Jump to content

-96 Coeolla liian kova tyhjäkäynti


jupasierra

Recommended Posts

14 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Melkein veikkaisin moottorin ECU:n lämpöanturia.  Luulee, että pitää käyttää kylmän moottorin tyhjäkäyntiä. 

Tarkistamatta en uskalla sanoa, oliko noissa eri anturi lämpömittarille ja eculle. 

Se voi olla, putsasin viimeeksi tyhjäkäyntimoottorin ottamalla koko kaasuläppäkotelon irti. Ei auttanut asiaa mutta rupesi tosiaan toimimaan itsekseen, nyt alkoi taas huutamaan. Olisi mukava selvittää vika...

Link to post

katoppa kaasuläppä ettei ole jumissa tai kulunut ! mulla oli kulunut ja jäi jumiin pääsi ilma läpän ohi kun oli vähän raollaan.välillä pelas välillä ei.

myös kaasuvaijeri kannattee katsoa ettei takertele jos on kulunut.

Link to post

Hmm.. tuosta tuli mieleen, että eiköhän tuossakin ole sähköinen idle up venttiili. Sen putket ja itse venttiilin toiminta kanssa vois olla syyllinen. Jos vaikka joku sähkövika vetää tuon koko ajan, eli nyppää liitin irti siitä, niin varmistuu. Ja meneekös ohjaustehostajalta myös suoraan kaasuläpälle putket niinkuin 100 sarjalaisessa truenossa. ne voisi kanssa aiheuttaa. 

 

Link to post
1 tunti sitten, jupasierra kirjoitti:

Mystisiä juttuja, nyt täytyy kysyä että mikä on idle up venttiili?

Semmonen sähköohjattu venttiili, jolla ecu tai joku muu laite päälle mennessä avaa imusarjaan hieman ilmavirtausta ohi kaasuläpän, jotta koneen tyhjäkäynti hieman nousee.  Periaatteessa siis kompensoi moottorille laitteen aiheuttaman kuormituksen, jotta kone ei sammahda. 

Esimerkiksi ilmastoinnin kompura, kun ottaa aikas paljon tehoo koneesta, niin vastaavasti tuo venttiili nostaa hieman tyhjäkäyntiä, jolloin kone ei pääse sammumaan.  Tuota saattaa ohjata muitakin laitteita hieman autosta riippuen, esim. valot, tuulilasinpyyhkijät, ohjaustehostin, Ecu tms. 

Sitten joissain malleissa hydraulinen ohjaustehostin saattaa olla kytketty ihan omilla putkillaan tekemään vastaavan. 

Nyt jos noissa letkuissa olisi murtuma tai putki irti tai tuo venttiili jäänyt kokonaan auki tai joku kytkentävika vetää tuota venttiiliä koko ajan, niin voisi aiheuttaa koko ajan tuon nousseen tyhjäkäynnin. 

Sitten muita vaihtoehtoja aiheuttajiksi, niin imusarjan tiiviste kun vuotaa tai mikä tahansa imupuolen vuoto, niin tekisi saman.  Ecun kuolleet konkat voi tehdä ihan mitä tahansa.  Jo mainitut hirttävä kaasuvaijeri, hirttävä kaasuläppä, se lämpöanturi.. 

Vaihtoehtoja on, ja mallissa ei ole ainakaan minulla tiedossa mitään tyyppivikaa, joka tuon yleensä aiheuttaisi. Mutta tuon ikäisessä autossa joku murtunut / irronnut pikkuputki olisi varsin luonnollinen aiheuttaja.  Eli niitä kannattaa nyt ihan ensimmäiseksi käydä ihan käsikopelolla läpi ja katella, ettei niissä olisi jotain ongelmaa. 

Sitten tuli mieleeni vielä, että olikos tuossa vielä alipaineella toimiva sytytyksen ajotuksen kääntoö? eli semmonen kalvo virranjakajalla. Jos noin, niin joiskus tuo kalvo on myös hajonnut, jolloin saa tuon putken kautta ylimäräistä ilmaa, mutta aiheuttaisi kyllä sittn muitakin ongelmia, kun ei sytytyksen ajoitus toimisi, niin hyytyisi kiihdyttäessä. 

 

 

Link to post

Paljon tutkittavaa ja asioita mitkä on itselle tuntemattomia. Imusarjan tiiviste se ei ole, eikä murtunut letku ne on tutkittu. Moottori toimii muuten hyvin kulkee ja kiihtyy nykimättä lähtee käyntiin hyvin ja toimii mutta tyhjäkäynti on vaan korkealla. Pakko löytää joku Corolla asiantuntija, multa loppuu eväät. Kun muistelen niin on ollut joskus vuosia sitten myös toinen Corolla missä sama vika, sitä en saanut koskaan kuntoon ja myin auton sellaisenaan. 

Link to post

Kaasuläppäkotelo irti, sitten sen alapuolelta ruuvaat sen tyhjäkäyntimoottorin veks ja putsaat kunnolla. Itellä temppuili 1.5 T-Sport Yariksessa, oli kohtuu paskanen se tyhjäkäyntimoottorikotelon sisusta. Samalla putsaa kaasuläppäkotelon kunnolla. Bräkleeniä vaan kunnolla ja paineilmaa perään.

Yks vaihtoehto tietty sitte että siellä on kaasuläpän asentotunnistimessa jotai vikaa tai sille menevissä johdoissa ongelmaa. Ei varmuutta, kun ei tuota tarvinnu rassata itellä.

Kaks vesikiertoletkua tulee siihen koteloon (tai Yariksessa tuli ainaki), tulppaa ne siinä vaiheessa kun irrotat.

Linkissä kuva, osanumero 22270 on se tyhjäkäynnin säätömoottorin kotelo, kaasuläpän asentotunnistin samassa kuvassa viittauksena toiselle sivulle (PNC89452)

 http://japan-parts.eu/toyota/eu/1996/corolla-jpp/ae101l-aemdka/4_151430_004_/tool-engine-fuel/2211_fuel-injection-system/1

Näitä kokeilisin itse.

Edited by MTi
Link to post
On 27.10.2020 at 08.01, MaunoJokinen kirjoitti:

Semmonen sähköohjattu venttiili, jolla ecu tai joku muu laite päälle mennessä avaa imusarjaan hieman ilmavirtausta ohi kaasuläpän, jotta koneen tyhjäkäynti hieman nousee.  Periaatteessa siis kompensoi moottorille laitteen aiheuttaman kuormituksen, jotta kone ei sammahda. 

Esimerkiksi ilmastoinnin kompura, kun ottaa aikas paljon tehoo koneesta, niin vastaavasti tuo venttiili nostaa hieman tyhjäkäyntiä, jolloin kone ei pääse sammumaan.  Tuota saattaa ohjata muitakin laitteita hieman autosta riippuen, esim. valot, tuulilasinpyyhkijät, ohjaustehostin, Ecu tms. 

Sitten joissain malleissa hydraulinen ohjaustehostin saattaa olla kytketty ihan omilla putkillaan tekemään vastaavan. 

Nyt jos noissa letkuissa olisi murtuma tai putki irti tai tuo venttiili jäänyt kokonaan auki tai joku kytkentävika vetää tuota venttiiliä koko ajan, niin voisi aiheuttaa koko ajan tuon nousseen tyhjäkäynnin. 

Sitten muita vaihtoehtoja aiheuttajiksi, niin imusarjan tiiviste kun vuotaa tai mikä tahansa imupuolen vuoto, niin tekisi saman.  Ecun kuolleet konkat voi tehdä ihan mitä tahansa.  Jo mainitut hirttävä kaasuvaijeri, hirttävä kaasuläppä, se lämpöanturi.. 

Vaihtoehtoja on, ja mallissa ei ole ainakaan minulla tiedossa mitään tyyppivikaa, joka tuon yleensä aiheuttaisi. Mutta tuon ikäisessä autossa joku murtunut / irronnut pikkuputki olisi varsin luonnollinen aiheuttaja.  Eli niitä kannattaa nyt ihan ensimmäiseksi käydä ihan käsikopelolla läpi ja katella, ettei niissä olisi jotain ongelmaa. 

Sitten tuli mieleeni vielä, että olikos tuossa vielä alipaineella toimiva sytytyksen ajotuksen kääntoö? eli semmonen kalvo virranjakajalla. Jos noin, niin joiskus tuo kalvo on myös hajonnut, jolloin saa tuon putken kautta ylimäräistä ilmaa, mutta aiheuttaisi kyllä sittn muitakin ongelmia, kun ei sytytyksen ajoitus toimisi, niin hyytyisi kiihdyttäessä. 

 

 

Idel up:n ei kait kuitenkaan pitäisi nostaa kierroksia kuin muutamia satasia normaalisti.

Ilmavuoto tai ECU luulee että kone käy kylmänä oma veikkaus. Ja lämpeneehän kone, ettei johdu oikeasti kylmästä vesikierrosta ja takkuavasta termarista.

 

Link to post

Kyllä lämpenee termari on vaihdettu, ja ei ole ilmavuoto kaikki paikat käyty läpi brackleanilla. Kääntyy siihen ecuun varmaan, tai sitten tyhjäkäyntimoottori on hajonnut... 

Kun autoa käyttää paikallaan muutaman minuutin, 2-4min, niin tyhjäkäynti putoaa melkein normaaliin. Merkillinen juttu, onkohan ecussa vikaa vai missä? 

Edited by jupasierra
Link to post
On 28.10.2020 at 14.23, MTi kirjoitti:

Kaasuläppäkotelo irti, sitten sen alapuolelta ruuvaat sen tyhjäkäyntimoottorin veks ja putsaat kunnolla. Itellä temppuili 1.5 T-Sport Yariksessa, oli kohtuu paskanen se tyhjäkäyntimoottorikotelon sisusta. Samalla putsaa kaasuläppäkotelon kunnolla. Bräkleeniä vaan kunnolla ja paineilmaa perään.

Yks vaihtoehto tietty sitte että siellä on kaasuläpän asentotunnistimessa jotai vikaa tai sille menevissä johdoissa ongelmaa. Ei varmuutta, kun ei tuota tarvinnu rassata itellä.

Kaks vesikiertoletkua tulee siihen koteloon (tai Yariksessa tuli ainaki), tulppaa ne siinä vaiheessa kun irrotat.

Linkissä kuva, osanumero 22270 on se tyhjäkäynnin säätömoottorin kotelo, kaasuläpän asentotunnistin samassa kuvassa viittauksena toiselle sivulle (PNC89452)

 http://japan-parts.eu/toyota/eu/1996/corolla-jpp/ae101l-aemdka/4_151430_004_/tool-engine-fuel/2211_fuel-injection-system/1

Näitä kokeilisin itse.

Tämä on ja tehty, ei muutosta. 

Link to post

Alko sen verran vaivaamaan tää, että koitin vähän googletella.. Tämmönen löyty, mikä voisi hyvinkin olla sama ongelma: 

Lainaa

New results today. Good news! I think I found the source of the air leak. The idle air control is the culprit. Part of the throttle body unit, inseparable, coolant runs through it. It’s operation is similar to a thermostat, as it moves w/temperature, it controls idle air flow into the engine, cold vs warm. Hard to test on the bench. But I came up with an idea to test it with the throttle body installed on the engine.

What I did was put a piece of tape over the inflow hole to the IAC (in the inlet of the throttle body bore). At that point the car wouldn’t start. Seems like a bad thing, but actually good. Once I returned the idle adjustment screw to its nominal position – I had it screwed all the way in just to make the car drivable with the air leak – then some air could get in, and the car started and now idles fine, when warm at least. This is a kluge fix, as the downside is the engine doesn’t idle fast enough when cold and is a bit balky then. (And the tape could come loose and get sucked in and stuck on an intake valve, hope that doesn’t happen.)

I’m not sure if this is fixable with a new part to replace the old IAC gadget – it is something that appears to screw into the IAC cylindrically shaped chamber – or if I need to replace the entire throttle body. If the latter, could be an expensive fix.

Thanks to Casper and Busted Knuckles above for yesterday’s good guidance. I did check the CTS today and it is ok. As is the Intake air temp sensor. And the EGR is holding vacuum and its movement appears to be working. The Throttle position checks out ok. As does the throttle position switch. The MAP sensor appears to hold vacuum, but its sensor operation is hard to verify by bench testing as it appears to be something more complicated than just a variable resistor controlled by vacuum pressure. It must use one of those fancy silicon pressure sensitive electronic devices.

Anyway, thanks to all for the excellent guidance. This has been the toughest diagnosis for me on the Corolla in 20 years! If you have any thoughts about the best way to fix this problem, a new throttle body or replace the IAC gadget thingy — which I haven’t been able to find a source for online — I look forward to reading your ideas.

https://community.cartalk.com/t/early-90s-corolla-has-increased-idle-speed-for-some-reason/81566/16

 

Mutta mikäli oikein tuon nyt ymmärsin, niin siellä on nestekiertoinen lämmitys tuossa läpän alla, jossa vaha säätö. ja tuo vuotaa koko ajan.  Tai siis jotain tuonne suuntaan. 

Itellä oli kanssa tuossa mielessä, että olisko tuolla tuota EGR venttiiliä, kun senkin vuoto voisi moisen aiheuttaa.  Mutta lue tuo ketju läpi, jos englanti taipuu.. on niin samanlainen keissi.. 

 

Link to post
3 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Alko sen verran vaivaamaan tää, että koitin vähän googletella.. Tämmönen löyty, mikä voisi hyvinkin olla sama ongelma: 

https://community.cartalk.com/t/early-90s-corolla-has-increased-idle-speed-for-some-reason/81566/16

 

Mutta mikäli oikein tuon nyt ymmärsin, niin siellä on nestekiertoinen lämmitys tuossa läpän alla, jossa vaha säätö. ja tuo vuotaa koko ajan.  Tai siis jotain tuonne suuntaan. 

Itellä oli kanssa tuossa mielessä, että olisko tuolla tuota EGR venttiiliä, kun senkin vuoto voisi moisen aiheuttaa.  Mutta lue tuo ketju läpi, jos englanti taipuu.. on niin samanlainen keissi.. 

 

Tuo tyhjäkäynninsäädin on sähköinen, ei vahatoiminen. Ei ole egr:ää.

Oletko sen moottorin lämpöanturin mitannut? Sille on erillinen anturi, kuin lämpömittarille.

Link to post

Mitenkä noi letkut tuossa menee?  toi yksittäinen on varmaan semonen, mistä tulee se idle ilmaa.. mutta meneekö noihin kahteen letkuun jäähdyttäjänneste, ja sitten tuolla kannen alla on bimetalli tms. joka säätää myös tuon nestelämmön mukaan? 

On niin pirun pitkä aika, kun itellä on 100 sarjalainen ollut, ettei tarkkaa muistikuvaa :( 

IMG_1896.JPG

Link to post

Se vois olla juurikin tuolla oleva pyörivä säätötappi, joka jäkittää jossain vaiheessa. vois ottaa ne bimetallin päässä olevat 2 ristipäätä auki ja katsoo miltä näyttää.  Ei oo kokemusta, että onko se säädin nesteen sisällä vai onko vain erillisessä tilassa. 

Mutta kovasti tuo kyllä viittaisi siihen että kun se bimetalli kääntää kylmätyhjäkäynnin suurelle, niin vaikka nesteet lämpenee, niin se ei käännyt takasin. Joko siellä on jotain töhnää tai hapettumaa, tai sitten se bimetalli on vain muuten antautunut. 

Näppärä kaveri tekee tuohon vaijerilla säädettävän perinteisen "ryypyn" :D ja heittää sillä automaatilla vesilintua ;) 

 

Link to post
19 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Se vois olla juurikin tuolla oleva pyörivä säätötappi, joka jäkittää jossain vaiheessa. vois ottaa ne bimetallin päässä olevat 2 ristipäätä auki ja katsoo miltä näyttää.  Ei oo kokemusta, että onko se säädin nesteen sisällä vai onko vain erillisessä tilassa. 

Mutta kovasti tuo kyllä viittaisi siihen että kun se bimetalli kääntää kylmätyhjäkäynnin suurelle, niin vaikka nesteet lämpenee, niin se ei käännyt takasin. Joko siellä on jotain töhnää tai hapettumaa, tai sitten se bimetalli on vain muuten antautunut. 

Näppärä kaveri tekee tuohon vaijerilla säädettävän perinteisen "ryypyn" :D ja heittää sillä automaatilla vesilintua ;) 

 

Ei ole vesikiertoa siinä kohdassa, kerran olen purkanut koko systeemin ja putsannut samalla kaasuläppäkotelon. Mitään ihmeellistä/rikkinäistä ei löytynyt mutta tyhjäkäynti oli vaan kovalla kunnes korjaantui itsekseen. ja taas sama juttu, itsekseen tuli kuntoon? 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...