Jump to content

Kiihdyttelypäivät lähestyy! Lue lisää>

Sign in to follow this  
KimiT

Avensis T25 Startti tökkii ?

Recommended Posts

Tuli hommattua tuollainen 1.8 -05 farkkuavensis, startti välillä tökkii eli avaimesta kun kääntää niin startti pyörähtää mutta "sammuu" samantien, toisen kerran kun avainta kääntää niin yleensä lähtee käyntiin. Ikäänkuin solenoidi vaan käväsis hammaskehällä ja palautuu samointein? Tämä sattuu aika satunnaisesti mutta sanotaanko kolme kertaa viidestä.

Startti uusissa vai onko joku virtalukonpohjassa, ehkä johdotuksessa vikaa ?

Share this post


Link to post

oikeastaan ne ensimmäiset mahdollisuudet sanoitkin. Virtalukon pohja, tai sitten startissa oleva solenoidin kynsi olis niitä ensimmäisiä.. Tai vieläkin ensimmäisin asia olisi tarkistaa / puhdistaa akunkengät ja moottorin maajohto, tarkistaa myös startin pään liitokset.  Tuo moottorille menevä maajohto, niin se on oikeasti ainakin vanhemmissa aika tyypillinen että hapettuu sieltä laatikon päältä olevasta pultista. 

sitten tosiaan se virtalukon pohja, kun tuo on euro auto, niin eipä olis ihme jos siellä olisi ongelmaa. Tuota voi testata sillä tavalla, että otat mensselin käteen, ja silloin kun virtalukosta startille väännettynä ei starttaa, niin koppaat kevyesti siihen avaimen päälle. Jos se tuosta alkaa starttaamaan, niin silloin on ihan varmasti virtalukon pohja :D 

sitten on toki täysin mahdollista, että sun akkus on vainaa.. voi jännite olla kunnossa, mutta ei vaan tuu enään "ämpäreitä" :D 

Jos noin, niin sitten älä yhtään vitkuttele sen temppuilevan akun kanssa, vaan uutta autoon.  Nyky akut tuppaa halkeilemaan itsekseen vanhemmiten :/ 

Sitten vielä yksi mahdollinen vakavampi ongelma, mikä tuli mieleeni, niin eihän vain kannentiiviste olisi voinut porsia, ja menisi jäähdyttäjän nestettä sylinteriin.  Silloin se sun "hyytyminen" tarkottaisi, että se startti ei vain jaksa pyörittää sitä moottoria, kun on sylkyssä jäähdyttäjän nestettä.  Jos noin, niin sen kyllä sitten haistaisi pakokaasusta, että haisee makosalle, ja sitten myös öljykin olisi melko varmasti harmaata ja öljykorkissa valkonen tatima. Samoin syylärinkorkin avaus kylmästä moottorista kielisi sillä, että kuplisi, kun kone käynnissä. 

Nyt en osaa sanoa ilman sähkökaaviota, että onko tuolla jossain virtalukon ja startin välissä vielä rele, niin sekin olisi mahdollinen syyllinen.   Sitten kannattaa tarkistaa myös akun navalla olevat isot sulakkeet, ettei ole hapettuneet, kun taitaa tuo  startin ohjausvirta mennä tuon läpi ainakin. 

 

 

Share this post


Link to post

Startille on rele ST-relay. Sitä ja/tai 7,5A ST sulaketta voisi kokeilla vetäistä pois, ja asentaa takaisin, niin samalla tulisi vilkaistua ettei ole hapettuneet, toki vika voi olla myös tuossa releessä. Yksi tapa poissulkea virtalukon, releen ja sulakkeen kontaktiongelmat on syöttää jännitettä suoraan tuon releen lähtöön, eli suoraan solenoidille.

Jos vika on akussa tai kaapeleiden akun kengissä, voit kokeilla tämän laittamalla kattovalon päälle ennen starttia. Jos valo himmenee vähän siksi ajaksi kun startti pyörii, ja sitten heti kirkastuu on nuo kunnossa. Jos valo himmenee eniten juuri kun startti pysähtyy, tai himmenee todella paljon on tuo vika akussa tai kaapelikengissä. Jännitemittarilla saat toki selkeämmät tulokset.

Share this post


Link to post

Kokemuksen perusteella jos autolla on ajettu noin 300 000km alle tai päälle niin uusi startti vaihtaa.

itsellä oireili samoin muutamia kertoja ja sitten loppu toiminta kokonaan. Rikkinäisessä oli sisus kalut kaput ( helisi sisukset irti) ja tuoksui sähkö en viitsinyt aukaista.

En viitsinyt edes muualta alkaa etsii vikaa vaan suoraan hain uuden startin ja vaihdoin.

Yleensä melko samoihin aikoin menee myös laturi.

Share this post


Link to post
4 tuntia sitten, Arto H kirjoitti:

Kokemuksen perusteella jos autolla on ajettu noin 300 000km alle tai päälle niin uusi startti vaihtaa.

itsellä oireili samoin muutamia kertoja ja sitten loppu toiminta kokonaan. Rikkinäisessä oli sisus kalut kaput ( helisi sisukset irti) ja tuoksui sähkö en viitsinyt aukaista.

En viitsinyt edes muualta alkaa etsii vikaa vaan suoraan hain uuden startin ja vaihdoin.

Yleensä melko samoihin aikoin menee myös laturi.

Siksi yritinkin antaa noita hyvin nopeasti testattavia. Startin vaihto ei menisikään hukkaan (jos on jo lähellä vaihtoikää) niin onhan se ärsyttävää, jos ensin vaihtaa sen, ja sitten heti perään joutuu kuitenkin vaihtamaan esim. akun.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Itellä porsi omasta vastaavasta Avensiksesta startti 195 tonnin kohdalla. Alko ensin vaikuttamaan että olis muka akku menossa kun pyöritti heikonlaisesti, ei kovin montaa hetkee menny siitä, niin jätti akunostoreissulla Bilteman pihalle. Se oli kerralla kans kaput, ei ollu solenoidivaivaa vaan se oli kypsyny muuten vaan totaalisesti.

280 euroa vaihtostartti paikallisesta Toyotan huollosta kun auto piti saada päivässä kuntoon. Tasan 400 makso remontti töineen kun vaihtoivat vielä käyttöhihnan samalla. O.o

Edited by MTi

Share this post


Link to post

Kiitos vastauksista, pitää jossain vaiheessa tutkia näiden vinkkien avulla.

Share this post


Link to post

Taitaapa olla virtalukonpohja, kun avaimen vie ns. normaalisti niin voi starttaus hyvinkin "jumiutua" mutta jos avaimen painaa voimakkaasti pohjaan ja kääntää niin starttaa joka kerta.

Löytyykö foorumilta hyviä ohjeita pohjan vaihtoon, jopa kuvallisia, pitänee ostaa lukuaikaa B|

Share this post


Link to post

Kyllähän sinne käsiksi pääsee. Rattiakselin ympärysmuovit vaan pois ekaks, ei tarvi edes irrottaa rattia kun kääntää 90 astetta molempiin suuntiin niin saa ne kaks ruuvia irti sieltä ratin takaa. Tuossa pari kuvaa mistä näkee tuota rakennetta rattiakselissa. Polviturvatyyny on kahdella pultilla ja kahdella mutterilla kiinni. Vaatiihan se vähän akrobaattista taipumista siellä jalkotilassa melskata, jospa noista kuvista edes jotain hyötyä olisi. :)

rattiakseli.thumb.jpg.a460467ed31bb403b4f1ba10e43c3215.jpg

virtalukko.thumb.jpg.e750d3cf15b0c070817e298a79861595.jpg

 

Share this post


Link to post
On 6/12/2020 at 8:55 PM, MaunoJokinen said:

oikeastaan ne ensimmäiset mahdollisuudet sanoitkin. Virtalukon pohja, tai sitten startissa oleva solenoidin kynsi olis niitä ensimmäisiä.. Tai vieläkin ensimmäisin asia olisi tarkistaa / puhdistaa akunkengät ja moottorin maajohto, tarkistaa myös startin pään liitokset.  Tuo moottorille menevä maajohto, niin se on oikeasti ainakin vanhemmissa aika tyypillinen että hapettuu sieltä laatikon päältä olevasta pultista. 

sitten tosiaan se virtalukon pohja, kun tuo on euro auto, niin eipä olis ihme jos siellä olisi ongelmaa. Tuota voi testata sillä tavalla, että otat mensselin käteen, ja silloin kun virtalukosta startille väännettynä ei starttaa, niin koppaat kevyesti siihen avaimen päälle. Jos se tuosta alkaa starttaamaan, niin silloin on ihan varmasti virtalukon pohja :D 

sitten on toki täysin mahdollista, että sun akkus on vainaa.. voi jännite olla kunnossa, mutta ei vaan tuu enään "ämpäreitä" :D 

Jos noin, niin sitten älä yhtään vitkuttele sen temppuilevan akun kanssa, vaan uutta autoon.  Nyky akut tuppaa halkeilemaan itsekseen vanhemmiten :/ 

Sitten vielä yksi mahdollinen vakavampi ongelma, mikä tuli mieleeni, niin eihän vain kannentiiviste olisi voinut porsia, ja menisi jäähdyttäjän nestettä sylinteriin.  Silloin se sun "hyytyminen" tarkottaisi, että se startti ei vain jaksa pyörittää sitä moottoria, kun on sylkyssä jäähdyttäjän nestettä.  Jos noin, niin sen kyllä sitten haistaisi pakokaasusta, että haisee makosalle, ja sitten myös öljykin olisi melko varmasti harmaata ja öljykorkissa valkonen tatima. Samoin syylärinkorkin avaus kylmästä moottorista kielisi sillä, että kuplisi, kun kone käynnissä. 

Nyt en osaa sanoa ilman sähkökaaviota, että onko tuolla jossain virtalukon ja startin välissä vielä rele, niin sekin olisi mahdollinen syyllinen.   Sitten kannattaa tarkistaa myös akun navalla olevat isot sulakkeet, ettei ole hapettuneet, kun taitaa tuo  startin ohjausvirta mennä tuon läpi ainakin. 

 

 

 

Johan tökkii täää foorumi... mutta

Voihan kökkö, uusi virtaluokon pohja (alvadi tarvike) vaihdettu mutta ainakin kerran teki vielä sen ettei startannut, oireet oli kyllä just kuten tuossa meisselikikassa. Eli tässä yksi päivä startannut ollenkaan niin koputtelin virta-avainta samalla kun käänsin niin lähti heti käyntiin.

 

Ja tuo muuten vielä menee siten että oireilee vain lämpimänä, aina lähtee kylmänä tulille.

 

Share this post


Link to post

:o joko toi tarvike on jo valmiiksi sökö, tai sitten siellä on esim. siinä vastapuolen liittimessä vikaa.. tarkista nyt vielä se.. Koita kiristää niitä "abikoja", että varmasti koskettaa kunnolla. 

Mut jos toi kerran kopauttamalla alkaa startata, niin kyllä se vika silloin siinä lähellä on oltava.  Olisko siellä joku rele lähellä jos ei oo liittimessä vikaa.

Share this post


Link to post

Voisko olla ihan niinkin yksinkertaista että hiilet on loppu startista?

Tästä oli puhetta yhden vanhan Toyotan huoltomiehen kans, että noita hiilipakkoja on saanu joskus ihan marmoritiskiltäkin. Kertoili mulle, että oli useempaankin niitä vaihdellu, mutta kerran oli ollu menossa hakemaan noita hiiliä, niin oli ilmotettu vaan että ovat myyntikiellossa ja sen jälkeen niitä ei oo saanu.

Share this post


Link to post
4 hours ago, MTi said:

Voisko olla ihan niinkin yksinkertaista että hiilet on loppu startista?

Tästä oli puhetta yhden vanhan Toyotan huoltomiehen kans, että noita hiilipakkoja on saanu joskus ihan marmoritiskiltäkin. Kertoili mulle, että oli useempaankin niitä vaihdellu, mutta kerran oli ollu menossa hakemaan noita hiiliä, niin oli ilmotettu vaan että ovat myyntikiellossa ja sen jälkeen niitä ei oo saanu.

Joo vika erittäin todennäköisesti onkin startissa, kaveri kopautti vasaralla starttia kun starttaus jumitti, lähti (loksahti) heti käyntiin. Tuo aiempi meisselikikka vaan ehkä sattumalta hämäsi.. Ilmoittelen vielä tähän kun startti kunnostettu tai vaihdettu ja josko ongelma sillä korjaantuisi

Share this post


Link to post
On 6/12/2020 at 8:55 PM, MaunoJokinen said:

 tai sitten startissa oleva solenoidin kynsi olis niitä ensimmäisiä..

Jos se on noita vaihteella varustettuja, niin niissä harvemmin on tuota hiilivikaa, mutta tuo solenoidin päässä oleva kynsi, minkä kautta virta yhdistyy sinne "moottorille" niin on aika monesti entinen.  Tai siis se toinen niistä kynsistä palaa kuopalle. toinen on yleensä kuin uusi.  Ja kun se lautanen menee riittävästi vinoon, niin sittenpä ei enään yhdistäkkään. 

Niitä kuparisia palasia, 90 asteen mutkalla ja yhdellä reiällä saa ihan tarvikeliikkeestä uusia, eikä montaa euroo kyllä maksa. 

Tosin ite en oo pitkään aikaan tollastakaan vaihtanut, kun ei oo tarvinnut, niin voi olla tilanne toinen tarvikeliikkeissäkin :D 

Share this post


Link to post

mulla meni avesta t25 2,0 bensasta startti 178tkm kohdalla ,ostin kunnostetun 179e. sit piruuttani avasin startin niin hiilet ihan loppu,marmori tiskiltä kyselin uutta hiilipakkaa 95e makso jäi korjaamatta hyllyyn jos vieläkin on:D ensimmäinen toyota mistä startin hiilet menny

Edited by celica gt

Share this post


Link to post

Noissahan voi olla Denso, Marelli tai Bosch.

Densoissa on tuo oklassinen solenoidin kärkien kuluminen ja eurooppalaisissa valmisteissa hiilet.

Kaikissa niissä on alennusvaihde, mutta Densossa varsinainen moottoriosa on selvästi pienempi kuin eurooppalaisissa.

Share this post


Link to post

Kunnostettu oli elstock merkkinen .alkuperäinen oli

28100-0H060 1,6kw europe cold spec

kunnostettu kesti niin kauan kunnes auton vaihdoin 330tkm

Share this post


Link to post
1 tunti sitten, CamryPappa kirjoitti:

Siis kunnostaja oli Elstock, ei se startin merkki siinä vaihdu ^_^

juu:D

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...