Jump to content

Toyota p0420 vikakoodi


Janne_

Recommended Posts

Haulla en löytänyt niin tein oman topickin että voisi auttaa muitakin eli monelle Toyotistille/muun merkkiselle varmasti todella tuttu vikakoodi, eli katalysaattorin alentunut teho bank 1.

Nyt tuli itsellä vastaan ensimmäinen E12 1.6vvti Corolla vastaan että ei edes Lambda-spacerilla lähde ko. Vikakoodi pois(monta näitä laittanut ja ko.vikakoodi on poistunut).

Purkaamolta hain katalysaattorin jälkeisen lambda-anturin kun aattelin että kokeillaan vielä, koodia pukkasi taas alle 100km ajon jälkeen.

Jostain luin että lambdan signaalipiuhaan voisi tinata vastuksen, minkälainen olisi oikeanlainen että saisi tämän pirulaisen vikakoodin pois?

Edited by Janne_
Link to post
6 minuuttia sitten, Janne_ kirjoitti:

Haulla en löytänyt niin tein oman topickin että voisi auttaa muitakin eli monelle Toyotistille/muun merkkiselle varmasti todella tuttu vikakoodi, eli katalysaattorin alentunut teho bank 1.

Nyt tuli itsellä vastaan ensimmäinen E12 1.6vvti Corolla vastaan että ei edes Lambda-spacerilla lähde ko. Vikakoodi pois(monta näitä laittanut ja ko.vikakoodi on poistunut).

Purkaamolta hain katalysaattorin jälkeisen lambda-anturin kun aattelin että kokeillaan vielä, koodia pukkasi taas alle 100km ajon jälkeen.

Jostain luin että lambdan signaalipiuhaan voisi tinata vastuksen, minkälainen olisi oikeanlainen että saisi tämän pirulaisen vikakoodin pois?

Oliko spacerissä millainen reikä päässä?

Itselläkin yksi spaceri odottaa taas asennusta, siinä oli aika iso reikä, hitsasin varuiks umpeen ja porasin 3mm kun aiemmin sellasen todennut toimivaksi.

Link to post

Täytyy vielä varmistaa, reikä nyt silmämitalla 3mm kokoluokkaa, laitoin niitä vielä 2 peräkkäin jolloin lambda otti jo melkein auton koriin kiinni, vikakoodin lykkäsi silti... Täytyy koittaa hitsata umpeen ja joku 1,5mm reikä..

On kyllä erikoinen tapaus tuo auto.

Link to post

Mielenkiintoisen kuuloinen ongelma. Mitä kaikkea on jo kokeiltu tuon korjaamisessa. Arvatenkin labda vaihdettu ja tarkistettu, ettei esim. vuotoja putkessa, tiivisteissä  tai pakosarja ole halki?  nopeesti googlettamalla yks mahdollinen syyllinen oli moottorin lämpötila-anturi. Sekin lienee tarkistettu, että Ecu kertoo moottorinlämpötilan oikeaksi? 

Voihan se Katti oikeasti olla myös ehtoopuolella, mitä se kai koittaa kertoa, mutta tuokin kuulostaa melkosen oudolta. 

Onko katti ollut irti, että olis tarkistettu, ettei se ole "tukossa" ? Kuinka pitkää matkaa tuolla autolla pääasiassa ajettu? että ehtiikö toi oikein koskaan kunnolla kuumaksi, jotta putket aukeis kunnolla?  Oon vain ite ainakin huomannut, että tekee tosi hyvää autolle, kun heittää vaikka keikan motarilla tampereelta hesaan ja takas, niin sen jälkeen taas kone kehrää niin kivasti.  

Mutta voisiko olla joku tyyliin egr-venttiilin vuoto joka sotkee seokset? tai niinkin perinteinen, kuin venttiilivuoto? 

Sitten mikä väkisten tulee mieleen, niin noilla vermeillä alkaa olla sen verran ikää, ettei olisi mitenkään mahdotonta, että Ecusta alkaisi olla konkat ehtoopuolella myöskin. 

Lähinnä siis koitan heittään ilmaan vaihtoehtoisia "syitä", niihin verrattuna mitä nopeesti netistä löytää :D 

Jotenkin tuo spaceri mikäli ymmärsin oikein vermeen, niin on tavallaan "ongelman" kiertämistä, kuin varsinaisen syyllisen korjaamista. 

 

Link to post

Itselläni oli -03 avessa sama vika sama vika koodi.  Kävin merkiltä kysymässä. Siellä tuntui olevan ongelmaan ratkaisu.  Ja kuulin ongelman ratkaisun hinnan  niin olin hyvin pitkälti sitä mieltä että 3000€ autoon ei kannata tehdä sellaista remonttia.  Laiton sen jälkeen holkin pakoputkeen lamdan juureen. Holkin asennuksen jälkeen syttyi kuukauden sisällä pari kertaa.

Mutta kilometrejä kun tuli niin enään todella harvoin vikakoodia. 

Link to post
33 minutes ago, Arto H said:

Itselläni oli -03 avessa sama vika sama vika koodi.  Kävin merkiltä kysymässä. Siellä tuntui olevan ongelmaan ratkaisu.  Ja kuulin ongelman ratkaisun hinnan  niin olin hyvin pitkälti sitä mieltä että 3000€ autoon ei kannata tehdä sellaista remonttia.  Laiton sen jälkeen holkin pakoputkeen lamdan juureen. Holkin asennuksen jälkeen syttyi kuukauden sisällä pari kertaa.

Mutta kilometrejä kun tuli niin enään todella harvoin vikakoodia. 

ja ratkaisu oli varmaan katalysaattorin vaihto? kun kerran makso liikaa?  Romikselta pienemmillä kilsoilla oleva aina vaihtoehto.

Olisko näissä euro peleissä sitten heikompitasoisia katteja, kun noissa japseissa mitä mulla on ollut, niin en oo kertaakaan törmännyt kattiongelmiin.  

Link to post
1 tunti sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

ja ratkaisu oli varmaan katalysaattorin vaihto? kun kerran makso liikaa?  Romikselta pienemmillä kilsoilla oleva aina vaihtoehto.

Olisko näissä euro peleissä sitten heikompitasoisia katteja, kun noissa japseissa mitä mulla on ollut, niin en oo kertaakaan törmännyt kattiongelmiin.  

Moottorin ohjain laitteen vaihto ja autoon ohjelmointi.  Oli merkillä tieto että katin vaihto ei ole auttanut. Joten oli maahan tuojalla sellainen korjaus siihen ongelmaan.

Näin selittivät minulle täällä paikallisella merkkiliikkeellä. Koska pako kaasutestissä silloin oli arvot kuin kuuluu olla niin katti ei silloin voinut olla viallinen.

Link to post

OK. Eli ecu ongelma siis tuo on. Vanhemmissa tosiaan ecun vois lennosta vaihtaa, mutta miten näissä uudemmissa? vaatiiko aina huollossa käyntiä? Mutta tuskin tuolla Ecussa muuta vikaa on, kuin kuivuneita konkkia. Mutta varmaan on pintaliitoskamaa, että ei enään ihan joka poika vaidakkaan. 

Mä kokeilisin kyllä vain ostaa samanlaisen ecun, ja katsosin mitä tapahtuu :D 

Link to post
9 minuuttia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

OK. Eli ecu ongelma siis tuo on. Vanhemmissa tosiaan ecun vois lennosta vaihtaa, mutta miten näissä uudemmissa? vaatiiko aina huollossa käyntiä? Mutta tuskin tuolla Ecussa muuta vikaa on, kuin kuivuneita konkkia. Mutta varmaan on pintaliitoskamaa, että ei enään ihan joka poika vaidakkaan. 

Mä kokeilisin kyllä vain ostaa samanlaisen ecun, ja katsosin mitä tapahtuu :D 

Tuo oliski mielenkiintosta testata onko vika ecussa fyysisesti vai onko vaan ohjelmoitu liian herkäksi. Veikkaisin ehkä jälkimmäistä kun muuten toimii hyvin ja ei toinen lambda temppuile.

Link to post

Joo selittivät että ne lamdojen raja arvot on jotenkin liian lähellä toisiaan niissä eguissa. se tapahtuu yleensä kun on lähdetty kylmällä moottorilla liikkeelle ja tietyssä kohtaa moottori lämpiää. Artvot käyvät liian lähellä toisiaan.  Ja käsitin silloin että egun vaihto vaatis jonkin ohjelmoinin autoon? ajon esto tai jotain muuta. Kun en silloin kiinnostunut asiasta enempää niin en kysellyt tarkemmin.  koska se homma olis maksanut jotain vajaan 2000€ ja osia joutu odottaa 6-9kk  että lähdetään siitä. 

Tämä oli silloin merkkiliikkeen kanta asiaan.

Link to post
50 minuuttia sitten, Forestman kirjoitti:

Onhan imusrjtiiviste tiiviste vaihdettu/kunnossa eli alle 150tkm ajettu?

Tuon vuoto saa liikaa ilmaa koneeseen ja Ecun vertailu ilmamassamittariin vääristyy

Silloin vääristyy kaikki, ongelma ei ole siinä. Auto kyllä pelaa hyvin tuosta vikakoodista huolimatta. Eli ongelma on ecun koodin perusteella katissa, ei moottorissa ja kun katti menee päästöistä läpi niin huijataan ecua vaan vähän kun se on alunperin ohjelmoitu päin peetä.

Link to post

MaunoJokisen kuvan ohjeilla laitoin konkan ja vastuksen, ennen syttyi 50-60km ajon jälkeen, nyt ajoin 83km ja vikavalo ei syttynyt! En vielä ilosta hypi, huomenna ajan vielä 55km töihin niin jossei silloin syty saa kuitata korjatuksi 👍

Edited by Janne_
Link to post
30 minuuttia sitten, Janne_ kirjoitti:

MaunoJokisen kuvan ohjeilla laitoin konkan ja vastuksen, ennen syttyi 50-60km ajon jälkeen, nyt ajoin 83km ja vikavalo ei syttynyt! En vielä ilosta hypi, huomenna ajan vielä 55km töihin niin jossei silloin syty saa kuitata korjatuksi 👍

Teitkö sen auton alle? Entisessä Yariksessa suunnittelin tuota kanssa mutta olisin tehnyt auton sisään kun siinä tuli lambdan johto sopivasti keskikonsolin luota autoon sisään.

Lambdaspacer tuossa  Yarpassa poisti herjan. 

Nyt jo odotellut milloin tuo E12 alkaa tuosta vikomaan. Ajettu kuitenkin 307tkm jo. Toki ajettu paljon matka-ajoa niin kattikin päässyt vähemmällä.

Link to post

Tätä pitänee kokeilla kaverin 1.8 Avensikseen, sillä kun sytyttelee aika ajoin tuota valoa ja nimenomaan P0420 koodin on joutunu vikakoodinlukijalla sieltä aina nollaamaan. Mikä vastus ja mikä konkka sinne nyt pitäs laittaa? Vastukseksi meganen vai tuo 50kOhm ja sitte konkka 4,7 mikroa vai 1 M??

Link to post
2 tuntia sitten, MTi kirjoitti:

Tätä pitänee kokeilla kaverin 1.8 Avensikseen, sillä kun sytyttelee aika ajoin tuota valoa ja nimenomaan P0420 koodin on joutunu vikakoodinlukijalla sieltä aina nollaamaan. Mikä vastus ja mikä konkka sinne nyt pitäs laittaa? Vastukseksi meganen vai tuo 50kOhm ja sitte konkka 4,7 mikroa vai 1 M??

Katsos tuo Maunon kuva ylempää, siinä kerrotaan :-) eli 1Mohm vastus 0,6w laitoin sekä 1uF konkan

2 tuntia sitten, MTi kirjoitti:

Tätä pitänee kokeilla kaverin 1.8 Avensikseen, sillä kun sytyttelee aika ajoin tuota valoa ja nimenomaan P0420 koodin on joutunu vikakoodinlukijalla sieltä aina nollaamaan. Mikä vastus ja mikä konkka sinne nyt pitäs laittaa? Vastukseksi meganen vai tuo 50kOhm ja sitte konkka 4,7 mikroa vai 1 M??

Ja kannattaa kokeilla eka tuolla lambda spacerilla, sillä usein korjaantuu tuo, jossei ole jo kokeiltu.

Link to post

Eli jos jollain ei tuo koodi lähde tuolla Lambdaspacerilla niin koittakaa ihmeessä tuota MaunoJokisen laittamalla kuvaohjeella vastus &konkka piuhoihin. Mulla auttoi tämä 👍😁

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...