Erska91 0 Posted September 19, 2020 Share Posted September 19, 2020 Hei. Kertokaas viisaammat, kun ton 7A-FE:n jakohihnan kiristimessä on olematon jousi, joka vetää kiristinrullaa hihnaa kohti. Uuden kiristimen mukana ei ainakaan uutta jousta tullut. Eli tuon pienen jousenko pitäis säätää hihna oikeaan kireyteen? Mikä siis on oikeaoppinen tapa asentaa kiristin? Quote Link to post
MaunoJokinen 288 Posted September 19, 2020 Share Posted September 19, 2020 kiristimen ruuvia löysätään.. käännetään kampiakselista niin, että tuo kiristimen puoli "löystyy" eli kiristin kiristää mahdollisimman kireelle.. kyllä se jousi vain siihen riittää.. sen jälkeen laitetaan kiristimen ruuvi taas kiinni ja hihna on kireällä. Quote Link to post
Erska91 0 Posted September 19, 2020 Author Share Posted September 19, 2020 13 minutes ago, MaunoJokinen said: kiristimen ruuvia löysätään.. käännetään kampiakselista niin, että tuo kiristimen puoli "löystyy" eli kiristin kiristää mahdollisimman kireelle.. kyllä se jousi vain siihen riittää.. sen jälkeen laitetaan kiristimen ruuvi taas kiinni ja hihna on kireällä. Kiitos vastauksesta. Ei tuu kaikki selvinpäin mieleen. Quote Link to post
Pess1 3 Posted September 19, 2020 Share Posted September 19, 2020 Ja ehdottomasti kannattaa, jos sulla on vanha jousi siellä, niin laita vaan näppituntumalla vähän vielä kireemmälle mitä jousi vetää. Teen itse aina niin vaikka olisi uusikin kiristinjousi, voi olla tarpeetonta ja riskialtista että menee liika kiireelle, mutta kun tarkkana on eikä älyttömästi paina kiireelle kiristintä, niin ainakin saa varmuuden että jakopää pysyy kunnossa pitkään, Toyotassa muutenkin näkee usein hihnavaihtovälin laiminlyöntejä silti jakopää kestää, se on yksi syy kestävästä maineesta. Ei ole mikään opel 60tkm tasan mittarissa ja poksahtaa. Itsellä ollut monia toitsuja missä tyyliin 180tkm 15vuotta, jos tuollaisia lukuja yrittää niin voi olla näppituntumakiristys paikallaan jakopäähuolto tehtäessä. Quote Link to post
Erska91 0 Posted September 30, 2020 Author Share Posted September 30, 2020 Joo tähän näin päivitystä, niin alunperin laitoin hihnan sillä jousen voimalla kiinni. No, kaikki ok kun sai kasaan. Hetken lämpes siinä, niin alko ulvomaan tyhjäkäynnillä. Oli kyllä tosi löysän olonen kun purkas kaiken taas. Sitä sit vähän kireämmälle käsin ja kaverin kans vielä katottiin, että aika järkevän olonen kireys nyt. Sama juttu, tosin ulvominen alko paljon myöhemmin. Toki vielä selvittäny onko se jakohihna, vai ohjaustehostin vai laturi. Kun toi piti ulinaa jo alunperin, mutta vesipumpun laakeri ainakin oli sökö selkeesti. Ulina vaan muuttu. Eikä ulina ole jatkuva, vaan häviää heti kierrosten muuttuessa. Lievästi alkaa vituttaan kohta. Ideoita otetaan kyllä vastaan.. Quote Link to post
Reivn 31 Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Onko se vesipumppu siis vaihdettu jotta laakerivika on suljettu pois? Apulaitehihnat on helppo kokeilla ja kannattaa ehdottomasti vaihtaa uusiin samalla kun jakohihnan kanssa leikkii. Laturihihnan ulina pitäs erottua aika helposti jakopäästä tai ohjaustehostimesta, ja kireyden tsekkauskin on sen kohdalla helppoa kun rullien väli on suhteellisen pitkä. Jos jakopäähihna löystyy asennuksen ja auton käynnistyksen jälkeen niin onko kiristinrullan kiinnityspultti varmasti kunnolla kiinni? Hihnan ootte varmaan vaihtanu uuteen? Quote Link to post
Erska91 0 Posted October 1, 2020 Author Share Posted October 1, 2020 Siis jakoremmi, kiristin ja vesipummpu on uutta. Ekalla kertaa se remmi kyllä jäi liian löysälle. En sit vaihtanu apulaitehihnoja, kun ei silmämääräsesti mitään vikaa ollut. Ja melkein se moniurahihna alkaa vikisemään kylmänä, eikä ulisemaan lämpösenä. Mutta äkkiä nekin nyt vaihtais. Mitenkä nyt sitten paikallistaa se ääni. Huono sitä konetta kuumaks käyttää ilman laturin remmiä, kun se pyörittää vesipummpua. Täytyy nyt viikonloppuna taas kattoo. Menee vaan viikonloppuja hukkaan yhteen asiaan, kun autossa olis muutakin hommaa ja vaan viikonloppusin ehtii tekeen... Quote Link to post
MKTuning 113 Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 Ajat lämpimäks, kun rupee ääntää, apulaitehihna pois uudelleen käyntiin. Quote Link to post
celica gt 30 Posted October 3, 2020 Share Posted October 3, 2020 (edited) Tosta oikea oppinen kiristys jos ei oikea kireys niin kiristimellä sit säädetään kohilleen. ja 2kg ei sit ole paljon. Edited October 3, 2020 by celica gt Quote Link to post
aFox 73 Aktiivi Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Itekkin 3S koneissa olen pikkasen jousta avittanu kiristyksessä, jää miusta tosi löysälle muuten välillä. Ei kestäny edes kiristin auki pyörittää konetta kun pomppas hihna yli. Quote Link to post
Heikki Saarikoski 33 Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Ohjaustehostimen pumpulle ääni. Mun mielestä ne vonkuu tuon ikäisissä aina enemmän tai vähemmän. Varsinkin jos on valkoiset tai pikimustat öljyt sisällä niin kun yleensä. Quote Link to post
celica gt 30 Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 sit kannattee toi muutaman euron jousi vaihtaa . ja myös hihnoissa (3s-g..)eroja onko alkup vai tarvike kokemusta on. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.