Jump to content
Antti Jylkkä

Ongelmia uuden perävälityksen kanssa

Recommended Posts

Onko täällä perävälityksestä tietäjiä? Supran perään on vaihdettu Lexuksen Torsen lukko, uusi välitys ja uudet laakerit. Alla kaksi kuvaa maalatusta kosketuskuviosta, jotka minun mielestä näyttävät hyvältä. Välys kuvissa on 0,15mm. Koeajo ei kuitenkaan tuottanut haluttua tulosta. Pintakaasulla ääntää pahasti, kuuluu jo taajamanopeuksissa sellainen hankaava ääni. Ääni häviää, kun kaasua painaa enemmän tai päästää moottorijarrutukselle. Viimeisessä kuvassa koeajoissa kummallisesti kiillottunut kosketus. Siinä on nähtävissä sama kuin maalilla katsotussa, mutta paikoin tuo kuvio jatkuu hampaan pohjaan asti. Mitä ihmettä tuossa tapahtuu?

First_try_drive_side.thumb.jpg.0fc7fc94b02bc8887313f18e5e37b48f.jpg

First_try_coast_side.thumb.jpg.e73599b0998fae6c283b8a2e83ec1845.jpg

Ring_gear_2.thumb.jpg.b89a9393c642ba3049e09270920ebbfd.jpg

Olihan välys jokapuolella minimissään tuon 0.15?  Kuvio kantsii kattoo myös useammasta kohasta! 

oliko välitys ajamaton paketista? 

oliko oikeaa väriä? Eikä mitään muuta mössöö? 

Väärä laakeritiukkuus voi kahista, jos liian tiukka, sekä jotkut välitykset vaatii sisäänajon eikä saa päästää ratasta kuumaksi!  Koskee lähinnä edullisen pään rattaita. 

ei toi kosketus kaukana oo jos uusi rataspari paketista,  mut kantsii useammasta kohasta katsoa, esim jos välys seilaa niin isoimman ja pienimmän välyksen kohdalta. 

tuo kiillottuna juuresta hiukan kielii et pistekuorma olis siellä..  

mutta uuden rattaan kosketus sisäänajon jälkeen usein siirtyy sisäkehää kohti, ja kuormalla sit jakaantuu tasaisemmin, koska pinionikin hiukan joustaa! 

HMM

0.15 lautasvälys on kyllä karvahattuvakiolla mun mielestä inan liian tiukka..  oonkohan ite vetäny 8” välitykset minimi 0.2mm ja max 0.25mm haarukkaan.  Aikaa myöten välys sit kuluu minne kuluu. 

Tehtaan speksistä supraan ei hajua, mut saman geometrian osia ku hiacen perissä. 

Olikohan 0.06”-0.1” jenkki 8” aftermarket välityksissä välys.   

Ajamaton jenkkivälitys on kyseessä (Nitro Gear) ja sille on annettu välykseksi 0,15mm - 0,25mm (0.006"-0.010"). Itse asiassa tämän huomasin vasta myöhemmin ja olin tuon 0,15 laittanut Supran manuaalin mukaan, kun siellä annetaan 0,13-0,18. Kokeilin sitä vielä isommallakin välyksellä, mutta en saanut siihen enempää kuin 0,20mm. Ohuin shimmi piti jo laittaa rattaan puolelle. Tämä välyksen lisäys ehkä hieman paransi tilannetta, en ole varma. Kuviota olen katsonut useammasta kohtaa ja siinä ei juuri muutosta ole. Välystä en kuitenkaan ole hoksannut katsoa eri puolilta.

Laakeritiukkuudet olen laittanut manuaalin ohjeen mukaan. Sanoisin, että tuo ääni tulee nimenomaan välityksestä, koska ääni on hieman sellainen vou, vou, vou,... tyylinen. Nyt, kun tässä miettii, niin tuon tapaista ääntä voisi selittää 0,05mm heitto rattaassa takapuolelta mitattuna. En tiedä, onko tuo paljon vai vähän, mutta manuaali sallii 0,1mm.

Väri on muuta mössöä. :) Itse asiassa alumiinitahnaa, kun en ole päässyt käsiksi muuhun kuin siniseen kaavausväriin ja sillä värjätyistä kuvioista en saa mitään selvää. Mistä löytäisi Suomesta keltaista tai jotain muuta vaaleampaa väriä?