Jump to content

Corolla E120 1.6VVTi Tyhjäkäyntiropleema


Jyrmo

Recommended Posts

Hei,

Corolla (2002) ilmottelee misfireä joka sylinteriin lämpimänä tyhjäkäynnillä. Ei kylmänä.

Tyhjäkäynti kylmänä on siellä 1.2k mutta lämpimänä putoaa alle seitsemäänsataan ja alkaa käymään huonosti muttei sammu.

Kierroksilla täysin ok ja vikavalon ajossa nollaten se pysyy poissa aina seuraavaan tyhjäkäyntiin.

Päästöjen kanssa oli viime katsastuksessa ropleemaa johon vaihtui etulambda, tulpat (ngk ja denso, nyt paikallaan denso), öljyt, ilman- ja öljynsuodatin, taempi katti, lämpötilatunnistin, kaasuläppäkotelon puhistus, imusarjan tiiviste. Näillä ei ollut vaikutusta päästöihin. Päästöt parantui huomattavasti kun vaihdettiin venttiilivarrenkumet. Tämä huomattiin "vahingossa" kun imuventtiilien päällä oli öljyä vaikka auto oli ollut sammuksissa vasta 5minuuttia.

Tämä misfiren pommitus ja vikavalon polttaminen alkoi kun vaihdettiin vvk. Joskus starttauttaa pitkää muttei koskaan ole jäänyt käynnistymättä.

Ajettukki vasta 367tkm.

Kiitos.

 

 

Link to comment

Olisko niin että puolat on vetäny viimesen herneen nenään? Itellä Yaris on sytytelly tuota P0320 koodia satunnaisesti - viimeksi nyt sunnuntaina kun sain auton kasaan ja kahteen viikkoon ei ollu ajettu. Puolavikana itsellä menny, yhden oon jo vaihtanu tuossa pari vuotta sitten. Nyttenkin on uus puola odottamassa hanskalokerossa, jos sattuu alkaa rötäämään kolmella pytyllä kesken kaiken niin saa vaihtaa sitten sen lopullisesti korkanneen pois. Sen mitä on tuota vikaa tehny, niin lämpimänä se on sen ilmi tuonu ja nimenomaan matalilla kierroksilla ajettaessa tai tyhjäkäynnille päästettäessä.

Jos joudut koko setin noita vaihtamaan, niin älä laita muuta kuin alkuperäislaatusta tavaraa tilalle. Varma en ole, mutta olettaisin että Denson puolat on tuossakin? Motonet määrittelee hinnaks näköjään noin 75 euroo ketale, itellä maksaa tuohon Yarikseen satasen kappale - tai ainaki viimeks makso kun ostin ihan Suomen maalta.

Edited by MTi
Link to comment
55 minuuttia sitten, Forestman kirjoitti:

Vuotaako öljyä tulppien poteroihin? 

Siitä tulisi ensin mieleen tuo misfire joka pyttyyn. 

Ei ollut öljyä tulppien juurella. Voisin kyllä vielä huomenna tarkistaa uudestaan, ja samalla katsoa miltä tulpat näyttää.

10 minuuttia sitten, MTi kirjoitti:

Olisko niin että puolat on vetäny viimesen herneen nenään? Itellä Yaris on sytytelly tuota P0320 koodia satunnaisesti - viimeksi nyt sunnuntaina kun sain auton kasaan ja kahteen viikkoon ei ollu ajettu. Puolavikana itsellä menny, yhden oon jo vaihtanu tuossa pari vuotta sitten. Nyttenkin on uus puola odottamassa hanskalokerossa, jos sattuu alkaa rötäämään kolmella pytyllä kesken kaiken niin saa vaihtaa sitten sen lopullisesti korkanneen pois. Sen mitä on tuota vikaa tehny, niin lämpimänä se on sen ilmi tuonu ja nimenomaan matalilla kierroksilla ajettaessa tai tyhjäkäynnille päästettäessä.

Jos joudut koko setin noita vaihtamaan, niin älä laita muuta kuin alkuperäislaatusta tavaraa tilalle. Varma en ole, mutta olettaisin että Denson puolat on tuossakin? Motonet määrittelee hinnaks näköjään noin 75 euroo ketale, itellä maksaa tuohon Yarikseen satasen kappale - tai ainaki viimeks makso kun ostin ihan Suomen maalta.

Puolia epäilin itsekkin mutta jostain luin että ovat mallia joko toimii tai sitten ei toimi, ettei ole välivaihetta. Tuon hinnan takia olen toivonutkin ettei vika olisi niissä.

 

 

P0300, -01, -02, -03 ja -04 on siis vikakoodit ja tulevat ainoastaan tyhjäkäynnillä.

Link to comment

Kyllä denson puolat voi hyvinkin toimia vajavaisesti.. Sytyttää vikavalon.. saattaa mennä viikonkin, ja taas johonkin liikennevaloihin pysähtyessä taas antaa vikaa. Nimenomaan tyhjäkäynnille mennessä. 

Mutta tuo pitkän kaavan kautta starttaaminen viittaa imusarjan tiivisteen vuotoon. Omaan E15:n koneeseen tuo tiiviste vaihdettu jo kahteen kertaan ja kisat vasta 250 tkm kieppeillä.  Tuo tekee tyypillisesti sen, että jos ei hoksaa painaa kaasua käynistyksessä, niin sitten sammahtaa siihen, ja sitten käyntiin vain pitkän kaavan kautta.  Eli kaasu pohjaan ja pitkä startti. 

Koita mitata niitä puolia ihan yleismittarilla. Jos niissä on toisiinsa nähden kovasti eroja vastusarvoissa, niin kyllä ne ehtoopuolella on. 

 

Link to comment
17 minuuttia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Kyllä denson puolat voi hyvinkin toimia vajavaisesti.. Sytyttää vikavalon.. saattaa mennä viikonkin, ja taas johonkin liikennevaloihin pysähtyessä taas antaa vikaa. Nimenomaan tyhjäkäynnille mennessä. 

Mutta tuo pitkän kaavan kautta starttaaminen viittaa imusarjan tiivisteen vuotoon. Omaan E15:n koneeseen tuo tiiviste vaihdettu jo kahteen kertaan ja kisat vasta 250 tkm kieppeillä.  Tuo tekee tyypillisesti sen, että jos ei hoksaa painaa kaasua käynistyksessä, niin sitten sammahtaa siihen, ja sitten käyntiin vain pitkän kaavan kautta.  Eli kaasu pohjaan ja pitkä startti. 

Koita mitata niitä puolia ihan yleismittarilla. Jos niissä on toisiinsa nähden kovasti eroja vastusarvoissa, niin kyllä ne ehtoopuolella on. 

 

Onneksi viime viikolla ostin Lidlin laadukkaan yleismittarin, heti löytyi käyttöä. Kokeilin tänää pro cleanilla suihkutella imusarjan ympärille mutta käyntinopeudessa ei tullut muutosta.

Kaasuun ei tarvitse koskea vaan käynnistyy ilmankin.

Link to comment

Ootko kattonu onko edes Toyotan/Denson puolat siinä? Ettei oo jotai höhhää tarvikepaskaa joita saa viidelläkympillä sen neljä kappaletta?

Outoohan tuo toki on että kaikki neljä olis muussina, mutta ei kai se varmaan täysin mahdotontakaan ole.

Jos nuo puolat on ehjiä, niin eikai siinä muuta vaihtoehtoa enää jää kuin että ECU sekoilee? Ja niinkuin todettua, niin itsellä tuossa Yariksessa eka puola meni sillä tavalla, että teki käyntikatkoksen ja sytytti vikavalon -> nollasin vikakoodin ja ajoin varmaan 2500-3000 kilsaa, sen jälkeen teki uudestaan saman oireen -> vikakoodin nollaus ja pääsin ehkä 500 kilsaa. Tuon jälkeeen rötäsi pari kertaa ja alko käymään lopullisesti kolmella pytyllä (kylmänä kävi OK) ja se puola oli kaput.

Tai voisko nokka-akselin asentotunnistin olla seonnu tai joku piuha jostaki irti/löysällä, kun kerran noiden kumien vaihdon jälkeen on alkanu sekoileen. Ajotus katottu?

Edited by MTi
Link to comment

Ja lisätään listaan parit.

Korin ja moottorin välinen maajohto (tää on kanssa semmoinen että on aika monen ihmeellisen vian syyllinen :D ).

Akunkengän lähellä olevat pääsulakkeet, ettei olis hapettuneet.

 Ja miksei sulakerasialla olevat isot sulakkeet myös (ei tuu nyt heti mieleen mitä siinä lukee :D ) 

 

Edited by MaunoJokinen
Link to comment
5 tuntia sitten, MTi kirjoitti:

Ootko kattonu onko edes Toyotan/Denson puolat siinä? Ettei oo jotai höhhää tarvikepaskaa joita saa viidelläkympillä sen neljä kappaletta?

Outoohan tuo toki on että kaikki neljä olis muussina, mutta ei kai se varmaan täysin mahdotontakaan ole.

Jos nuo puolat on ehjiä, niin eikai siinä muuta vaihtoehtoa enää jää kuin että ECU sekoilee? Ja niinkuin todettua, niin itsellä tuossa Yariksessa eka puola meni sillä tavalla, että teki käyntikatkoksen ja sytytti vikavalon -> nollasin vikakoodin ja ajoin varmaan 2500-3000 kilsaa, sen jälkeen teki uudestaan saman oireen -> vikakoodin nollaus ja pääsin ehkä 500 kilsaa. Tuon jälkeeen rötäsi pari kertaa ja alko käymään lopullisesti kolmella pytyllä (kylmänä kävi OK) ja se puola oli kaput.

Tai voisko nokka-akselin asentotunnistin olla seonnu tai joku piuha jostaki irti/löysällä, kun kerran noiden kumien vaihdon jälkeen on alkanu sekoileen. Ajotus katottu?

En ole puolista katsonut mitä leimoja sisältävät, päällä ei ainakaan ole mitään tarraa. Tuo alhainen ja huono tyhjäkäynti oli ennen kumien vaihtoakin muttei antanut vikakoodia siitä eikä autocomin livedatalla katsottuna antanut misfire arvoja.

Ajoitus oli ok ennen kumiremppaa ja jälkeenkin. Tässähän pitää nokat käyttää pois jotta ne voi vaihtaa. Ketju ok kuntoinen ja kiristinkin toimi.

24 minuuttia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Ja lisätään listaan parit.

Korin ja moottorin välinen maajohto (tää on kanssa semmoinen että on aika monen ihmeellisen vian syyllinen :D ).

Akunkengän lähellä olevat pääsulakkeet, ettei olis hapettuneet.

 Ja miksei sulakerasialla olevat isot sulakkeet myös (ei tuu nyt heti mieleen mitä siinä lukee :D ) 

 

Nämä ei tullu mieleenkään. Pitääpä kurkkia.

Link to comment

Puolissa oli Toyota Denso leimat ja niiden varaosanumero. Vastusarvot kaikissa samaa luokkaa, myös suuttimien vastusarvot tismalleen samat keskenään. Tulppien koloissa ei ollut öljyä.

Vastus akun miinusnapaan venttiilikotelonkannesta on 0.01ohm, eli maattokin on kunnossa. Sulakerasiassa en havainnut hapettumaa.

Link to comment

Kaverilla oli saman moisessa vähän samaa vikaa. Siinä oli imusarjassa lähtevä kumilettu pykinyt rikki eikä huomannut ennenkuin otti letkun irti ja taivutteli.

Eikä näe ennenkuin ottaa letkun irti. onko se letku siinä kaasuläppäkotelossa.

Link to comment
54 minuuttia sitten, Arto H kirjoitti:

Kaverilla oli saman moisessa vähän samaa vikaa. Siinä oli imusarjassa lähtevä kumilettu pykinyt rikki eikä huomannut ennenkuin otti letkun irti ja taivutteli.

Eikä näe ennenkuin ottaa letkun irti. onko se letku siinä kaasuläppäkotelossa.

Lienee ne kaasuläppäkotelon jälkeiset jarrutehostin letkut?

Yksi näistä letkuista lähtikin irti kun imusarjantiivisteen vaihdoin ja silloin kävi oikeasti paskasti eikä pysynyt enää käynnissä. Ei kyllä jarrutkaan pahemmin toiminu. Täytyypä nuo tässä vappuna tutkia tarkemmin.

 

Link to comment

Imusarjaan menevät letkut kurkattu. Huohottimen letku päästä hiukan halki muttei niin pitkästi että haittaisi. Sen lankapuristin kyllä oli löysä ja irtosi vihasesti kattomalla. Löin liimat väliin ja kunnon klemmarin, samoin paremmalla klemmarilla jarrutehostimen letkun. Vaihdoin samalla imusarjan tiivisteen.

Vielä heitti vikakoodia tauluun mutta lähes käyntilämpöisenä, aiemmin tähä tapahtui kun kone oli luokkaa 50c.

Nostin hieman tyhjäkäyntiä vaijerin päästä, nyt idlaa 800-900 ja käynti suhteellisen normaali.

 

Torquella katsoen huomasin että juuri kun "ryyppy" alkaa pienenemään niin kierrosluku käy välissä negatiivisena, käynnissä en huomannut eroa tällöin. Kylmänä ja käyntilämpöisenä lukemat ovat uskottavia.

Link to comment
5 minuuttia sitten, Forestman kirjoitti:

Voisiko vika johtua kuitenkin nokka-akselin tai kampuran asentotunnistimesta 🤔

Ei osu kipinä oikeaan aikaan nyt.

Niiitä ajattelinkin seuraavaksi alkaa tutkimaan.

Link to comment
3 tuntia sitten, Jyrmo kirjoitti:

Uusi nokka-akselin asentotunnistin, kierrokset 800 yläpuolen niinkuin aiemmin mutta nyt taas valittaa misfireä. Ei kuulosta harrikalta.

Vanhassa tunnistimessa oli metallinöyhtää.

Missäs tuossa on nokan tunnistin? Eihän nokka oo päässy kulahtamaan jos metallia oli anturissa?

Link to comment
1 tunti sitten, aFox kirjoitti:

Missäs tuossa on nokan tunnistin? Eihän nokka oo päässy kulahtamaan jos metallia oli anturissa?

Öljykorkin alapuolella ja kohdalla etupuolella. Nokat näytti hyvältä kun olivat pöydällä. Ei pykälää ei mitään.

Häätynee varmaan tarkistaa jako...

 

 

Vetariki rupes naputtaan...

Link to comment

Mitenhän tommoset 4 napaiset puolat mitataan yleismittarilla? 1nzfe yaris on nyt pari kertaa antanut vikakoodin p0303, eli 3 sylinterin sytytyskatkos.

Vika tullu esille vain kun on ajanut koneen kunnolla kuumaksi ja sen jälkeen auto ollut parkissa about 0,5h ja sen jälkeen kun on lyönyt tulille, niin on vilkutellut vikavaloa ja käynyt tyhjäkäyntiä aika raskaasti. Uudet tulpat vaihdoin ja 3 pytyn puolan uusin (ei tosin denso, muttei myöskään motonetin halpis) ja olin varma että vika niillä poistui, kunnes taas yksi päivä neiti ilmoitti että about 20km ajon jälkeen oli ruvennut valo taas vilkkumaan. Katoin vikakoodit, niin muistiin oli jäänyt taas P0303. Ite en ole vikaa saanut päälle vaikka yrittänyt ajaa koneen kunnolla kuumaksi. Puhdistussprayllä yritin etsiä mahdollista imuvuotoa, muttei löytynyt ja alipaineletkut on mun mielestä kaikki kunnossa. Auto käy muuten tosi hyvin ja vetää normaalisti siihen asti ennen kuin tuo vika tulee päälle.

Link to comment
3 tuntia sitten, Urponaattori kirjoitti:

3 pytyn puolan uusin (ei tosin denso, muttei myöskään motonetin halpis) Katoin vikakoodit, niin muistiin oli jäänyt taas P0303.

Laita tuo kolmosen uusi puola vaikka ykkös sylinteriin ja katso jos seuraa vika perässä. Saat ainakin tuon puolan pelattua pois jos säilyy vielä p0303 koodi vaihtamisesta huolimatta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...