Jump to content

Toyota p0420 vikakoodi


Recommended Posts

No ni. Johan tätä on ootettuki. Viime perjantaina sytty sitte omassa Avensiksessa tuo valo ja P0420 siellä kummitteli. Nollasin koodin, pitää koittaa käydä jossai välissä antamassa kunnolla kenkää jossaki sopivassa paikassa, josko tuo ei ihan heti sitte syttys. Ja tuo vastus/konkka rojekti on varmaan edessä - sitä vaan tässä funtsin että vaikuttasko mitään jos vaihtas koko lambdan tuliterään vai onko vaan hetken huumaa satasen edestä se? O.o

Link to post
8 tuntia sitten, MTi kirjoitti:

No ni. Johan tätä on ootettuki. Viime perjantaina sytty sitte omassa Avensiksessa tuo valo ja P0420 siellä kummitteli. Nollasin koodin, pitää koittaa käydä jossai välissä antamassa kunnolla kenkää jossaki sopivassa paikassa, josko tuo ei ihan heti sitte syttys. Ja tuo vastus/konkka rojekti on varmaan edessä - sitä vaan tässä funtsin että vaikuttasko mitään jos vaihtas koko lambdan tuliterään vai onko vaan hetken huumaa satasen edestä se? O.o

Veikkaan että on 100€ hukkaan heitto...ostin kanssa kokeeksi purkaamolta toisen anturin..samanlailla jatkui 😁👍..kokeile ihmeessä eka tuolla lambda spacerilla👍

Link to post
8 tuntia sitten, MTi kirjoitti:

No ni. Johan tätä on ootettuki. Viime perjantaina sytty sitte omassa Avensiksessa tuo valo ja P0420 siellä kummitteli. Nollasin koodin, pitää koittaa käydä jossai välissä antamassa kunnolla kenkää jossaki sopivassa paikassa, josko tuo ei ihan heti sitte syttys. Ja tuo vastus/konkka rojekti on varmaan edessä - sitä vaan tässä funtsin että vaikuttasko mitään jos vaihtas koko lambdan tuliterään vai onko vaan hetken huumaa satasen edestä se? O.o

Epätodennäköistä että (takimmasien) lambdan vaihto auttaa. Jos vikana on (ja yleensä on) nimenomaan se että katalysaattori on vain menettänyt osan tehostaan, tuo uuden anturin vaihto oikeasti pahentaa ongelmaa, kun uusi anturi on hieman entistä nopeampi, joten katalysaattorin teho vaikuttaa vielä huonommalta eculle. Tämän voisi toki varmistaa seuraamalla signaaleita molemmilta antureilta, mutta tosiaan tuo itse katalyssaattorin toiminnan heikentyminen on todenneköisin syy tuohon koodiin, ja siihen ei jälkimmäisen anturin vaihto auta.

Jos etummainen anturi on huonokuntoinen, sen vaihto voisi teoriassa auttaa hieman tähän(kin) ongelmaan.

Link to post
On 4/10/2020 at 7:51 PM, MaunoJokinen said:

Uskotaan :D

Googlella löyty ohje.. 

 

31D68281-14A9-4D78-9FD8-2AE4AB6E14CC-2549-0000024402DF6AB0.jpg

Tää on nyt jo täällä pariin otteeseen todettu auttavan, niin samalla vaivalla suoraan tämä käyttöön? 

Link to post
Posted (edited)

Joo, pitää pistää tuo vastus ja konkka suorilta, jospa se sillä helpottas. :)

Kolmeen autoon pystys nyt korjuun tekemään hinnalla 1,50 EUR. SPElektroniikasta tilaus sisässä, pitää töitten jälkee hakee osat.

Tilauksessa siis 3kpl 1MOhm metallikalvovastus 0,4-0,6W ja 3kpl tippatantaalikonkka 1uF 35V.

Tuossa vaan selasin intervepin ihmeellistä maailmaa ja törmäsin tällaiseen kommenttiin,

"I suggest to stay in the range 220kΩ-470kΩ for the resistor and 4.7µF-2.2µF for the cap."

mutta toiminee nyt noilla toisillakin kun kerta muillakin on pelannut?

Edited by MTi
Link to post
Posted (edited)
15 tuntia sitten, MTi kirjoitti:

Joo, pitää pistää tuo vastus ja konkka suorilta, jospa se sillä helpottas. :)

Kolmeen autoon pystys nyt korjuun tekemään hinnalla 1,50 EUR. SPElektroniikasta tilaus sisässä, pitää töitten jälkee hakee osat.

Tilauksessa siis 3kpl 1MOhm metallikalvovastus 0,4-0,6W ja 3kpl tippatantaalikonkka 1uF 35V.

Tuossa vaan selasin intervepin ihmeellistä maailmaa ja törmäsin tällaiseen kommenttiin,

"I suggest to stay in the range 220kΩ-470kΩ for the resistor and 4.7µF-2.2µF for the cap."

mutta toiminee nyt noilla toisillakin kun kerta muillakin on pelannut?

Tuon kytkennän aikavakio lasketaan R*C, eli noilla arvoilla hidastusvaikutus on käytännössä sama, koska vastuksen arvoa on pienennetty, ja kondensaattorin kasvatettu.

Kytkentä muodostaa myös jännitteenjaon ecun sisääntuloimpedanssin mukaisesti, joten mitä isompi vastus kytkennässä on,sitä enemmän ecun näkemä jännite laskee, mutta vastusarvon muutos 1Mohm->220kohm ei välttämättä vielä riitä muuttamaan tätä kovin paljon.

Joissain autoissa ecu myös mittaa lambdan lähtöimpedanssia, näissä tapauksissa kyseinen kytkentä ei välttämättä toimi, sillä riippuen mittaustavasta voi lähtöimbedanssi olla liian pieni (jos mittaus on korkealla taajuudella) tai liian suuri. Kytkentään yhden osan lisäämällä tämä ongelma pitäisi saada korjattua.

Edited by valde
Link to post

Ookoo. Näetkö valde ongelmaa tuossa, kun hommasinkin tuon tantaalikonkan perinteisen elkon sijaan? Kytkentää en oo vielä ehtiny tekemään, mutta tuossa tantaalissahan ei oo väliä kummin päin sen kytkee, kun elkossa pitää ottaa napaisuus huomioon. Mietin vaan toimivuuden kannalta että onko tämä "simulointi" ja sen toimivuus kiinni siitä jos elko on korvattu tuolla tantaalilla?

Link to post
30 minuuttia sitten, MTi kirjoitti:

Ookoo. Näetkö valde ongelmaa tuossa, kun hommasinkin tuon tantaalikonkan perinteisen elkon sijaan? Kytkentää en oo vielä ehtiny tekemään, mutta tuossa tantaalissahan ei oo väliä kummin päin sen kytkee, kun elkossa pitää ottaa napaisuus huomioon. Mietin vaan toimivuuden kannalta että onko tämä "simulointi" ja sen toimivuus kiinni siitä jos elko on korvattu tuolla tantaalilla?

Tantaali on tuossa varmaan hieman tavallista elkoa parempi. Yleensä tantaaleissa kyllä on polariteetti, eli ne pitää kytkeä oikeinpäin. Polariteetti voi olla merkitty vaikka + merkillä runkoon, ja tekemällä jalasta pidempi. Mutta myös polariteetittomia tantaaleja on.

Link to post
48 minuuttia sitten, valde kirjoitti:

Tantaali on tuossa varmaan hieman tavallista elkoa parempi. Yleensä tantaaleissa kyllä on polariteetti, eli ne pitää kytkeä oikeinpäin. Polariteetti voi olla merkitty vaikka + merkillä runkoon, ja tekemällä jalasta pidempi. Mutta myös polariteetittomia tantaaleja on.

Jees. Pitääpä tuo napaisuus tutkia ennenku alkaa kytkentöjä tekemään. Kiitoksia! :D

Link to post

No nii. Sytytti jälleen Avensiksessa tuon vikavalon ja sama koodi kyseessä. Tekaisin valmiin paketin noista konkasta ja vastuksesta ja aloin tutkimaan että mihinkäs ne saisi auton sisällä tinailtua siihen johtosarjaan. En vaan nyt millään ilveellä löytäny sitä läpivientiä, joka menee lambdalle. O.o

Onko mitään hajua mistä sen nyt löytää ja kuinka paljon pitää keskikonsolia purkaa että siihen oikeaan johtonippuun pääsis käsiksi? Vaihdekepin ympärysmuovin käytin irti ja koitin sieltä taskulampun avulla hakee tuota nippua vaan eihän sitä sieltä näkyny... Pienikin vinkki helpottas, ettei turhaan tuu revittyä paikkoja auki.

Link to post
1 tunti sitten, MTi kirjoitti:

No nii. Sytytti jälleen Avensiksessa tuon vikavalon ja sama koodi kyseessä. Tekaisin valmiin paketin noista konkasta ja vastuksesta ja aloin tutkimaan että mihinkäs ne saisi auton sisällä tinailtua siihen johtosarjaan. En vaan nyt millään ilveellä löytäny sitä läpivientiä, joka menee lambdalle. O.o

Onko mitään hajua mistä sen nyt löytää ja kuinka paljon pitää keskikonsolia purkaa että siihen oikeaan johtonippuun pääsis käsiksi? Vaihdekepin ympärysmuovin käytin irti ja koitin sieltä taskulampun avulla hakee tuota nippua vaan eihän sitä sieltä näkyny... Pienikin vinkki helpottas, ettei turhaan tuu revittyä paikkoja auki.

Menee läpivienti enempi siitä apukuskin lattian kohdilta! Johto&liitin tulee siihen keskikonsolin tuntumaan, näkee kun raottaa apukuskin puolelta keskikonsolin kohdalta lattiamattoa/muovia.

Link to post

Jees. Sinne suunnille tuota yritin paikantaakin, mutta ei siitä pienestä raosta nähny sinne niin perille. Pitääpä kokeilla nykiä tuota mattoo pois edestä.

Link to post

No tuollahan tuo oli maton alla heti kun vähän reunaa raotti. :D

36030595_20201017_132033(Kopio).thumb.jpg.dc516fba89db5a79c15b7a025479aa7a.jpg

Tuommonen paketti sinne tuli, jospa tää oikeesti toimis nyt eikä se vikavalo enää häirihtis...

261891701_20201017_140106(Kopio).thumb.jpg.3f13de694d19b581b02809175043db92.jpg

Jos joku tuota keltasta johtokääröö ihmettelee, niin se on tuon jälkiasennetun vakionopeussäätimen joku "häiriönpoistopiuha" tjsp. Ei saanu katkasta, niin tumppasin tuonne konsolin sisälle käärolle.

Edited by MTi
Typo
Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...