AnjovisT25 0 Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 Mahtaisiko täältä löytyä joltain valistunutta arvausta tai jopa kokemuksia vastaavaan ongelmaan kuin itsellä. Ongelma on esiintynyt nyt kuukauden verran ja ilmenee suhteellisen harvoin. Ongelma ilmenee siten, että välillä kaasupoljinta täytyy painaa noin puoleenväliin asti, että alkaa ottaa kierroksia edes vähän. Tuo ongelma saattaa kestää vain muutamia sekunteja kuten alkuun oli, mutta pahimmillaan kestänyt ehkä noin minuutin verran. Sen jälkeen tilanne palautuu normaaliksi ja ongelma saattaa olla monta kilometria poissa. Jos tuon ongelman ilmetessä lyö kaasun pohjaan niin ottaa kierroksia ihan normaalisti ja tähän mennessä kaasun tuntuma on palautunut normaaliksi. Tuntuu siis ikäänkuin kaasuläppä ajoittain jäisi alkupainalluksella hieman jumiin ja vapautuu sitten kuitenkin hetken päästä normaaliksi. En tiedä onko tuo kovinkaan todennäköinen vaihtoehto, mutta siltä se tuntuu. Auto ei tukehdu tai ole muuten mitenkään poikkeava. Vikakoodit näyttää tyhjää ainakin omalla lukijalla. Mikä ihme mahtaa olla? Quote Link to post
wilsa 9 Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 Voipi olla sutimisen estoon liittyvää. Työautoissa on ajoittain ilmennyt vedon loppumista ja nykimistä. Samoin kaasuun vastaaminen ei ole aina kohdallaan. Työautot ovat tosin sprinttereitä. Joskus sytytti mittaristoonkin sutimiseneston merkkivalon, muttei aina. Quote Link to post
AnjovisT25 0 Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Meinaat, että sutimisen esto ei silloin toimisi oikein kun tekee tuota vaikka ei sudi? TRC:n saa nappia painamalla pois niin täytyypä kokeilla. En ole aivan varma, mutta ongelma tuntuu esiintyvän enemmän kylmällä moottorilla. Esiintyy toki myös lämpimällä mutta harvemmin. Harmittavan hitaasti etenevä vaiva. Quote Link to post
aFox 72 Aktiivi Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 Onkos tässä sähköinen kaasupoljin? Voisiko olla potikassa vikaa Quote Link to post
AnjovisT25 0 Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 On käsittääkseni sähköinen kaasupoljin. Sen asentoanturin vikaantuminen oli heti ensimmäinen jota pohdin, mutta eikö tuosta jäisi vikakoodi ja eikö silloin vika saattaisi ilmetä hieman useammin tai koko ajan? Ja kun tosiaan vian ilmetessä kierrokset saa nousemaan tappiin polkaisemalla polkimen pohjaan niin mielestäni se ei oikein sovi kaasupolkimen vikaan. Saatan toki olla väärässäkin. Quote Link to post
aFox 72 Aktiivi Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 5 minuuttia sitten, AnjovisT25 kirjoitti: On käsittääkseni sähköinen kaasupoljin. Sen asentoanturin vikaantuminen oli heti ensimmäinen jota pohdin, mutta eikö tuosta jäisi vikakoodi ja eikö silloin vika saattaisi ilmetä hieman useammin tai koko ajan? Ja kun tosiaan vian ilmetessä kierrokset saa nousemaan tappiin polkaisemalla polkimen pohjaan niin mielestäni se ei oikein sovi kaasupolkimen vikaan. Saatan toki olla väärässäkin. Kyllä potentiometri voi kulua vain osa alueelta, eli kun pääsee huonon alueen yli niin näyttää normaalia. Samoin jos se näyttää matalia lukemia niin ecu ei tiedä sytyttää vikavaloja kun se vaan jonkin lukeman saa. Quote Link to post
wilsa 9 Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 1 tunti sitten, AnjovisT25 kirjoitti: Meinaat, että sutimisen esto ei silloin toimisi oikein kun tekee tuota vaikka ei sudi? TRC:n saa nappia painamalla pois niin täytyypä kokeilla. En ole aivan varma, mutta ongelma tuntuu esiintyvän enemmän kylmällä moottorilla. Esiintyy toki myös lämpimällä mutta harvemmin. Harmittavan hitaasti etenevä vaiva. Meille annettiin myös ohje, että sutimisenesto pois päältä aina kun vika ilmeni. Kiva kesälläkin liikkeelle lähtiessä painaa se pois päältä. Quote Link to post
Kurttu 0 Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Sen olen itse huomannut T25 2.0 bensa-avensiksessa, että kaasuun vastaavuus on selvästi erilaista kylmällä ja lampimällä moottorilla. Ero ei ole lähellekään sellainen, kuin ap selosti, mutta kylmänä moottori tuntuu laiskalta verrattuna lämpimään. Quote Link to post
Reivn 29 Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Ihan ensimmäisenä tekona suosittelen putsaamaan kaasuläpän ja egr-venttiilin. Jos ei sillä saa muutosta aikaseks niin sitten noita isompia ongelmia selvittämään Quote Link to post
AnjovisT25 0 Posted November 10, 2020 Author Share Posted November 10, 2020 26 minuuttia sitten, Reivn kirjoitti: Ihan ensimmäisenä tekona suosittelen putsaamaan kaasuläpän ja egr-venttiilin. Jos ei sillä saa muutosta aikaseks niin sitten noita isompia ongelmia selvittämään Googlen perusteella mun autossa eibole egr-venttiiliä. Tai näin ainakin jossain englanninkielisellä forumilla sanottiin. Enkä myöskään löydä mitään tietoa sen sijainnista tai vaihto-opasta. Ainoastaan dieseleissä taitaa olla? Quote Link to post
AnjovisT25 0 Posted November 13, 2020 Author Share Posted November 13, 2020 Sutimisen esto tuskin oli vian aiheuttaja. Ajelin ilman estoa muutaman päivän ja sain vian esiintymään silti. Sunnuntaina kaasuläpän ja pcv:n tarkastus ja putsaus. Kaasuläpän mekaaniseen vikaan en usko. Pcv:stä en tiedä muuta kuin googlen antamat tiedot, mutta kokeillaan. Quote Link to post
AnjovisT25 0 Posted December 2, 2020 Author Share Posted December 2, 2020 PCV ja ilmamääräsensori puhdistettu muutama viikko sitten. Samalla kaasuläppä oli tarkoitus puhdistaa, mutta oli jo täysin puhdas. Tuon jälkeen vika oli kauan poissa, noin 300km. Nyt kuitenkin vika ilmeni uudelleen. Nuo ei siis olleet ilmeisesti vian syy. Erittäin harmittavasta viasta on kyse ja mistään ei saa irti mitään dataa, että mistä ihmeestä tuo voi johtua. Tässä alkaa toivomaan, että menisi jo kunnolla rikki niin vian saisi helpommin paikallistettua. Quote Link to post
valde 12 Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 (edited) Yksi mitä voisit ehkä kokeilla olisi moottorinohjausyksikön liittimen irroitusta ja kiinnitystä. Yhdessä T25 joka välillä vastasi kaasuun oudosti, mutta ei antanut mitään vikakoodeja Techstreamillakaan, oli huono kosketus tuossa. Huono kosketus oli siis kaasupolkimelta moottorinohjausyksikölle menevissä pinneissä. Moottorinohjausyksikkö on helpossa paikassa hanskalokeron takana. Edited December 2, 2020 by valde Quote Link to post
AnjovisT25 0 Posted December 28, 2020 Author Share Posted December 28, 2020 Vihdoin sain koodin ilmenemään ja se on p2121 eli kaasupolkimen asentoanturi. Huolto oli sitä mieltä, että koodi ja vika saattaa johtua vakkarin viasta eli se pitäisi irroittaa ja testata ilmeneekö vika vielä. Kuulemma asentoantureita ei ole juurikaan vikaantunut. Ja kuulemma vakkarin voi irroittaa kaasupolkimelta vain yhdestä liittimestä. Netistä ei tästä juurikaan löydy tietoa. Quote Link to post
AnjovisT25 0 Posted December 28, 2020 Author Share Posted December 28, 2020 Vastaan itse itselleni. Vakkarin irroittaminen kaasupolkimesta oli helpompaa kuin kuvittelin. Vakkarin johto meni kaasupolkimen johtdon väliin liittimien kanssa ja se piti vain ottaa välistä pois. Nyt seuraa testausta tuolla tavoin ioman vakkaria ja katsotaan ilmeneekö vika. Mahdollistahan korjaantuminen on, mutta eipäilen että tuo ei ollut todellinen syy. Quote Link to post
MTi 118 Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 Melko suurella todennäkösyydellä siinä polkimessa on se potikkavika. Nuita on tullu vastaan pari kappaletta aiemmin, veli on joutunu tutkimaan asiaa elektroniikkakorjaajan näkökulmasta. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.