Jump to content

Ruostevikaa


Jorska56

Recommended Posts

Moi. Eli kyseessä Corolla 2004, hatchback . Ajeltu päälle 300.000. Nyt on niin, että helmat aika pehmeet. Onko kukaan koskaan vaihtanut uusia helmoja.? On menossa hitsaukseen. Toinen kysymys : Mitä tulisi  huomioida, kun autolla ajettu 300000.? Katsastin auton huhtikuussa. Meni heittämällä läpi. Ugh. 

Link to post

Kahteen tuollaiseen laitoin uutta helmaa alkukesästä. Kannattaa suihkia sinne kotelosuojaa hitsauksen jälkeen kun ruostuvat sisältä päin. Helmassa kun alkaa kivenisku kuplia niin siinä on jo reikä alla. Helman alla on se muovinen kivisuoja/lista niin sen kiinnitystulppien reijistä on hyvä suihkia.

 

Kannattaa kuunnella vaihteiston rahinoita mikä on merkki laakeriviasta. Moottoriöljyn määrää kannattaa myös seurata ettei lopu kesken ajon. Euroopassa valmistetussa mallissa kannattaa pitää varapuola matkassa. Jarrujen liukutapit on hyvä putsata vuosittain.

Ei tuossa kai muuta erityistä.

Link to post

zze bensakoneissa, jos kuulostaa siltä, että pakosarjan pelti rämisis, mutta siellä ei mitään ole löysässä, niin onpi muovisen imusarjan sisältä irronnut yks osa ulkokuoresta.  Netistä löytää "peltiruuvikorjauksen" jossa yhdellä tai kahdella ruuvilla ulkopuolelta saa tuon kiinnitetyksi.  

Ton kun tietää, niin voipi saada edullisesti tollasen, kun myyjä pelkää konevikaa :D  

Link to post

Jarrut kannattaa purkaa säännöllisesti, kuten aiemmin jo sanottiin. Näissä oli aikanaan ihan huolto-ohjelmassa liukutappien rasvaus ja herkistely, mutta pudottivat sen sittemmin pois. Ilmeisesti vois kutsua tyyppiviaks joten sitä ei voi olla terottamatta liikaa :) 

Vaihdelatikon päätylaakeri tais olla toinen, josta myöskin tuli jo maininta. En tiedä auttaako asiaa paljon tai vähän, mutta vaihdelaatikon öljyt on hyvä vaihtaa tuoreisiin kun ei sekään kuulu huolto-ohjelmaan ja eivät ole tehneet ellei ole erikseen tilattu, saattaa auttaa laakerointia tai sitten ei...

Loput on niitä perushommia, eli tarkkailla öljynkulutusta ja mahdollisuuksien mukaan hölvätä kotelosuojaa helmat ja runkopalkit täyteen. Nyt kun ne helmat on menossa vaihtoon, ni samalla kannattaa kyllä tilata se helmakotelon putsaus, eli eivät vaan iske uutta ulkopeltiä paikalleen vaan hoitavat ruosteet pois sieltä kotelosta ja maalaavat sen kunnolla ennen pintapellin kiinnitystä ja kotelosuojausta.

Link to post

Kiitos taas kerran 👍 sen verran tarkennusta, että helmoja ei oo tarkoitus vaihtaa. On korjaamon mukaan liian isotöinen homma?? Eli paikataan 😆 mulla ei oo koskaan ollu autoa, jolla ajettu yli 300000, niin siksi kysyin notta mihin vois varautua. Tää on Japanissa tehty, käy ja kukkuu. Ainoo on toi ruostehomma. Niin, ette sattuis tietämään hyvää hitsaria Hämeenlinnassa ?

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...