Jump to content

Celica 185 GT-4 käy rikkaalla


-Jarkko-

Recommended Posts

Hei kaikille

 

Oliskohan kellään vinkkiä heittää uudelle tulokkaalle mikä  Celicaa vaivaa. Tekniikka on ilmansuodatinta myöten vakio. Auto on ollut pihalla ainoastaan ei ajossa. Jonkin aikaa nopeusmittarin pyörittäjän korjauksen jälkeen yhtäkkiä alkoi tulla putkesta näkyvää mustaa/harmaata. Selvittelyn jälkeen ilmeni että saa turhan paljon polttoainetta. Kaikki tulpat on mustat ja muut rikkaalla käynnin oireet. Öljyä ei kulu ja turbon jälkeen ahtoputket ovat puhtaat (ei öljyä, turbossa ei myöskään välystä) Tähän mennessä tarkistettua/katsottua;

-Mitattu MAF, TPS, EFI vesianturi, ok

-ECU avattu ja katsottu, uuden veroinen kunto

-Vikakoodeissa lambdan lämmityspiiri ainoastaan. Ei mitään vaikutusta vaikka pistokkeren irrottaa.

-Cleaneria suihkittu huolella ja muutenkin alipainepuolen letkut tarkistettu

Vika tuli ihan yllättäen. Heti vian ilmaantuessa kun tarkisti tulpat oli ne vielä vaalean ruskeat. Mitähän ihmettä sitä seuraavaksi voisi katsoa?

 

Kiitos vinkeistä

Link to post

Kiitos vastauksista

 

Nesteet on vaihdettu,. auto kävi muutama päivä ennen vian ilmaantumista remmien ja vesipumpun vaihdossa. Itse vielä vaihdoin osan nesteistä kun piti irrottaa toinen sisäkennon letku että pääsi pyörittäjään käsiksi. Käynti kylmänä ja lämpimänä on hyvä ja kierrokset on vähän alle 1000 lämpimänä, hieman piti säätää tyhjäkäynnin ruuvia pienemmälle, kun kaasuläpän toppari oli liian syvällä ja säädön ansiosta nousi. Ehkä kierrokset olis voinu olla korkeammalla kun vika ilmeni ?

 

Moottori tuohon on vaihdettu, kori on -91 mutta EGR kamaa näyttää olevan jäljellä painekotelon kyljessä. Pitää tarkastaa huomenna onko siellä muutakin vielä kiinni. Varmaankin pakosarjasta lähtee lämpösuojan alta egr-putket ?

Link to post

Mitä fuel trim näyttää? Fuel trimmin taisi pystyä tuossakin mittaamaan diagnostiikkaliittimeltä koneen käydessä mittaamalla Vf1 jännitettä verrattuna maahan tai E1. 2,5V taisi olla normaali, ja sen yläpuolella positiivinen, ja alapuolella negatiivinen.

Jos plussalla, niin viittaisi ehkä juurikin lambdaan. Jos miinuksella, niin jotain muuta, vaikka polttoainepaineensäädin.

Jos et kokeillut jo, niin kokeile irroittaa lambdan pistoke jo kun virrat ovat poissa päältä, ja sitten laittaa käyntiin. Jos fuel trim oli plussalla, niin tämä kannattaa kokeilla.

Link to post

EGR-systeemeitä tuossa ei näyttänyt olevan.

 

Fuel trimin mittaus onnistui noilla ohjeilla. Käynnistys kylmänä 2.5V. Siitä kun moottori lämpeni, tuli pari kertaa putoaminen hetkellisesti joillekkin millivolteille ja käynti oli huonompaa, lopuksi jännite tasottui 2.22V mihin se jäi.

 

Tuon lambdan kokeilin aikaisemmin irrottaa pistokkeesta, ecu on myös resestoitu välissä. Ei muutosta.

Link to post

Otin vielä paineensäätimestä paineletkun irti, bensaa ei siitä ainakaan tullut eli kalvo on ehjä. Sen sijaan uudelleen kun tulpat irrotti niin sylinterit 1-3 oli samanlaiset (aika mustat) mutta sylinterissä 4 tulppa oli ihan märkäkin jopa. Joko 4 sylinteri saa enemmän bensaa kuin muut tai sytyksessä on katkoja. Huomenna saa uudet tulpat niin kokeillaan niillä.

Link to post
4 tuntia sitten, -Jarkko- kirjoitti:

EGR-systeemeitä tuossa ei näyttänyt olevan.

 

Fuel trimin mittaus onnistui noilla ohjeilla. Käynnistys kylmänä 2.5V. Siitä kun moottori lämpeni, tuli pari kertaa putoaminen hetkellisesti joillekkin millivolteille ja käynti oli huonompaa, lopuksi jännite tasottui 2.22V mihin se jäi.

 

Tuon lambdan kokeilin aikaisemmin irrottaa pistokkeesta, ecu on myös resestoitu välissä. Ei muutosta.

Eli siis käy huonommin kun vähentää polttoainetta. Eli ei siis varsinaisesti käy rikkaalla. Eli ehkä käy rikkaalla vain sylinterikohtaisesti? Syttykatkoja? Vuotava suutin? Kuuntele suuttimet läpi koneen käydessä stetoskoopilla tai pitkällä ruuvimeisselillä. Kaikista pitäisi tulla samanlainen ääni. Jos ne on ok, niin sitten on vika ehkä syttypuolella.

Edited by valde
Link to post

sääditkö kaasuläpän toppari säätöruuvia teitkö sen jälkeen säädön kaasuläpän asento tunninistimelle ja kuten ylhäällä mainitsin toi ruiskunsuutin voi olla jumissa jos pitkään ollut telakalla. onko jakohihna asennettu varmasti oikein ettei heitä jako hampaalla, onko pelannut sinulla auto vai motti gen 2 vai gen3 mikä vaihdettu onko musta jakokoppa vai hermaa

Edited by celica gt
Link to post
On 10.9.2020 at 17.17, celica gt kirjoitti:

sääditkö kaasuläpän toppari säätöruuvia teitkö sen jälkeen säädön kaasuläpän asento tunninistimelle ja kuten ylhäällä mainitsin toi ruiskunsuutin voi olla jumissa jos pitkään ollut telakalla. onko jakohihna asennettu varmasti oikein ettei heitä jako hampaalla, onko pelannut sinulla auto vai motti gen 2 vai gen3 mikä vaihdettu onko musta jakokoppa vai hermaa

Päivitystä pitkästä aikaa, jakajan, tulpat ja pyörijän vaihdoin varalta uudet alkuperäiset. Vika paheni sen verran, että tyhjäkäynniltä jos painaa kaasua, meinaa tukehtua ja savun määrä on lisääntynyt eli melko varmasti käy entistä rikkaammalla. Vika alkoi ennen mitään säätöjä, eli tuo kaasuläpän säätö ei oikeastaan voi liittyä asiaan.

 

Jakopäänkoppa on harmaa. Jako on varmasti oikein, ajoin auton remminvaihdon jälkeen kotiin, 40km ja toimi kuin unelma. Voiko tuosta lisäsuuttimesta irrottaa pistokkeen ilman että tulee ongelmia, jos se vuotaa pitäis käynti ainakin vähän helpottaa?

On 11.9.2020 at 02.06, Morgo systems kirjoitti:

Jos tuo miun 5SFE rynnii mainiosti 50/50 bensa viina seokselle niin suosittelen kokeilemaan..

Missään autossa en ole käyttänyt etanolia enkä käytä.

Link to post

Tiedän tapauksen kun eräs tyyppi sai poljettua rikki koneen "männänrengas väli" irtosi kun kävi kolmella heti kierrosten ja ahtojen noustua. Vika oli tulpan johdoissa siinä putken sisällä olevassa hatussa. Kipinä karkaa kuormitettuna siihen suojaputkeen. Kyljessä näkyi tarkkaan tutkittuna jälki josta kipinä karkaa. Näyttää ehkä pieneltä harmaalta pisteeltä tai joskus muistuttaa ristipää meisselin jälkeä.

Link to post

Hei taas

Talven jäljiltä kokeiltu taas josko olisi aika parantanut, ei ollu. Tulpat on aika mustat, erityisesti 1. sylinteri. Käy ihan siististi mutta satunnaisesti kun hieman antaa kaasua ja palaa tyhjäkäynnille, käynti tipahtaa ~400 rpm ja pian sen jälkeen "tukehtuu". Kuitenkin ehkä vähän paremmin käy kuin viime syksynä?

kaasuläppää jos raottaa haisee voimakkaasti bensa, samoin moottoriöljy on aika bensantuoksuinen. Kyllä se siis todella rikkaalla käy mutta miksi ?

Link to post

eikö se lambda nyt ainakin kannattaisi vaihtaa jos siitä vikakoodiakin tullut... avensiksessa oli kerran katsastuskessa päästöt +300% normaaliin nähden ja vika oli lambda anturissa. se tosin kävi täysin normaalisti enkä ite huomannut mitään

Link to post

Oletko mitannut myös kylmäkäynnistys lämpö anturin jos vaikka luulee konetta kylmäksi ja syöttää bensaa ,on eri kun efi lämpöanturi.ovat vierekkäin.kannattis varmaan käyttää suutimien puhdistusainetta jos kauan seisonut suutin jumissa.nakutus anturi kannattee tarkistaa.

Edited by celica gt
Link to post

Komppaan kanssa sitä, että jos sitä lambdaa ei oo vaihdettu, niin se nyt ihan ensimmäiseksi. 

Sitten luki että ecu avattu, näyttää hyvältä.  Jos siellä on konkkavika, niin sitäpä ei välttämättä näe silmin.  Konkka voi olla samalla tavalla kuin mulla MR2:ssa, että toinen jalka oli irronnut konkan sisältä, jolloin se ei edes kuranna alleen. 

Ja tämmösissä ei välttämätt oo vielä pahasti pullistunut, kun jo on arvot liikaa pielessä.

Se miten voisi koittaa selvitellä mahdollisia konkkaongelmia, niin auto käymään, ja pitäisi olla lämpökamera tai mittari, jolla mittaa, että lämpeneekö joku konkka normaalia enemmän.  Sormellakin voi koittaa lämpötiloja, ja jos tuntuu kuumalta, niin vaihtoon.  

Laadukkaatkin konkat maksaa sen verran vähän, että noiden epäilyksen kanssa selvintä vaihtaa kaikki elektrolyytit. 

 

Link to post

Kiitos, hyviä vinkkejä.

Jo aikasemmin ollu mielessä vaihtaa tuohon Linkin pnp moottoriohjaus, nyt erityisesti kun tuo vika tuli ja vaikka tämän ikäsiä autoja on aikasemminki värkätty, mistä on vaikeaa vikaa selvittää, on se aina hankalaa kun ei pysty läppärillä tarkistaa anturien tms. antamaa tietoa. Kokeillaan vielä muutama juttu, sitten menee ohjaus vaihtoon ja jos vika ei korjaannu ainakin nähdään missä se on. Mielellään kuitenkin pitäis ohjauksenkin alkuperäisenä.

Mitenhän tässä menee tuo lambdan ohjaus, jos pistokkeen irrottaa, ottaako lambdan pois käytöstä? 

Link to post
6 tuntia sitten, -Jarkko- kirjoitti:

Mitenhän tässä menee tuo lambdan ohjaus, jos pistokkeen irrottaa, ottaako lambdan pois käytöstä? 

En usko, että osaa sitä mitenkään "poistaa" käytöstä. Veikkaan että sytyttää vikavalon ja koittaa mennä pelkästään kartoilla.  Kartat uskoisin tehdyn varman puolelle, eli rikkaalle, kun rikas ei riko konetta, mutta laiha tekee sen. 

Noihan ei oikeasti osaa edes kertoa, että lambda on rikki, jos antaa vain vääriä arvoja.  Ainut tapa mitata edes jotenkin, on diagnostiikkaliittimestä katsoo sitä säätöarvoa, jonka pitäisi heilua jollain arvoalueella.  MR2:n BGB:stä saattaisin löytää sen, miten voi mitata, mutta löytynee netistäkin. 

 Mut jos kone on orkkis, ja et muuta aio, niin sitten ei tuo orkkis ecu huono vaihtoehto ole. Siinä kuitenkin toimii kaikki kylmäkäynnistykset yms. oikein, eikä tarvi alkaa säätämään.  Mutta jos säätäminen kiinnostaa, niin sitten toki asia on aika eri :D 

Link to post

Näillä näkymin tämä ongelma taisi ratketa, otin vielä työn alle veden lämpöanturit, tarkoitus oli tarkistella minkälaisia lukemia rikastusanturio antaa mutta siinähän selvisi sitten että liitin oli sen verran hapertunut sisältä ettei saanut kunnolla kontaktia. Kokeilin vielä värkkäillä liitintä kontaktiin niin alkoi käydä ontuen kuten aikaisemminkin teki. Kun kontaktin sai, alkoi kyllä moottori käymään niinkuin pitääkin ja lyhyen käytön jälkeen, tulppakin alkoi menemään paremman näköiseksi. Toinen ongelma (johtuen varmasti vuosien seisonnasta) ilmeni, kun pakokaasu vaihtoi väriä siniseksi. Joko turbo tai todennäköisemmin venttiilikumit vuotaa. Joka tapauksessa tämä tapaus on ratkaistu. Kiitos kaikille vinkeistä

Link to post

Hyvä homma :)  Sieltähän se sitten epäiltyjen listalta vika löytyi.  Taisi useampikin maininta olla juurikin tuosta että tarkista lämpöanturi :D 

EIkö tuossa S kone ole?  Venttiilin kumit on aika yleinen ongelma niissä. (josko monessakin vanhuksessa, mutta S-koneissa noita vaihdeltiin käyttöautoissa jo pikkasen rapeet 200 tkm ajetuissa jo yli 10 vuotta takaperin. ) 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...