Jump to content

Toyota corolla E120 2002vm, ajettu 220tkm, P0420 vikakoodi


Recommended Posts

Toyota antoi vikakoodin P4020. Katalysaattorin teho liian alhainen. Googlettelemalla todella yleinen vika kyseessä. Huoltoliikkeestä kysäsin mitä maksais että sais kyseisen vian korjattua. Lambdojen vaihtoa ehdottivat alkuun hintaan 400e kummatkin lambdat vaihdettuina. Kannattaako lambdat yrittää vaihtaa ite? En ole mikään automekaanikko, mutta jonkun verran rassannut. Lambdat on paikallistettu ja ihan siedettävissä paikoissa vaihtoa ajatellen. Onko jollain viisaammalla tietoa auttaako lambdojen autto oikeasti tuohon? Boschin lambdat tai vastaavat jos ite vaihtaa tulis huomattavasti edullisemmaksi. Kyseessä ei ole kuitenkaan kun käyttisauto. Jos joku tietää/on kohdannut kyseisen vikakoodin niin kertokaa ihmeessä miten olette toimineet. Moottorin vikavalo palautuu vikakoodien poiston jälkeen noin viikon sisällä.

Link to post

Näihin on kai käytetty ensiapuna korokekaulusta sinne lambdan ja putken väliin. Vaikuttaa siten että nostaa anturia ulommas putkesta ja siten saa arvot taas moottorin ohjauksen määrittämiin arvoihin. Päästöt kuitenkin pysyy vielä katsastuksen rajoissa ja vikavalot pysyy poissa.

Link to post

Eli lähtökohtaisesti ei kannattais edes lambdoja vaihtaa ? Tai samalla vaihtaa lambdat jos laittaa ton korokerenkaan, koska alkuperäisethän nekin on...

 

Ja vielä lisäkorjauksena tähän. Koodihan on P0420 eikä tuo 4020.... Muuten sama asia

 

Link to post

Vaihda tulpat jos vaihdosta ei tietoa ja imusarjan tiiviste kanssa. 

Sitten tuota lambda spaceria jos vielä vikakoodit tulee.

 

Lambdoja ei kannata ihan ekana vaihtaa tuon vian kanssa.

315tkm ajettu 1.4nen 4zz koneella itsellä alkuperäisin lambdoin. Ja hyvin rokkaa.

 

Entisestä Yaris T-Sportista spacerilla tuon vian korjasin. 

Link to post

Ja sitten on vielä semmonen vaihtoehto, että juottaa siihen lambdan kaapeliin pari vastusta ja konkan, niin hoitaa homman. 

Ohje ja kytkentä löytyy jostain ketjusta täältä foorumilta.  Kesällä viimeksi joku korjasi muistaakseni avensiksesta. 

 

Link to post

Laitetaanko spacerit molempiin lamdoihin vai vaan toiseen ?

 

Ja siis tottakai ad korjaamo tarjoaa siihen kallista remonttia.. mikspä ne ei sitä tarjois. Ajattelin just että varmaan tätä vikaa ollu muillakin ja jos tähän joku kevyt konsti löytyy ettei tarvii lamppu päällä ajaa kokoaikaa, niin se ajaa asian. Kyseessä on pelkkä kauppakassiauto.

 

Link to post

Ei vaikuta mihinkään. Autohan toimii normaalisti kun menee päästöistä läpi. 

Täältä löytyy joo tuo vastushomma joka on huomattavan paljon sivistyneempi korjaus tähän. 

 

Taaempana lambdaan vain spaceri tulee.

 

Kysyppä marmorilla. Siellä ehdotetaan aina ensin Katin vaihtoa tähän vaivaan xD

Edited by Forestman
Link to post

Kannattaa vähän miettiä mikä on syynä tähän ongelmaan. Vaikuttaisi siltä, että katti on vaurioitunut. Jos syytä vaurioitumiseen ei korjata, voi katti hajota vielä enemmän.

Voi se vika olla lambdassakin, mutta katti vaurioituu yleensä sytytyskatkosten takia, jolloin palamaton bensa ylikuumentaa katalysaattorin.

 

Link to post
8 tuntia sitten, Kurttu kirjoitti:

Kannattaa vähän miettiä mikä on syynä tähän ongelmaan. Vaikuttaisi siltä, että katti on vaurioitunut. Jos syytä vaurioitumiseen ei korjata, voi katti hajota vielä enemmän.

Voi se vika olla lambdassakin, mutta katti vaurioituu yleensä sytytyskatkosten takia, jolloin palamaton bensa ylikuumentaa katalysaattorin.

 

Tämä.

Mutta pitää muistaa et Toyotan ja muidenkin japsien katalysaattorin tehon valvonnan raja-arvot on niin tiukat et kun Katin teho vähän hiipuu alkaa tämä koodi palamaan. 

Kuten ex Yarppani meni kirkkaasti päästöistä läpi eikä huomannut mitään poikkeavaa arvoista. Silti koodi tuli kun taaempi lambdan mukaan katti ei toiminut tarpeeksi tehokkaasti.

Sytytyskatkos vikakoodikin tulee näissä aika helposti. 

Edited by Forestman
Link to post

Meillä kans joku aikaa sitte sytty t25 aveen ja vein Toyotalle että kattoo mikä on sama koodi tuli niin siellä heti ehdotti holkkia väliin ja makso 140e 🙂

21 tuntia sitten, Forestman kirjoitti:

Ei vaikuta mihinkään. Autohan toimii normaalisti kun menee päästöistä läpi. 

Täältä löytyy joo tuo vastushomma joka on huomattavan paljon sivistyneempi korjaus tähän. 

 

Taaempana lambdaan vain spaceri tulee.

 

Kysyppä marmorilla. Siellä ehdotetaan aina ensin Katin vaihtoa tähän vaivaan xD

Meillä 

Link to post
1 minuutti sitten, Arto H kirjoitti:

Ainut harmi voi tulla katsastuksessa. Joissakin asemilla hylkäävät jos on toi koroke rengas paikoillaan:|

Ei ainakaan Rovaniemellä eräällä asemalla joka ymmärtää kyseisen operaation tarkoituksen B|

Link to post
44 minuuttia sitten, Arto H kirjoitti:

Ainut harmi voi tulla katsastuksessa. Joissakin asemilla hylkäävät jos on toi koroke rengas paikoillaan:|

No huh, melkoisen tiukkaa linjaa O.o Mikä lie hylkäyksen syy, tyyppihyväksymätön osa pakoputkistossa?

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...