Jump to content

Toyota Paseo -97 ei käynnisty


mike94

Recommended Posts

Hei. Tarvisin Toyota-tietäjän apua. Velipojalla on vuoden -97 Toyota Paseo 1.5 litran 5E-FE moottorilla ja sillä on ajettu nyt 206 tkm. Olemme metsästäneet siitä outoa vikaa. Paseo pelasi muuten erinomaisesti, mutta hyytyi ohituksissa ja kovemmilla kierroksilla. Vaihdoin kesällä bensansuodattimen eikä se vaikuttanut mitenkään. Epäilin heikkoa bensapumppua. Paseoon ei saa kiinni bensanpainemittaria moottorin käydessä, koska siihen tarvisi pitkän M12 banjopultin enkä löytänyt sellaista mistään kaupasta. Mittasin paineen suoraan suodattimen päästä aiemmin kesällä ja mittari näytti n. 4 bar. Meillä on pari ruisku-Mazdaa ja niissä paine on samalla tavalla mitattuna yli 6 bar, joten siitä epäilys heikosta bensapumpusta.

Muutama viikko sitten oltiin lähdössä ajamaan ja Paseo sammui pihalla eikä enää käynnistynyt. Sammuessa ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä. Moottori tuntui pyörivän turhan kevyesti ja epäilin, että jakohihna on hypännyt. Ostettiin siihen jakohihnasarja ja vaihdoin sen pari viikkoa sitten. Vanha hihna oli vähän löysä ja kiristimen sekä välirullan laakerit hieman rohisivat, mutta ajoitusmerkit oli kohdillaan. Hihnan vaihdon jälkeen kokeilin käynnistää eikä se toiminut. Moottori pyöri kevyesti ja hörähti, muttei jäänyt käymään. Juuri samalla tavalla kuin ennen jakopään laittoa. 5E-FE on vapaastipyörivä, joten venttiilit eivät voi osua mäntiin. En hoksannut silloin mitata vielä puristuksia, vaan luulin että bensapumppu on hajonnut.

Velipoika tilasi uuden Denson bensapumpun ja se tuli eilen. Laitoin sen paikalleen ja kokeilin käynnistää. Moottori pyöri taas kevyesti ja hörähti, mutta ei käynnistynyt. Sitten mittasin viimeinkin puristukset ja tulokset olivat järjestyksessä ykkösestä neloseen 4,1, 4,1, 10,2 ja 4,1 bar. Ykkösen ja kakkosen jälkeen luulin että kannentiiviste on mennyt, mutta nelossylinterissä on yhtä matalat puristukset.

En ymmärrä mikä Paseossa on vikana. 2019 kesällä puristukset olivat kuin uudessa moottorissa ja sillä on ajettu sen jälkeen n. 10 tkm tavallista ajoa. Öljyä kuluu n. 6 dl/1000 km. Bensaa tulee ja kipinä on hyvä.

Voiko nokka-akselin hihnapyörä olla pyörähtänyt akselilla, koska ajoitusmerkit on kohdallaan? Miksi muuten puristukset häviää yhtäkkiä? Hihnapyörä on vain pakonokassa ja imunokka pyörii hammaspyörillä. Kampiakselin päässä hihnapyörä on 100% varmasti oikein paikallaan. En ole vielä irrottanut venttiilikoppaa, koska uusi tiiviste maksaa maltaita. 

Moottoria ei ole startattu kovin pitkään joten en usko, että matalat puristukset johtuisivat siitä, että bensa olisi huuhdellut öljyt sylintereistä ja männänrenkaista.

Link to post

Ei toki enää ole ajankohtainen. Mutta bensapumpun, suodattimen ja paineensäätimen nopea testaus onnistuu helpoiten noissakin, irroittamalla bensapaineensäätimeltä tankille menevä letku. Siitä vedetään letku mitta-astiaan (esim. limpparipullo), diagnostiikkapistokkeesta kytketään pumppu päälle, ja mitataan aika, jossa astia täyttyy. Samalla kokeilee myös että bensapaineensäätimen alipainelähtöön ei tule bensaa.

Tosiaan itse ongelmaan juurikin tuo paineilmatesti. Tulpat pois. Kone pyörittänällä niin että mäntä on ylhäällä puristustahdissa, sen puristustahdin voit joko kokeilla tulpanreästä ilmavirrasta, arvata, tai irroittaa virranjakajan kannen, ja katsoa siitä. Sitten kun yksi on saatu kokeiltua (aloita vaikka 3 mikä on paras) niin muut sytytysjärjestyksen mukaan.

Edited by valde
Link to post

Kiitos vastauksista. Kokeilin kaataa ruokalusikallisen öljyä joka sylinteriin eikä puristukset parantuneet. Öljynsyönti ei ole lisääntynyt koko 26 tkm aikana, mitä velipoika ehti ajaa Paseolla. Kesällä -19 puristukset olivat joka pytyssä 13.1 bar, löysin lapun mihin merkkasin tulokset. Nokka-akselin hihnapyörän kohdistustappi on kunnossa ja jako kohdallaan. Mittasin sitten venttiilivälykset ja imuventtiileissä välys on lähes olematon, 0.05 mm liuska sopii juuri ja juuri väliin. Kolmospytyn imuventtiileissä välys on 0.10 mm. Kaikissa pakoventtiileissä välys on 0.20-0.25 mm. Korjausoppaan mukaan ohjearvo on imu 0.25 ja pako 0.35 mm kylmänä.  En tajunnut mitata venttiilivälyksiä aiemmin, koska omissa autoissa välykset on olleet vain 0.05 mm ohjearvoa pienemmät 300 tkm ajettuna.

Paseo on tosiaan ollut Belgiassa ja muutettu kaasukäyttöiseksi ilmeisesti uutena. Se on tuotu Suomeen 2015 ja kaasulaitteet on poistettu samalla. 5E-FE:n imuventtiilit ei taida kestää kuivaa kaasua tai seokset eivät ole olleet ihan kohdallaan?

Pitää vielä varmistaa vuotokohta tuolla paineilmatestillä. Puristuspainemittarin putki kumisella karalla on kätevä työkalu siihen hommaan letkunpätkän ja paineilmapistoolin kanssa. En viitsi purkaa konetta pihalla talvella, joten otan kannen irti ja tutkin venttiilit vasta keväällä. En uskalla ottaa riskiä ja testata että toimiiko kone pelkästään uusilla venttiilinsäätöpaloilla. Jos venttiilit on palaneet, kansi pitää kuitenkin irrottaa ja venttiileiden lisäksi ostaa lisää kalliita säätöpaloja. Nettikaupoissa palat maksaa 8€/kpl + toimituskulut ja kaikki 16 kpl pitää vaihtaa.

Vielä lopuksi, kaikki ketkä ajatte kaasukäyttöisellä Toyotalla, tarkistakaa venttiilivälykset usein!!

Link to post
5 tuntia sitten, mike94 kirjoitti:

Nettikaupoissa palat maksaa 8€/kpl + toimituskulut ja kaikki 16 kpl pitää vaihtaa.

Kannattaa kysyä jostain koneistamolta/venttiilipajalta, ite joskus ostin, 2€/kpl tai 1€/kpl, jos  anto vanhoja vaihdossa.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...