Jump to content

Corolla E120 1.6VVTi Tyhjäkäyntiropleema


Jyrmo

Recommended Posts

3 hours ago, Ananias Rummukainen said:

Laita tuo kolmosen uusi puola vaikka ykkös sylinteriin ja katso jos seuraa vika perässä. Saat ainakin tuon puolan pelattua pois jos säilyy vielä p0303 koodi vaihtamisesta huolimatta.

Joo heitinkin tuon uuden puolan nyt 4 pytingille, niin näkee että seuraako vika puolaa. Kunhan nyt sais taas vian esille ni olis taas helpompi jatkaa tutkimista eteenpäin.

1 hour ago, Forestman said:

Se imusarjan tiiviste kannattaa kyllä vaihtaa kun ei kallis osa ole.

Kovettuu koppuraksi mutta toki yleensä oirehtii kylmällä huonona tyhjäkäyntinä

Tuota mietin itsekkin että pitäiskö varmuuden vuoksi toi vaihtaa, kun näyttäis olevan tuohon koneeseen suht helppo vaihtaa. Samallahan sieltä sais suuttimet käsiin, niin pääsis niitäkin vähän tutkimaan. Uskaltaiskohan suuttimia laittaa ultraäänipesuriin?

Link to comment

Vika tais paikantua suuttimeen. Kylmänä mitatessa suuttimien ohmit 1=13.8, 2= 14.0, 3=14.0 ja 4=14.0. Eli kylmänä tuntuis olevan kaikki kunnossa. Sitten kävin polkemassa koneen kuumaksi ja auto tuntui pelaavan tosi hienosti ja kävi nätisti. Emäntä on sanonut että vika tulee aina päälle sen jälkeen kun auto on hetken seisonut pidemmän ajomatkan jälkeen, niin aattelin nyt sitten itekkin testata että mitä tapahtuu kun odottelen tupakin verran ja testaan taas autoa käyntiin. No vikahan siellä olikin päällä ja pääsin mittaamaan suuttimet uusiksi. 3 sylinterin ohmit heitteli minne sattuu, välillä 26k ohmia ja välillä 250k ohmia ja välillä kaikkea tuosta välistä. Muut suuttimet oli aika tasaisesti 16 ohmin paikkeilla, eli ilmeisesti resistanssi hiukan kasvaa lämmetessä. Eniten tässä hommassa ihmetyttää tuo että miten vika tulee päälle vasta hetken seisomisen jälkeen ja jää kyllä sitten pysyvästi päälle, ennen kuin kone taas kunnolla jäähtyy. Mut nyt sitten pitäs ruveta metsästää jostain suutinta. Nopeella vilkaisulla kattelin että ebaystä sais tehdaskorjattuja suuttimia 4kpl about 30€ hintaan, mutta täytyy nyt vielä vähän tutkia että mistä muualta tommoisia löytyy.

Link to comment

No eipä ollut ilmeisesti suuttimissakaan vika. Vaihoin tänään kaikki suuttimet ja löin auton tulille niin toimi taas tosi hienosti ja kävi tosi tasaisesti tyhjää pitkän aikaa sekä otti iloisesti kierroksia, kunnes sitten taas tarpeeksi kuumetessaan vika tuli yllättäen päälle ja tyhjäkäynti rupesi tippumaan ja kaasua painettaessa kuulosti siltä kuin olisi käynyt vajaalla pytyllä. Moottorin vikavaloa en saanut nyt syttymään ja myöskään vikakoodia ei ilmestynyt vaikka pari kertaa auto pääsi sammumaankin viasta johtuen. Kertokaas fiksummat, että mitä seuraavaksi koitan? Vai pitääkö vain nöyrtyä ja heittää auto korjaamolle, missä pääsis katsomaan koneella vähän käyrää sytytyksistä ja bensa puolelta reaaliajassa? Massamittaria ja lambdaakin tässä mietiskellyt, mutta jotenki tuntuis hölmöltä että ne pystyis vaikuttamaan vain yhden sylinterin toimintaan jotenkin? Tai niin ainakin oletan että vika on kohdistunut johonkin tietyn sylinterin toimintaan, niin kuin alun perin vikakoodikin antoi ymmärtää. Ja tosiaan auto kuulostaa siltä kuin se kävisi 3 pytyllä ainakin osittain.

Link to comment
10 hours ago, Ananias Rummukainen said:

Laita se uusi imusarjan tiiviste jos ei vielä ole vaihdettu.

Itsellä tosin humppasi tyhjäkäyntiä kylmällä moottorilla ja käynti asettui lämmetessä.

Likainen kaasuläppä saattaisi olla myös vikana. (ihan arvauksena)

Imusatsin tiiviste on vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Kaasuläppää eilen myös itekkin mietin että pitäsköhän se napata irti ja katsoa mitä sieltä löytyy.

Link to comment

kaasuläppäkotelon kyljessä oleva tyhjäkäyntiventtiilihän näissä joskus jumii. itellä sammuili 99 avensis liikennevaloihin sen takia ja sekin tapahtui vain kuumalla moottorilla, ei sen kyllä pitäisi tosiaan yksittäisiin sylintereihin vaikuttaa

Link to comment
On 4.10.2021 at 13.42, Urponaattori kirjoitti:

Mitenhän tommoset 4 napaiset puolat mitataan yleismittarilla? 1nzfe yaris on nyt pari kertaa antanut vikakoodin p0303, eli 3 sylinterin sytytyskatkos.

Vika tullu esille vain kun on ajanut koneen kunnolla kuumaksi ja sen jälkeen auto ollut parkissa about 0,5h ja sen jälkeen kun on lyönyt tulille, niin on vilkutellut vikavaloa ja käynyt tyhjäkäyntiä aika raskaasti. Uudet tulpat vaihdoin ja 3 pytyn puolan uusin (ei tosin denso, muttei myöskään motonetin halpis) ja olin varma että vika niillä poistui, kunnes taas yksi päivä neiti ilmoitti että about 20km ajon jälkeen oli ruvennut valo taas vilkkumaan. Katoin vikakoodit, niin muistiin oli jäänyt taas P0303. Ite en ole vikaa saanut päälle vaikka yrittänyt ajaa koneen kunnolla kuumaksi. Puhdistussprayllä yritin etsiä mahdollista imuvuotoa, muttei löytynyt ja alipaineletkut on mun mielestä kaikki kunnossa. Auto käy muuten tosi hyvin ja vetää normaalisti siihen asti ennen kuin tuo vika tulee päälle.

Löytyikö ongelma? Minulla on corollassa samoja oireita, lämpimänä heittää välillä tuon p0303 koodin päälle. Toimii muuten hyvin mutta tyhjäkäynti on lämpimänä tosi alhainen.

Link to comment

Yariksessa oli justiinsa yhdellä pytyllä misfiree.  Puolat oli jo tuohon vaihdettu, eikä ollut korjaantunut. Ongelma oli ko pytyssä olevassa suuttimessa.  Helppo diagnoosi, kun vaihtaa suuttimen toiselle pytylle, niin jos vika seuraa sitä, niin sitten on suutin tukossa.    Ja siis ongelma nimenomaan lämpösenä, kun rikastus ei oo enään päällä. Menee liian laihalle, niin ei sytytä.  Toiset suuttimet paikoilleen, niin vika katosi.  

 

Link to comment
On 4/13/2022 at 1:14 PM, Häksväkkyrä said:

Löytyikö ongelma? Minulla on corollassa samoja oireita, lämpimänä heittää välillä tuon p0303 koodin päälle. Toimii muuten hyvin mutta tyhjäkäynti on lämpimänä tosi alhainen.

Ei ole vieläkään löytynyt ongelmaa. Tänää pitkästä aikaa taas koitin vähän tutkiskella, jos jotain uutta löytyis. Sama homma edelleen päällä. Eli kylmänä kun täräyttää käyntiin niin toimii hyvin, mutta kun käyttää koneen kuumaksi ja sen jälkee sammuttaa ja herken päästä taas käynnistää niin vika on päällä. Tulpat, puolat, imusarjan tiiviste ja suuttimet on vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Mikähän hitto tuota voi riivata!? 

Link to comment

Onko tuo aina 3:s pytyn misfire ?   Mä tein Yariksen selvittelyssä sillai, että siirsin tuosta pytystä, mistä koodi tuli, niin puolan toiseen, tulpan omaansa, ja suuttimen omaansa.  Kun vika seurasi suutinta, niin silloin oli selkee, että vika oli siinä. 

Mutta nyt jos noi kaikki on jo vaihdettu,  ja jos voidaan olla varma, että ko pytyssä olevat kamat on varmasti ehjiä ?  niin sitten ei oikein jää enään kovin montaa mahdollisuutta. 

Jos nesteet pysyy koneessa omissa paikoissaan, ettei esim. pyttyyn pääse kannentiivisteen välistä, niin jäljelle jää sitten vuotavan venttiilin mahdollisuus tai  eculle menevissä johdoissa tai itse ecussa. 

Ecusta voisi tarkistaa, ettei ole vuotaneita konkkia, tai joutoksissa vikaa. 

 

Link to comment
13 hours ago, MaunoJokinen said:

Onko tuo aina 3:s pytyn misfire ?   Mä tein Yariksen selvittelyssä sillai, että siirsin tuosta pytystä, mistä koodi tuli, niin puolan toiseen, tulpan omaansa, ja suuttimen omaansa.  Kun vika seurasi suutinta, niin silloin oli selkee, että vika oli siinä. 

Mutta nyt jos noi kaikki on jo vaihdettu,  ja jos voidaan olla varma, että ko pytyssä olevat kamat on varmasti ehjiä ?  niin sitten ei oikein jää enään kovin montaa mahdollisuutta. 

Jos nesteet pysyy koneessa omissa paikoissaan, ettei esim. pyttyyn pääse kannentiivisteen välistä, niin jäljelle jää sitten vuotavan venttiilin mahdollisuus tai  eculle menevissä johdoissa tai itse ecussa. 

Ecusta voisi tarkistaa, ettei ole vuotaneita konkkia, tai joutoksissa vikaa. 

 

Alun perin antoi vikakoodin aina tuohon 3 sylinteriin, mutta sitten jossain vaiheessa se vaihtuikin 1 sylinteriin ( en muista enää että missä vaiheessa) ja nyt ei välttämättä anna enää ollenkaan vikakoodia, vaikka auto käy selvästi kolmella pytyllä. 1 sylinterin tulppaa kun katsoo, niin kyllä se vika siellä pytyssä nyt aika selkeästi on. Puolien, suuttimien ja tulppien päikseen vaihtamisella ei ole vaikutusta, eli vika pysyy nyt siellä 1 pytyssä. Kai nuo puristuspaineet täytyy vielä mittailla ja katsoa että löytyiskö sieltä mitään ihmeempiä. Tuota ecua olen itekkin miettinyt, mut vähä oudolta kuulostaa, että sekin rupeisi oireilemaan vasta sen jälkeen kun auton uudellee käynnistää kuumana..

Link to comment

Minkä värinen se ykkösen tulppa nyt sitten on ?   Eli onko laihalla vai rikkaalla vai pesty ?

Se vain tuossa ecussa voi olla, että arvot pielessä niissä konkissa, kun ne ovat kuumia. 

Mut jos tuo vika on nyt korjausten aikana siirtynyt 3:sesta 1:een..  niin olisko kuitenkin joku noista edellä olevista komponenteista viallinen.  

Jos vielä kerran koittaisi siirtää tulppaa, suutinta,  puolaa  ykkösestä eri pytyille.   Jos sen jälkeen saisi paikallistettua, että siirtyy johonkin  pytylle.  Jotenkin edelleenkin epäilyttää puola/suutin. 

 

 

Link to comment
2 hours ago, MaunoJokinen said:

Minkä värinen se ykkösen tulppa nyt sitten on ?   Eli onko laihalla vai rikkaalla vai pesty ?

Se vain tuossa ecussa voi olla, että arvot pielessä niissä konkissa, kun ne ovat kuumia. 

Mut jos tuo vika on nyt korjausten aikana siirtynyt 3:sesta 1:een..  niin olisko kuitenkin joku noista edellä olevista komponenteista viallinen.  

Jos vielä kerran koittaisi siirtää tulppaa, suutinta,  puolaa  ykkösestä eri pytyille.   Jos sen jälkeen saisi paikallistettua, että siirtyy johonkin  pytylle.  Jotenkin edelleenkin epäilyttää puola/suutin. 

 

 

Tulppa putsaantuu kun käyttää hetken vika päällä, mutta pidemmän aikaa vika päällä käytettäessä tulppa ihan kastuu. Eli kai siellä vian tullessa päälle vielä jokunen kipinä käväsee, mutta loppujen lopuks häviää kokonaan. Ecu lähtee huomenna tarkistettavaks paikalliselle autosähköfirmalle. Kai sekin on mahollista että ecu on antanut alun perinkin vian virheellisesti 3 sylkkään, vaikka vika on ilmeisesti ollut koko ajan 1 sylkässä..tosin ei nyt ole tohon omaan halpaan vikakoodinlukijaankaan 100% luottoa. Ja tuokin häiritsee koko hommaa, että aina ei anna mitään vikakoodia. Jos nyt ei sieltä ecusta mitään epämäärästä löydy, niin kai se on vaan nöyrryttävä ja hinattava auto johonkin korjaamolle, missä saa koneen perään auton ja näkee vähän tarkemmin sen sielun elämää, että mitä siellä milloinkin tapahtuu.

Link to comment

Kyllä tuo tuolla diagnostiikalla kovin vahvasti viittaa tuon kyseisen pytyn puolaan.   Eipä tuo kai eka kerta olis, kun puola antaa kippinän kylmänä, mutta kun kone on lämmin niin se katoo.  tuo että sanot, että kun sammuttaa lämpösenä, niin sen jälkeen vika tulee päälle.  Puola lämpenee enemmän siinä vaiheessa, kun auton sammuttaa, koska kannenkin lämmöt nousee. 

Muistelisin, että sanoit vaihtaneesi puolat.  Koitappa heittää joku vanhoista puolista tuohon ykköseen.  (mielellään muu kuin se alkaa päälle kolmosessa ollut) 

Tai no arvelen, että näitä oot jo vaihdellutkin, mutta jos vaikka et oliskaan hosannut tuota koittaa.

 

Link to comment
20 hours ago, MaunoJokinen said:

Kyllä tuo tuolla diagnostiikalla kovin vahvasti viittaa tuon kyseisen pytyn puolaan.   Eipä tuo kai eka kerta olis, kun puola antaa kippinän kylmänä, mutta kun kone on lämmin niin se katoo.  tuo että sanot, että kun sammuttaa lämpösenä, niin sen jälkeen vika tulee päälle.  Puola lämpenee enemmän siinä vaiheessa, kun auton sammuttaa, koska kannenkin lämmöt nousee. 

Muistelisin, että sanoit vaihtaneesi puolat.  Koitappa heittää joku vanhoista puolista tuohon ykköseen.  (mielellään muu kuin se alkaa päälle kolmosessa ollut) 

Tai no arvelen, että näitä oot jo vaihdellutkin, mutta jos vaikka et oliskaan hosannut tuota koittaa.

 

Joo sehän tässä itelläkin koko ajan on pyörinyt ajatuksissa että ihan selkeät puolan oireet, mutta vika ei tunnu häviävän eri puolilla tai vaihda edes paikkaa. Katsotaan minkä tuomion ecuäijä antaa ja jos sieltä ei mitään löydy, niin kai se on vielä kerran alotettava tutkimaan ihan alusta asti noita ihan perus juttuja. Hito paha ku toi auton laitto on ollu nyt pidemmän aikaa paussilla, niin en edes muista enää että missä järjestyksessä olen testaillut ja mitä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...