Jump to content

Kiihdyttelypäivät lähestyy! Lue lisää>

aFox

Akut ja muuta akkuasiaa

Recommended Posts

Akun pitäminen täynnä on se kaikkein paras keino pidentää sen elinikää. Mitä useammin ja mitä lähemmäs tyhjää akku pääsee, sitä nopeammin sen elinikä lyhenee. Syväpurkaus, eli ei enää jaksa edes pyörittää, on jo naula arkkuun.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Voiko tosiaan olla mahdollista, että akun oletettu käyttöikä on n. ½ vuotta?
Luulisi takuun olevan 2 vuotta, varsinkin kun kyseessä ei ole edes halvin lyijyakku, vaan geeliakku.
Tommoisesta MTX Energy GEL-akku on siis kyse.

Ostettu Lahden Motonetistä suunnilleen maaliskuussa 2019 ja nyt kyykkää pelkällä sytytysvirralla 12,9V -> 6,2V
Kävin kysymässä takuuvaihtoa, niin ilmoittivat että ½ vuotta on takuuaika noissa...

Enpä taida samanlaista enää sitten laittaa. :angry:

Saa suositella muita suunnilleen samankokoisia (P183xL79xK171mm) akkuja, jotka voi asentaa kyljelleen.

Edited by Telex

Share this post


Link to post

6 tai 12 kk on mp-akuille yleinen takuuaika, ja siihen on selvä syy, eli minkä tahansa akun saa pilalle, kun sitä pidetään ilman latausta koko talven yli. Ja sitähän ei jälkikäteen pysty selvittämään, miksi akku porsi. Perinteisissä korkillissa happoakuissa pystyi mittaamaan kennojen happoarvon, ja tekemään siitä diagnoosin, mutta ei muista. Geeli- ja AGM-akuissa itsepurkautuminen on tosin pienempää, mutta toisaalta ne on herkempiä latausjännitteelle, pitkään jatkuva ylijännite on myrkkyä. Plus käyttövalmiina niitä pitää ylläpitovarata varastoinninkin aikana, siis ennen myyntiä. Ryssäpyörissä käytin vallan Bilteman geeliakkuja, kun niissä ei ole vaaraa ylijännitteelle, eikä tarvita starttivirtaakaan. Onnistumis-% oli iso, mutta ei sata: kerran sain DOA-yksilön ja kerran sippasi samana kesänä. Niissä kun ei ollut mitään koodia millä selvittää valmistuspäivää, eli miten ketju toiminut.

Share this post


Link to post

Paskoja on noi nykyajan akut ja toimittaja pesee kätensä, vaikka on paskaa myynyt.  MR2:n perinteinen lyijyakku, ollut kylmän autotallin hyllyssä 10 vuotta käyttämättömänä.. pari kertaa tuona aikana sen ladannut.. Meinasin ensin heittää sen menemään, kun ajattelin, ettei tuo voi toimia enään.  No latasin sen täyteen, ja niin se vain toimii kuin junan vessa. Ja MR2:sta tuli startattuakin oikein reippaasti, ennekuin tajusin sen pumppu vian. 

Kauhee selittely alkaa heti, kun noita nykyakkuja alkaa haukkua, mutta ei noi selittelyt kyllä koneerakennuksen DI:tä vakuuta :D  Lyijyakkua oli kehitetty kymmeniä vuosia yli 100 v joka tapauksessa, joten ne osattiin tehdä sellaisiksi, että ne kesti. Varmaan oli valmistajillekkin huonoa bisnestä, kun seuraavan kerran tarvitsi vasta 10 v jälkeen tehdä kauppaa saman asiakkaan kanssa.  Onhan se paljon parempaa bisnestä, jos asiakas tulee hakeen uutta akkua 2-3:n vuoden välein. 

 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Kyllä hoidettu akku kestää vieläkin, tietty se tuoreusketju pitää olla kunnossa. Itse asiassa perusteknologiakin on sama kuin jo ammoisina aikoina. Mitä nyt autojen kehitys vaatii pienempää kokoa, enemmän viranantoa ja -ottoa, sekä nopeampaa latautumista, jota on sitten kompensoitu levy- ja erotinrakenteella sekä katalyyteillä. Kyllä itse olen nähnyt akun pettämisen syyn aina peilissä, toisaalta ne, joiden vikaantuminen ei ole omaa syytä, onkin sitten kestäneet yli 5 vuotta, myös pyörissä. Ja DI luulisi tietävän sulfatoitumisen vaikutuksen sekä synnyn.

Edited by CamryPappa
Lisäys

Share this post


Link to post

Ei mee jakeluun, mitenkä sä "hoidat" huoltovapaata akkua. Totta kai akku pitää huolehtia, että siinä on latausta, jos se jätetään talveksi kylmään.  Tyypillisesti olisi hyvä ainakin kerran talvessa vähintäänkin tarkistaa, että siellä on varausta, ettei ole purkanut tyhjäksi (mitä ei pitäisi tapahtua, jos akku on kunnossa ja navat irti).  Napojen ympäristö pitää pitää puhtaana, ettei sieltä pura.  Noilla keinoin on normi "huoltovapaat" lyijyakut toimineet moitteetta.  

Ja siis tottakai auton latausjärjestelmä pitää olla kunnossa. Mutta ei tuokaan näissä elektronisella säätimellä varustetuissa Toyotissa oo ollut ongelma 80-luvulta saakka (jos ei valo pala, niin laturi on kunnossa, tai ainakaan mä en oo kertaakaan törmännyt semmoseen, että olis latausjännite noissa pielessä).  Silti noi akut vain sippaa itsekseen ennen aikojaan. 

Sen toki allekirjoitan, että jos nykyakun päästää aivan tyhjäksi, niin on oma vika.. mutta kyllä senkin pitää kestää, jos se sitten välittömästi ladataan täyteen.  Mutta ei toki tyhjänä kestä säilytystä. samahan se oli perinteisen lyijyakunkin kanssa. 

 

Sitten selitetään, että nykyaikaiset autot vaatii enemmän akulta.. paskan marjat.. se akkua tarvii tasan sen verran, että käynnistää auton.  sen jälkeen kaikki on laturin varassa, ja akkua aletaan ladata. Laturit on mitoitettu nykyautoissakin sillä tavalla, että kaikki laitteiden tarvitsema saadaan laturista jo tyhjäkäynnillä. ei se siinäkään tapauksessa akkua pura. joskin ei paljoa lataakkaan. 

ja kyllä sitä lyhyttä työmatkaa silloinkin autoilla ajettiin, ja niitä veivattiin kylmästä käyntiin ilman johdonpäässä roikottamista, ja se akku sen kesti.. yli 10v..  Jos oikein huono tuuri oli, että ajo vain sitä alle 10 km matkaa ees sun taas maaseudulla, ettei ruuhkiin juuttunut, niin saatto joutua kerran tai kaks talven aikana lataan tuota akkua. Mutta ei se akku tuostakaan rikki mennyt. Sen vain huomas, ettei tahdo jaksaa veivata 20 asteen pakkasesta autoo käyntiin.  

Hintaa vain on hirveesti, ja kestää murto-osan :D  Mä oon tyytyväinen, jos se akku nykyään kestää sen 7-8v. mutta jos se on 5v tai alle, niin silloin on kyllä akussa vikaa. Tuntuu vain olevan tällä hetkellä sen "akkuteknologian" kehityksen suunta toi. 

Ne pitäisi sitten olla hinnaltaankin samaa tasoo. Jos ennen sai lyijyakun joka kesti sen 10v alle 100 € ( vai taisi olla markka aikaan alle 100 mk) niin tuon puolta lyhyemmän keston akunpitäisi sitten saada alle 50€. ;) 

Mut  aika turhaa sotaa tää, kun sulla noi toimittajan housut jalassa (etkä luonnollisestikkaan voi myöntää täällä paskan myyntiä  :D ), ja mä oon tämmönen jääräpää pohojalaanen :D  Mut hauskaahan tää on :D 

Share this post


Link to post

No oli se akku missä tahansa, niin varaustilasta täytyy pitää huolta. Itse asiassa jos talvisäilytys on lämpimässä tilassa, niin useammin kuin kylmässä, koska itsepurkautuminen on suurempaa. Optimi säilytyspaikka olisi tuollaista nollan ympäristöä. Ja akku siis itsepurkautuu, siihen ei auta kenkien irrotuskaan. Siihen kuinka usein akkua pitää ladata seisonnan aikana vaikuttaa myös akun kunto ja koko. Parista kuukaudesta muutamaan kuukauteen on yleensä ok, eikä missään nimessää yli 6 kk.

Kun akun varaustilaa laskee, alkaa sulfatoituminen, joka on se akun hidas tappaja. Ja se sulfatoituminen ei ole on/off, vaan sitä tapahtuu jo silloin, kun akku tuntuu vielä toimivan, mutta on jo selvästi vajaa. Sulfatoitumista ei voi myöskään kääntää takaisin kemiallisena prosessina, ainoa mitä voi tehdä on yrittää saada sulfaatti varisemaan akun pohjalle.

Latausjärjestelmän kuntokaan ei auta jos autolla ei ajeta riittävän usein ja riittävän pitkää matkaa. Lyhyt kaupunkiajo on akun tappaja, samoin satunnainen käyttö. Ironisesti Corona-aika toi akkukauppiaille uuden joulun, kun autoilla tehtiin vain se viikonlopun kauppareissu. Siinä ei auta latausjännite, kun virtaa ei vaan kerry riiittävästi. Ampeeritunti Ah on ampeereja ja tunteja. Vaikka laturi tuottaisi 100A ja kulutusta ei olisi lainkaan, saadaan siitä vartin ajolla kokoon vain 25Ah, jota kaikkea akku ei silti pysty varastoimaan suoraan, vaan hyötysuhteessa on hävikki.

Mitattiin yhdessä koulutusessa parin auton virrankulutuksia, ja 2008-mallisessa oven aukaisusta tuli 8A, sytkävirta 27A kulutusta. Modermimmassa 2015 autossa keskuslukon avaus 24A, ovi auki 7A, sytkävirtaa 26A, sähköikkunat 35A, valot 30A. Laitoin tuohon kuvana tyypillisiä nykyauton virran kulutuksia. Wateistahan saa sitten ampeereja kun jakaa 12 voltilla, 120 W = 10A.

Akun hinnassa on yksi inhottava tekijä eli lyijyn hinta. Auton akussa on julmetun monta kiloa lyijyä, joten se tosiaan vaikuttaa. Pistin siitäkin kuvan mukaan, joka kertoo selvästi, että tuossa 2008 aikoihin hinta pompsahti yli viisinkertaiseksi. Siitä tultiin kyllä alaspäin, mutta taso on silti ollut kolminkertainen siihen mitä se oli vuosikausia. Ja tässä ei vaikuta vero kuten bensassa...

 

 

virrankulutukset.JPG

lyijy.JPG

Share this post


Link to post
Quote

Tyhjän lyijyakun molemmat lyijylevyt ovat peittyneet lyijysulfaatilla (PbSO4). Ladattaessa katodi peittyy lyijydioksidilla (PbO2) ja anodi puhdistuu lyijymetalliksi.

Lyhyt lainaus wikipediasta.  Lyijysulfaatti mitä sieltä akusta löytyy tyhjänä on kyllä ihan semmosta, mitä sieltä pitääkin löytyä. Rikkihapon ja lyijyn tuotos. 

Kyllä allekirjoitan myös, että akun seisotus (varsinkin jos sen päästää tyhjenemään) on myrkkyä akulle.  Mutta nämä nykyakut tuntuu olevan tuolle herkempiä kuin vanhat.  Toki mainitsemasi lyijyn hinnan nousu varmasti tekee sen, että akkuteollisuus mielellään minimoi tuon määrän akussa. Jossain kohtaa sitten tullaan siihen tilanteeseen, että sitä lyijyä on siellä liian vähän, ja ne akut toimii kyllä uutena, mutta kennot happanee ennen aikojaan. 

2 hours ago, CamryPappa said:

Mitattiin yhdessä koulutusessa parin auton virrankulutuksia, ja 2008-mallisessa oven aukaisusta tuli 8A, sytkävirta 27A kulutusta. Modermimmassa 2015 autossa keskuslukon avaus 24A, ovi auki 7A, sytkävirtaa 26A, sähköikkunat 35A, valot 30A. Laitoin tuohon kuvana tyypillisiä nykyauton virran kulutuksia. Wateistahan saa sitten ampeereja kun jakaa 12 voltilla, 120 W = 10A.

 

Kuten tuossa aikasemmin sanoin, niin se on aivan sama, mitkä nuo mittaamasi arvot ovat.  Normaali tapauksessa noita käytetään akkuvirralla ehkä 10 s ehkä sen puoli minuuttia, mitä kestää siihen, kun kaveri istuu autossa, ja kääntää avaimesta. Edelleen niitä ampperitunteja tulee tuossa ajassa kovin vähän. Itse asiassa jopa parempi kylmälle akulle, että hieman lämpenee ennekuin startataan, jotta pyörittää konetta paremmin.   Starttivirtaa sitten kuluukin ihan toista luokkaa, mutta normaalitilanteessa ei sitäkään montaa sekunttia kulu.  Edelleen niitä amppeeritunteja tulee kun aikaa kuluu, kuten itsekkin tuolla mainitsit :D   

Ja kyllä kovilla pakkasilla, ja lyhyellä matkalla se akku ei ehdi lämmetä niin paljon, että ottaisi kunnolla virtaa vastaan.  Se on se pahin ongelma pakkaskeleillä.   Mutta eipä tuo vanhojen hyvien akkujen kanssa ollut ongelma. 

Mutta toki ymmärrettävää, että esim. webaston ahkera käyttö aiheuttaa helposti ongelmia akun kanssa, ja myös lyhentää akun ikää. (koska sillä kennolla nyt vain on olemassa se määrä jonka kestää purkauksia ja latauksia)  Tosin tuossakin taas sitten se asia, että kun se akku lämpenee siitä käytöstä (webasto) niin  startttaus tapahtuma on nopeampi, ja myös valmiiksi lämmin akku ottaa sitä latausvirtaa vastaavasti aivan toisella tapaa vastaan. Joten lyhyelläkin matkalla ehtii paremmin latautua. 

Realiteetti taitaa vain olla, että lyijyn määrä akuissa on pienennetty sellaiseksi (varsinkin niissä halvoissa) että ne purkausten ja latausten lukumäärä alkaa olla kovin pieni.  

Ymmärrettävää toki, että toimittajalla on pelko perseessä, että jos joutuisi oikeasti vastaamaan myymistään tuotteista, niin tappiotahan siinä tulis.  Kyllä akuille ennen uskallettiin antaa 2-5 v takuuaikoja, ja ei niitä juurikaan tarvinnut tuona aikana vaihtaa.. ja autoissa oli vielä mekaaniset lataussäätimet, joiden toiminta oli vähän niin ja näin. 

Mä en vain voi sietää yhtään antamaasi argumenttia jolla koitetaan kieroilla omasta vastuusta. Kertakaikkiaan ala-arvoista reklamaation hoitamista.  Koulutuksessa on kyllä varmaan kovasti painotettu mitenkä vastataan asiakkaalle, että mitä hän on tehnyt väärin, kun akku sippaa.. Mutta jos asiakas on ostanut autolleen soveltuvuustaulukon mukaisen akun. Autossa on kaikki kunnossa, latausjännitteet kohdallaan, ja käyttää autoaan normaalisti, niin onhan se akku silloin paska, jos ei kestä kuin pari vuotta.  Kyllä tuossa tilanteessa pitäisi olla näyttövastuu toimittajalla, eikä asiakkaalla. 

Alan kyllä kovasti kallistua tuohon aikasemman kaverin ohjeeseen ottaa suoraan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, koska tämä alkaa minustakin haista nyt aika pahasti. 

Eikä varmaan haittaisi, vaikka useampi ihminen ottaisi yhteyttä TUKES:iin noista akuista, kun niissä on ilmeinen palovaara. 

Itseä kyllä hirvittäisi joutua vastuuseen jonku ihmisen hengenlähdöstä jos osoittautuu, että syyllinen on noi rimpulat. 

 

Share this post


Link to post

Ajatellen tuota kestoa ja takuu aikaa. Liittyen Telexin 21ah akkuun, joka oli autossa johon on varmaan tarkoitettu käytettäväksi vähintään 40ah akku niin en ihmettele ettei kestäisi pitempään, varmasti tullut starttauksia tai muita hetkiä milloin varaus päässyt vähiin ja mp-akut on herkkiä sille. Ja tuo takuu ei akkukauppiaan kohdalla ole järkevää edes venyttää vuotta pitempään, muutenhan kaikki hakis aina vuosittain uuden akun kun vanha ei pidä / anna virtaa. Koita siinä nyt pärjätä maailmassa. Vaikuttaahan sekin minkä hintaisia akkuja porukka ostaa, jos lyijyn hinta kolminkertaistuu niin yleensä ostetaan se 50€ akku ja se toimii hetken eikä panosteta sitä 150€ akkua joka toimis sen 3 kertaa pidempään. Mullakin taitaa olla Urbanissa 2009 vuoden akku, onneksi oli talvi kohtuu leuto jolloin ei tarvinnut lähteä kaupoille :D ja sekin "huoltovapaa" vaikka korkit siinä on että saa akkuvettä lisätä.

Share this post


Link to post

Juu, en tuohon tapaukseen viitannutkaan oikeastaan.  Kuten sanoin, niin jos ostaa autoon kuuluvan myyjän suositustaulokon mukaisen akun, niin kyllä sen kuuluu kestää enemmän kuin 2v.  

Lähinnä siis juurikin noin kuin sanoit, että kannattaa laittaa siihen akkuun pikkasen enemmän rahaa.  Mä oon jo itse tehnyt periaatepäätöksen, että mistä tai millaisia akkuja ostan / en osta.  Se on mun oma henkilökohtainen päätös, eikä oikeastaan liity millään tavalla tähän keskusteluun :D 

Se vain nykyaikana, että kun sillä rahalla ei tahdo tänä päivänä saada laatua.. vain enemmän viheltäviä pillejä :D 

Siinäpä se ostaja on sitten ihmeissään, kun myyjät myy samaa paskaa vähä kiiltävemmissä kuorissa, vaikka koittaisi laatua ostaakkin :D 

Akuissa onneksi voi edelleen luottaa määrättyihin pitkään toimineisiin toimittajiin / merkkeihin. 

Harrastepeleihin jos ostaa jotain mahdollisimman pientä ja kevyttä, niin silloin ilman muuta on varautunutkin siihen, ettei tuo ehkä kestä kuin yhden kesän tms. 

 

Share this post


Link to post
1 tunti sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Lyhyt lainaus wikipediasta.  Lyijysulfaatti mitä sieltä akusta löytyy tyhjänä on kyllä ihan semmosta, mitä sieltä pitääkin löytyä. Rikkihapon ja lyijyn tuotos. 

Kyllä allekirjoitan myös, että akun seisotus (varsinkin jos sen päästää tyhjenemään) on myrkkyä akulle.  Mutta nämä nykyakut tuntuu olevan tuolle herkempiä kuin vanhat.  Toki mainitsemasi lyijyn hinnan nousu varmasti tekee sen, että akkuteollisuus mielellään minimoi tuon määrän akussa. Jossain kohtaa sitten tullaan siihen tilanteeseen, että sitä lyijyä on siellä liian vähän, ja ne akut toimii kyllä uutena, mutta kennot happanee ennen aikojaan.

...

Realiteetti taitaa vain olla, että lyijyn määrä akuissa on pienennetty sellaiseksi (varsinkin niissä halvoissa) että ne purkausten ja latausten lukumäärä alkaa olla kovin pieni.  

 

 

Ei se kiteytynyt lyijysulfaaatti levyiltä enää varaamalla poistu.

Akkujen kotelokoko on kasvanut autovalmistajien vaatimuksista, mutta kun samalla vaaditaan kapasiteettia sekä tehoa, niin lyijyn määrä on itse asiassa kasvanut.

Share this post


Link to post
20 minuuttia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Akuissa onneksi voi edelleen luottaa määrättyihin pitkään toimineisiin toimittajiin / merkkeihin. 

Harrastepeleihin jos ostaa jotain mahdollisimman pientä ja kevyttä, niin silloin ilman muuta on varautunutkin siihen, ettei tuo ehkä kestä kuin yhden kesän tms. 

 

Kumpa voisikin, mutta kun sekään ei nykymaailmassa ole enää selkeää. Valmistajia on vähemmän kuin (perinteisiäkin) merkkejä, ja ne, jotka eivät itse valmista, kilpailuttavat tuotantoaan säännöllsiesti, eli ei ole varmaa, onko tuote tänään samaa kuin pari vuotta sitten. Ja muistissa on hyvin erään suuren ja tunnetun merkin moka 90-luvulla. Akkuihin pääsi prosessia rautahiukkasia, ja valmiiksi viallisia akkuja tuli markkinoille vuoden ajan.

Harrastepeleissä olen käyttänyt itse jo parikymmentä vuotta halvemman pään pieniä mutta pykälää tehokkaampia akkuja. Ei sitten kirpaise niin paljoa kun tuhoaa patterin jättämällä sisävalot päälle tms. Toisaalta kun ei tule sitä mokaa, ja ylläpitolataa, niin kestää juukelin kauan nekin.

Share this post


Link to post
31 minuuttia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Juu, en tuohon tapaukseen viitannutkaan oikeastaan.  Kuten sanoin, niin jos ostaa autoon kuuluvan myyjän suositustaulokon mukaisen akun, niin kyllä sen kuuluu kestää enemmän kuin 2v. 

Happotyyppisen henkilöauton käynnistysakun kestoiäksi annetaan normaalissa käytössä 4-5 vuotta. Niille kahden vuoden takuuaika on sen perusteella oikein sovitettu. Sen jälkeen astuu kuvaan virhevastuu, joka korjaa jäljellä olevan käyttöiän, mikäli kyse on tuotteen viasta, eikä muusta syystä.

 

1 tunti sitten, Tane kirjoitti:

Ajatellen tuota kestoa ja takuu aikaa. Liittyen Telexin 21ah akkuun, joka oli autossa johon on varmaan tarkoitettu käytettäväksi vähintään 40ah akku niin en ihmettele ettei kestäisi pitempään, varmasti tullut starttauksia tai muita hetkiä milloin varaus päässyt vähiin ja mp-akut on herkkiä sille. Ja tuo takuu ei akkukauppiaan kohdalla ole järkevää edes venyttää vuotta pitempään, muutenhan kaikki hakis aina vuosittain uuden akun kun vanha ei pidä / anna virtaa. Koita siinä nyt pärjätä maailmassa. Vaikuttaahan sekin minkä hintaisia akkuja porukka ostaa, jos lyijyn hinta kolminkertaistuu niin yleensä ostetaan se 50€ akku ja se toimii hetken eikä panosteta sitä 150€ akkua joka toimis sen 3 kertaa pidempään. Mullakin taitaa olla Urbanissa 2009 vuoden akku, onneksi oli talvi kohtuu leuto jolloin ei tarvinnut lähteä kaupoille :D ja sekin "huoltovapaa" vaikka korkit siinä on että saa akkuvettä lisätä.

Jep, sekin on syväpurkausta, kun akkn varaus pääsee vähiin, kun akku on noin alimitoitettu. Ja koska MP-akuissa on pieni kapasitetetti, on syväpurkausriskikin isompi.

Share this post


Link to post
55 minutes ago, CamryPappa said:

Kumpa voisikin, mutta kun sekään ei nykymaailmassa ole enää selkeää. Valmistajia on vähemmän kuin (perinteisiäkin) merkkejä, ja ne, jotka eivät itse valmista, kilpailuttavat tuotantoaan säännöllsiesti, eli ei ole varmaa, onko tuote tänään samaa kuin pari vuotta sitten.

Jep. Tuon allekirjoitan kyllä.

Pätee aika moneen muuhunkin sähkölaitteeseen. Varsinkin kodinkoneisiin.  Rahallakaan ei saa konetta joka pesisi puhtaaksi ja nopeesti. Kaikki on niin vihreitä, että kone vatkaa samaa paskasta vettä tunti tolkulla.. Ei tahdo perheelliselle enään yks kone riittää, kun loppuu kellosta tunnit :( Oma porakaivo ja imeytyskenttä, niin veden määrällä ei mitään merkitystä mulle, mutta aikaa on rajallisesti. Rahalla saa vain kasan tarpeettomia ohjelmia lisää, niihin oikeisiin asioihin ei voi vaikuttaa. :( 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...