Jump to content

Häiriöt kaiuttimissa liittyen kierroslukuun ja jarrun painasuun


Recommended Posts

Avessa kummittelee nyt mystisempi tapaus. Soitin Pioneerin reilun vuoden vanha jossa kahdet rca-lähdöt, vahvistin MDS viikon vanha tapaus, nelikanavainen eli tupla rca:t sisääntulona. Entisessä vahvistimessa oli ketjutusmahdollisuus eli vahvarille meni yksi rca-pari eikä mitään ongelmaa ollut. Uuteen piti lainata hetkeksi haaroituskappaleet jotka sitten korvasin vetämällä toisen rca:n soittimelta, jolloin sai myös subin tasot säädettyä soittimesta käsin. Mutta sittempä sitä häiriötä alko pukkaamaan, diskantit vinkuu kierrosluvun mukaan ja jarrua painaessa kuuluu räpsäys vaikka auto olisi käymättä, soitin toki päällä. Häiriöt häviää täysin, kun jommankumman rca:n irroittaa kummasta päästä vain. Kokeilin jo kolmatta piuhaa tuohon coctailiin, tuloksetta. Luulin jo polttaneeni pioneerin maasulakkeet, mutta vastukset näyttää runkoa vasten nollaa eli kunnossa net pitäisi olla. Vahvistimen päästä taasen rca-liittimistä vastus runkoon oli 80 ohm luokkaa kun liittimet oli kiinni. Vahvistimen maadoitus tarkistettu, siinä ei ole kuin parin ohm vastus mitattuna runkoa vasten. Lisäsin myös hyppyjohdoilla rca-liittimiin maadoituksen, nollissa nyt nekin runkoon mitattuna mutta edelleen räpsii kun jarrua painaa. Mitäs sitten seuraavaksi?

Link to post

Galvaaninen erotin toki voisi korjata ongelman, mutta on kyllä muuten huono.

Siis mitään häiriötä ei kuulunut tuon Y-haaran kanssa käytettynä?

Ota se hyppyjohto pois. Kun hyppyjohto on poissa, niin irroita kaikki rcat vahvistimesta, ja mittaa että liittimen maa (eli ulkoreuna) auton maa (eli mikävain metalli korissa) pitäisi tulla korkeintaan muutama ohmi kaikista liittimistä.

"Vahvistimen päästä taasen rca-liittimistä vastus runkoon oli 80 ohm luokkaa kun liittimet oli kiinni."

Mihin runkoon?

Jos auton, ja olit soittimen päästä mitannut vastuksen alle 1ohm, niin nuo rca johdot on rikki.

Jos vahvistimen runkoon, niin kokeileppa laittaa se hyppyjohto vahvistimen rungosta auton maahan.

"Vahvistimen maadoitus tarkistettu, siinä ei ole kuin parin ohm vastus mitattuna runkoa vasten."

Jos vastus on oikeasti pari ohmia ei vahvisitimen maadoitus ole todellakaan kunnossa. Jos vahvistimen maadoitus on huono se kannattaa laittaa kuntoon ensin, sillä helposti rikkoo Pioneerin maasulakkeen tuo huono vahvistimen maadoitus.

Voisit myös kokeilla laittaa sen hyppyjohdon soittimen rungosta auton maahan, ja siis se hyppyjohto kerrallaan käyttöön vain yhteen paikkaan, ja tätä ei todellakaan kannata kokeilla, ennekuin vahvistimen maadoitus on kunnossa.

Edited by valde
Link to post

Kiitosta vinkeistä, taidan jatkaa mittailuja kun haen työmaalta toimivamman yleismittarin. Alkaa tuo oma vanha olla jo tarkka johtojen asennosta, meinaan tuota vahvistimen maapiuhaa eilen pyörittelin pitkän aikaa käsissä, kun se johto on irti, vahvistimen liittimen ja kaapelikengän väli näyttää täyttä yhteyttä. Kun sen kiristää pultin alle, niin mistä vain mitattuna näytti sen pari ohm vastukseksi vahvistimen liittimeen nähden. Kaikki liitokset kireät. Pistin tuon heiton yleismittarin piikkiin, mutta tarkistellaan lissää.

Vahvistimen päähän kun pistää y-haaran ja soittimelta tulee vain yksi rca, häiriöitä ei ole. Vain kun toisen rca:n kytkee rinnalle, sitten se alkaa.

 

Link to post

Talon toinen ainoa nelikanavainen vahvistin on myös MDS niin hyvejääkö tuota kokeilla :lipsrsealed:

Noniin, nyt on paree yleismittari hollilla.

Vastus rungosta - vahvistimen maadoitusliittimeen 0,1ohm

Rca:t irti vahvistimesta, kiinni soittimen päässä, auton runkoon mitattuna vapaista päistä antoi noin ohmin vastuksen.

Soittimesta auton runkoon 0,5ohm

Vahvistimen rca-sisäänmenot ei ollu maissa ollenkaan?

Link to post
1 tunti sitten, Santeri Kantoniemi kirjoitti:

Talon toinen ainoa nelikanavainen vahvistin on myös MDS niin hyvejääkö tuota kokeilla :lipsrsealed:

Noniin, nyt on paree yleismittari hollilla.

Vastus rungosta - vahvistimen maadoitusliittimeen 0,1ohm

Rca:t irti vahvistimesta, kiinni soittimen päässä, auton runkoon mitattuna vapaista päistä antoi noin ohmin vastuksen.

Soittimesta auton runkoon 0,5ohm

Vahvistimen rca-sisäänmenot ei ollu maissa ollenkaan?

Mitä tuo viimeinen tarkoittaa? Mittaa siitä (vahvistimesta irroitetusta, mutta soittimen päästä kytketystä) rca-liittimen maasta (eli se ulkoreuna) auton maahan vastus. Pitäisi tosiaan tulla korkeintaan ykkösohmeja, ja tämä kaikille neljälle liittimelle.

Jos tuo on ok, niin sitten kokeile hyppyjohdolla maadoittaa soittimen tai vahvistimen kuori. Siis kokeile nuo molemmat.

Link to post

Nuo on ok, mutta onko tuo vahvistimen reikänauha maadoitettu? Jos ei, niin kokeile maadoittaa vahvistimen kuori? Jos on, niin ota pois, jos kokeile loppuuko sitten?

Toki voit nyt kokeilla taas y-haaralla, kuuluuko sitten häiriötä? Kokeile molemmista rca-johdoista.

Link to post

Nyt vasta huomasin tuon reikänauhan.

Laitappa niin kiinni ettei maadoita tuota vahvistimen kuorta. Joku wanha autostudion lankku teki kans laturihäiriötä jos kuori oli maissa.

Toinen et tuo maapiste ei ole tarpeeksi hyvin auton rungossa jos tuo on hattuhyllyn pohja missä maadoitus.

Link to post

Miepä jatkan tutkailua joku ilta. Vahvistin on reikänauhalla kiinni joo, poraruuveilla pellistä läpi. Tuosta kiinnityspisteestä oli ne hyppylangat rca-lähtöihin tässä aikaisemmin, vahvistimen maadoitus on turvavyön pultin alla. Hiacessa tuommonen samanlainen vahvistin on pulteilla väliseinässä kiinni, tosin siinä on ne talon ainoat haarotinkappaleet eikä häiriöitäkään sen koommin.

Link to post

Ota testien ajaks vahvistin irti tuosta reikänauhakiinnityksestä ja aseta vaikka vaneripalan päälle niin ei ota vahingossakaan kuoren kautta maata. Hiacen välipelti voi olla suurimaks osaks liimalla kiinni(?) joten ei sen takia tule ongelmia kun ei ole tarpeeksi yhteyttä moottorin ja auton sähköjen maapisteen kanssa?

Mimmosia tehoja sulla ottaa laitteisto vahvarista ja miten järeä maadotus&virtakaapeli siellä on? Jos soittimen maafolio on tosiaan ehjä ja vika toistuu kaikilla rca-johdoilla kokeiltuna niin tuonne vahvarin maadotusvirheisiin se melkein menee. Tietysti kannattaa kokeilla toisella vahvarilla jos suinkin mahdollista, vaikka oiskin saman merkkinen :D 

Link to post

Vahvistimen rungosta erottelulla ei ollut merkitystä.

Kierroksien mukaan muuttuva vinkuna poistui, kun purin soittimen taakse kerälle teipatun rca-johdon. Sitä kun jäi metrin verran ylimääräistä niin pistin nätille kerälle, nyt syrttäsin ylimääräisen pitkin kojelaudan uumenia.

Mutta jarrupolkimen napsunta ei ota hävitäkseen. Sillä se kyllä lähtee, kun ottaa takavaloista johdot irti kokonaan. Mittailin sitten takavalojen maadoituksia, olihan siellä toistakymmentä ohmia kuormatta ja jarruvalot palaen melkein 50ohm. Toisen takavalon juureen tein lisämaadoituksen, 2.5mm2 johtua 15cm ja pitävät liitokset. Kylmänä nolla ohmia, mutta heti kun pistää valot palamaan niin 14 ohmia... Kyllä alakaa näin sähköliikkeen yrittäjänä menemään yli hilseen ja kynnys laskee edelleen pistää lappu luukulle, kokeilisko jotain muuta alaa missä vois onnistua. Perkele... Vai onko perimmäinen vika nyt siinä, kun rca:t kulkee kuskin kynnyskoteloa myöten likimain takavalon johtoja.

Link to post
14 minutes ago, Santeri Kantoniemi said:

Toisen takavalon juureen tein lisämaadoituksen, 2.5mm2 johtua 15cm ja pitävät liitokset. Kylmänä nolla ohmia, mutta heti kun pistää valot palamaan niin 14 ohmia... Kyllä alakaa näin sähköliikkeen yrittäjänä menemään yli hilseen ja kynnys laskee edelleen pistää lappu luukulle, kokeilisko jotain muuta alaa missä vois onnistua. Perkele... Vai onko perimmäinen vika nyt siinä, kun rca:t kulkee kuskin kynnyskoteloa myöten likimain takavalon johtoja.

Sitävartenhan RCA:ssa on punottu kuori, joka menee maahan vähintään toisessa päässä, että se poistaa ulkoiset häiriöt.  Onko mahdollista, että ne rca kaapelit on vain huonolaatuiset? 

Sitten jotenkin vaikuttaa, että se miinusjohto, joka kuuluu siis mennä edestä taakse johtonipussa, ja sitten menee takapäässä koriin ja siitä jatkaa myös valoille, on jostain alkupäästä irti, tai poikki.  Koita vetästä ihan akulta asti "toinen" miinuskaapeli sinne takavalojen maadoituspisteelle.  Josko vaikuttaisi asiaan. Ihan vain "ilma" kytkentänä, jotta saat testattua. 

Mut joo, ei olis kyllä RCA johtojen kanssa eka kerta, ettei se liitin vain yhdistä sitä kuorta siellä liittimellä kunnolla, ja siksi pääsee häiriöt läpi.  Jotenkin onneton liitin toi.. tai varmaan jos malttaa ostaa kullatut kunnon liittimet, niin tilanne parempi, kuin noissa valetuissa halvoissa kiinalaisisa, mitä tulee yleensä kotistereoiden kanssa :D  

 

Link to post

Koita toisilla rca-johdoilla. Heikolla eristyksellä varustetut ottaa tosi herkästi häiriötä auton omista sähköistä, varsinkin kuskin puolelta vietynä ku siel on yleensä se koko peräpään sähkönippu. Kokeile vetää toiset rcat penkkien välistä ja jos häiriötä ei ilmene niin laita ne haitariputkessa joko kardaanitunnelin kylkeä pitkin tai apparin puolelta kynnyskotelon kylkeä pitkin...

Edited by Reivn
Kirjotusvirhe
Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...