljinta täytyy painaa noin puoleenväliin asti, että alkaa ottaa kierroksia edes vähän. Tuo ongelma saattaa kestää vain muutamia sekunteja kuten alkuun oli, mutta pahimmillaan kestänyt ehkä noin minuutin verran. Sen jälkeen tilanne palautuu normaaliksi ja ongelma saattaa olla monta kilometria poissa. Jos tuon ongelman ilmetessä lyö kaasun pohjaan niin ottaa kierroksia ihan normaalisti ja tähän mennessä kaasun tuntuma on palautunut normaaliksi. Tuntuu siis ikäänkuin kaasuläppä ajoittain jäisi alkupainalluksella hieman jumiin ja vapautuu sitten kuitenkin hetken päästä normaaliksi. En tiedä onko tuo kovinkaan todennäköinen vaihtoehto, mutta siltä se tuntuu. Auto ei tukehdu tai ole muuten mitenkään poikkeava. Vikakoodit näyttää tyhjää ainakin omalla lukijalla.

Mikä ihme mahtaa olla?

Link to post

Voipi olla sutimisen estoon liittyvää. Työautoissa on ajoittain ilmennyt vedon loppumista ja nykimistä. Samoin kaasuun vastaaminen ei ole aina kohdallaan.

Työautot ovat tosin sprinttereitä. Joskus sytytti mittaristoonkin sutimiseneston merkkivalon, muttei aina.

Link to post

Meinaat, että sutimisen esto ei silloin toimisi oikein kun tekee tuota vaikka ei sudi? TRC:n saa nappia painamalla pois niin täytyypä kokeilla.

En ole aivan varma, mutta ongelma tuntuu esiintyvän enemmän kylmällä moottorilla. Esiintyy toki myös lämpimällä mutta harvemmin. Harmittavan hitaasti etenevä vaiva.

Link to post

On käsittääkseni sähköinen kaasupoljin. Sen asentoanturin vikaantuminen oli heti ensimmäinen jota pohdin, mutta eikö tuosta jäisi vikakoodi ja eikö silloin vika saattaisi ilmetä hieman useammin tai koko ajan? Ja kun tosiaan vian ilmetessä kierrokset saa nousemaan tappiin polkaisemalla polkimen pohjaan niin mielestäni se ei oikein sovi kaasupolkimen vikaan. Saatan toki olla väärässäkin.

Link to post
5 minuuttia sitten, AnjovisT25 kirjoitti:

On käsittääkseni sähköinen kaasupoljin. Sen asentoanturin vikaantuminen oli heti ensimmäinen jota pohdin, mutta eikö tuosta jäisi vikakoodi ja eikö silloin vika saattaisi ilmetä hieman useammin tai koko ajan? Ja kun tosiaan vian ilmetessä kierrokset saa nousemaan tappiin polkaisemalla polkimen pohjaan niin mielestäni se ei oikein sovi kaasupolkimen vikaan. Saatan toki olla väärässäkin.

Kyllä potentiometri voi kulua vain osa alueelta, eli kun pääsee huonon alueen yli niin näyttää normaalia. Samoin jos se näyttää matalia lukemia niin ecu ei tiedä sytyttää vikavaloja kun se vaan jonkin lukeman saa.

Link to post
1 tunti sitten, AnjovisT25 kirjoitti:

Meinaat, että sutimisen esto ei silloin toimisi oikein kun tekee tuota vaikka ei sudi? TRC:n saa nappia painamalla pois niin täytyypä kokeilla.

En ole aivan varma, mutta ongelma tuntuu esiintyvän enemmän kylmällä moottorilla. Esiintyy toki myös lämpimällä mutta harvemmin. Harmittavan hitaasti etenevä vaiva.

Meille annettiin myös ohje, että sutimisenesto pois päältä aina kun vika ilmeni. Kiva kesälläkin liikkeelle lähtiessä painaa se pois päältä.

Link to post

Sen olen itse huomannut T25 2.0 bensa-avensiksessa, että kaasuun vastaavuus on selvästi erilaista kylmällä ja lampimällä moottorilla. Ero ei ole lähellekään sellainen, kuin ap selosti, mutta kylmänä moottori tuntuu laiskalta verrattuna lämpimään.  

Link to post
26 minuuttia sitten, Reivn kirjoitti:

Ihan ensimmäisenä tekona suosittelen putsaamaan kaasuläpän ja egr-venttiilin. Jos ei sillä saa muutosta aikaseks niin sitten noita isompia ongelmia selvittämään :) 

Googlen perusteella mun autossa eibole egr-venttiiliä. Tai näin ainakin jossain englanninkielisellä forumilla sanottiin. Enkä myöskään löydä mitään tietoa sen sijainnista tai vaihto-opasta. Ainoastaan dieseleissä taitaa olla?

Link to post

Sutimisen esto tuskin oli vian aiheuttaja. Ajelin ilman estoa muutaman päivän ja sain vian esiintymään silti. Sunnuntaina kaasuläpän ja pcv:n tarkastus ja putsaus. Kaasuläpän mekaaniseen vikaan en usko. Pcv:stä en tiedä muuta kuin googlen antamat tiedot, mutta kokeillaan.

Link to post

PCV ja ilmamääräsensori puhdistettu muutama viikko sitten. Samalla kaasuläppä oli tarkoitus puhdistaa, mutta oli jo täysin puhdas. Tuon jälkeen vika oli kauan poissa, noin 300km. Nyt kuitenkin vika ilmeni uudelleen. Nuo ei siis olleet ilmeisesti vian syy.

Erittäin harmittavasta viasta on kyse ja mistään ei saa irti mitään dataa, että mistä ihmeestä tuo voi johtua. Tässä alkaa toivomaan, että menisi jo kunnolla rikki niin vian saisi helpommin paikallistettua.

Link to post

Yksi mitä voisit ehkä kokeilla olisi moottorinohjausyksikön liittimen irroitusta ja kiinnitystä. Yhdessä T25 joka välillä vastasi kaasuun oudosti, mutta ei antanut mitään vikakoodeja Techstreamillakaan, oli huono kosketus tuossa. Huono kosketus oli siis kaasupolkimelta moottorinohjausyksikölle menevissä pinneissä.

Moottorinohjausyksikkö on helpossa paikassa hanskalokeron takana.

Edited by valde
Link to post

Vihdoin sain koodin ilmenemään ja se on p2121 eli kaasupolkimen asentoanturi. Huolto oli sitä mieltä, että koodi ja vika saattaa johtua vakkarin viasta eli se pitäisi irroittaa ja testata ilmeneekö vika vielä. Kuulemma asentoantureita ei ole juurikaan vikaantunut. Ja kuulemma vakkarin voi irroittaa kaasupolkimelta vain yhdestä liittimestä. Netistä ei tästä juurikaan löydy tietoa.

Link to post

Vastaan itse itselleni. Vakkarin irroittaminen kaasupolkimesta oli helpompaa kuin kuvittelin. Vakkarin johto meni kaasupolkimen johtdon väliin liittimien kanssa ja se piti vain ottaa välistä pois. Nyt seuraa testausta tuolla tavoin ioman vakkaria ja katsotaan ilmeneekö vika. Mahdollistahan korjaantuminen on, mutta eipäilen että tuo ei ollut todellinen syy.

Link to post

Päivitystä: irroitin vakkarin kaapelit kaasupolkimesta ja sen jälkeen ei ole vikaa ilmennyt. Merkkihuolto lienee osunut oikeaan ja vika on vakkarissa. Vika ei siis ole kaasupolkimessa ja sen asentoanturissa. Harmin paikka. Joutuu varmaan koko vakkarin uusimaan jos meinaa tuon korjata.

Link to post
11 tuntia sitten, MTi kirjoitti:

Voihan se tuurilla olla että pelkkä viiksi on viallinen? Niitä saa toimivia parilla kympillä ulkomailta.

Luulisin että kun kyseessä on tuo kaasupolkimen johdon väliin tuleva vakionopeudensäädin, niin vika on itse vakionopeudensäätimessä.

Link to post

Päivitetääs tilannetta taas: En ole korjauksia tehnyt kaasupolkimelle vielä. Tosiaan joulukussa irroitin vakkarin kaapelit polkimesta ja ajelin hetken ilman vakkaria. Ei vikaa. Sitten kytkin vakkarin takaisin ja testailin. Vika ilmeni uudelleen vasta tällä viikolla. Tuli siis ajettua uudelleen kytkennän jälkeen noin puoli vuotta ennen vian uusiutumista.

Nyt vakkari taas hetkellisesti kytkettynä pois ja kohta laitan takaisin testattavaksi. Jännä homma kertakaikkiaan. Hieman jo epäilyttää, että onko joku kosketushäiriö liittimissä, mutta hyvältä ne ainakin näyttivät.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...