Jump to content
Sign in to follow this  
Kaapo

Avensis t22 4a-fe käynnistyy ja sammuu

Recommended Posts

Elikkäs semmonen vika tuli aveen, että kävi virrat vähänä, työnnettiin käyntiin ja hyrähti käyntiin mutta sammu heti. Annettiin apuvirtaa ja sama ongelma, Käynnistyy ja sammuu heti.kokeilin kolmella avaimella ja sama lopputulos. 

Ilmeisesti ajonesto päällä, niin onko vinkkejä mitä sille vois tehä?

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Saattaa se olla bensapumppu tai virtalukon pohjakin, tai sitten ajoesto on seonnut jonka uudelleen koodaus taitaa vaatia Toyotan huoltokeikan. Kannattaa ensimmäisenä lukasta vikakoodit ihan varmuuden vuoksi ja ottaa miinusnapa yöks irti, tais noissa nollata elektroniikan tilanteen tehdasasetuksille (ei välttämättä vaikuta ajonestoon kuitenkaan)?

E: Tarkista myös akku ja lataus, jos ei lataa tai akku ei ota virtaa enää vastaan ni ei se auto kovin hyvin käy O.o

Edited by Reivn

Share this post


Link to post

Vika korjattu! Ajonesto oli päällä ja saivat autosähköliikkeessä nollattua sen. 

Jäi alotuksessa mainitsematta että kipinä loppui kun auto käynnistyi ja sammui->uudelleen startatessa ei kipinää. Bensapumpun ääni kuului ku laitto virratpäälle. 

Share this post


Link to post

01 facelift avensis ja samantyyppinen oire, ainoa vaan, että bensapumppu ei lähde päälle. Avaimesta käyntiin, mutta sammuu heti. Starttaa uudestaan kyllä, mutta ei lähde. Sitten kun käyttää virrat pois, niin vaihtelevasti käynnistyy tai ei käynnistyy. Ja joka kerta kun lähtee käyntiin, niin kiekat pyörähtää sinne 1500-2000 välille, mutta samantien alkaa pudota kiekat ja sammuu, eli käy n. 1-2s MAX.

 

Sen verran mittailin, että polttoainepumpulle ei näyttäisi tulevan virtaa. Viallista sulaketta nyt ei kuitenkaan löytynyt ainakaan kojelaudan, eikä akun vieressä olevista sulakebokseista.

Share this post


Link to post

Eiköhän se ole ajonesto tässäkin tapauksessa kun kiukuttelee. Pumppu käy vain lyhyen hetken startin alussa ja siksi hörähtää. Jos se ei pyöris ollenkaan, ei tukilla olisi painetta eikä siten edes antais elonmerkkiä.

Share this post


Link to post

Pumpusta ei kylläkään kuulunut yhtään mitään, kun virrat pisti päälle. Joskus oon itsekki kuunnellu sitä pumppua ja muistikuvan mukaan se pitäis kyllä kuulua, kun pumppu lähtee päälle. nyt ei kuulu niin minkäänlaista ääntä sieltä pumpulta. Eräs autokorjaaja meinas, että moottori sais imastua hitusen polttoainetta pumpun ohi, jonka takia se käynnistyis.

Niin ja eikös sen pumpun pitäis lähteä päälle kuitenkin ennen kuin avain käännetään ihan sinne startti-asentoon, eli se starttauksen äänikään ei kyllä pitäis sitä pumpun naksadsusta peittää.

 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

-95 korollan sähköt penkoneena, pumppu saa käskyn vasta starttauksen yhteydessä ja jos ecu antaa luvan se jää pyörimään. Mahdollisessa onnettomuustilanteessa moottorin sammuttua vaikka mekaanisesta syystä, pumppukin pysähtyy eikä jää työntämään pensaa liekkeihin. -99 avensista olen kans melko liki ollut tässä 6v ajan niin ei siinä pumppu pyöri vaikka kuin vasta startin jälkeen.

Edit: Liitteenä vielä korollan kytkis hahmottamaan, virtapiirin avausrele (=circuit open relay) on pumppua varten.

e10_4a-fe_1.thumb.jpg.a50c5ca7c414a0f10786460703a13a14.jpg

Edited by Santeri Kantoniemi

Share this post


Link to post

Ok. Noh oletetaan nyt, että se on se ajonesto, joka tuossa temppuilee. Paljonkohan moisen uudelleen ohjelmoiti mahtanee maksaa? Jos jotain hintahaarukkaa edes? Kymppejä? Satasia?

 

Ja pitääkö viedä auto korjaamolle, vai riittääkö avaimen käyttö korjaamolla? Kun eikös se kuitenki ilmeisesti avain ole kuitenkin se, jota auto ei tunnista?

Share this post


Link to post

Ok. Noh oletetaan nyt, että se on se ajonesto, joka tuossa temppuilee. Paljonkohan moisen uudelleen ohjelmoiti mahtanee maksaa? Jos jotain hintahaarukkaa edes? Kymppejä? Satasia?

Ja pitääkö viedä auto korjaamolle, vai riittääkö avaimen käyttö korjaamolla? Kun eikös se kuitenki ilmeisesti avain ole kuitenkin se, jota auto ei tunnista?

Noh tuli nyt kuitenki hinattua auto paikalliseen Toyota-liikkeeseen testerimittausta varten. Autosähkö-huollosta kysyin, niin eivät kuulemma voi tehdä toyotan ajonestolle mitään, jos se on se oikutteleva.

Share this post


Link to post

Kustannuksista ei hajuakaan... Mutta naamakirjan puolella oli joku tarjotellut konstiksi virrat päälle puoleksi tuntia ja diagnostiikkapistokkeesta jotkin kaksi pinniä yhteen. Sillä oli mukamas korjautunut, todenperäisyydestä ei sitten mitään takeita :P

Share this post


Link to post

eikös täälläkin ollut justiinsa ketju, jossa vastaavalla tempulla oli korjaantunut. 

tossahan se oli. lue viimeinen posti..

 

 

Share this post


Link to post

Voi hitto, kun olis tuonki vastauksen saanu selvästi aiemmin. Nyt auto ja se ainoa avain paikallisessa Toyotan liikkeessä oottamassa, että ne kerkeää käyttään mittarissa. Sinänsä pieni homma, mutta kun kuulemma kauhea jono oli ennen... En siten tiedä saisko sen sieltä haetuksi pois ennen kuin ne sille tekee mitään. Hinausapua vaan ei todennäköisesti järjesty, että melkeimpä tarvis keretä kysyä niiltä se avain takaisin, ennen kuin kerkeävät tekemään mitään. Ja sitten pitää se siellä pihalla virrat päällä sen puoli tuntia.

Share this post


Link to post

Mahtaisko noi kieltäytyä, jos sanoisit, että haluut avaimen hetkeksi, että käyt vaikka hakemassa jotain autosta.  Jos tulee kuntoon, niin sitten vain että ei tarvitakkaan huoltoa. ;) 

Share this post


Link to post
39 minuuttia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Mahtaisko noi kieltäytyä, jos sanoisit, että haluut avaimen hetkeksi, että käyt vaikka hakemassa jotain autosta.  Jos tulee kuntoon, niin sitten vain että ei tarvitakkaan huoltoa. ;) 

Ei kieltäytyn, mutta eipä lähtenyt tuolla konstilla. Noh eipä siinä, ei se vika lopulta edes ollu ajonestossa, vaan kolmossylinterin puolassa. Ekaa kertaa vain sattui niin, että puolavika aiheutti kylmässä koneessa temppuilua

Share this post


Link to post

Tai siis meinaan että omalla kohdalla oli eka kerta, kun kylmällä koneella temppuili puola...

 

Share this post


Link to post

Eikö toi sitten antanut vikakoodia? vai eikö sulla ollut itellä lukijaa?  Harvinaistahan noiden puolien hajoaminen on, ettei tuo nyt niin ihme ole, ettei omalle kohdalle satu :D  

Share this post


Link to post

On mulla koodinlukija, mutta erinäisistä syistä johtuen siitä nyt ei ollut tähän hätään apua.

Joo, on mullakin siis puolia ennenkin menny, mutta eka kerta kun itsellä oikutteli viallinen puola kylmällä koneella. Aiempien puolarikkojen jälkeen toiminut kyllä kylmällä koneella ja oikutellut vasta kuumalla koneella. Nyt ei saanu edes pysymään käynnissä niin kauaa, että olis saanu konetta edes heikosti lämpeneen..

Share this post


Link to post

Ai niin ja jos nyt ihmettelet, että en itse alkanut tuota sytytyspuolta tarkistaan muuten, niin ei ollut siihen hätään oikeita työkaluja "ihan tuosta vaan" käytettävissä. Eikä kyllä liiemmin aikaakaan alkaa isommin selvitteleen itse. Ja kun vielä moni asiantuntija (ei ainoastaan tällä foorumilla, vaan muutenkin) oli ensimmäisenä epäilemässä ajonestoa, niin eipä ois itsellä edes mielenkiinto alkaa selvitteleen vikaa, jos se olis se ajonesto ollu syyllinen...

Share this post


Link to post

Aika arpomistahan tää aina on täällä foorumilla, kun ei auton viereen pääse.  Mutta siitä on monesti iloa, kun saa edes jotain vinkkiä mistä katsoo.  Sinänsä jännä, ettei se käynyt sitten kolmella kun yks puola sökönä.  Olisko Ecu mennyt johonkin suojatilaan.  Kyllähän nää nykyautot tuppaa oleen sellaisia, että jos jotain ongelmaa on, niin pitäisi ensimmäisenä laittaa lukijaan kiinni, josko se jotain itse kertoisi.  

Wanhuksien kanssa sillai helpompaa, kun jos saa bensaa ja kipinää, niin käymäänhän se lähtee, ellei oo ajotukset ihan pielessä :D 

Share this post


Link to post

Joo, en tiedä, mikä kumma, mutta kahdesti on noita puolia joutunut tuohon vaihtaan, eikä kummallakaan kerralla ole yhden puolan vaihto riittänyt. Ekalla kertaa sai koittaa vaihtaa uutta puolaa päikseen minkä tahansa sylinterin puolaan ja aina kävi kolmella.. Uusin silloin sitten kaikki puolat. Kuitenki kolme tarviketta ja vain yksi Denso hujati silloin moottoriin. Eli se eka paikkalleen mennyt oli Denso, muut tarvikkeita (Densot taisivat ola silloin käyttämästäni auto-osaliikkeestä loppu ja kustannussyistäkään niitä ei olis varmaankaan tullut silloin laitettua kaikkiin sylintereihin)

Ja nyt sitten huollosta hakemisen jälkeen tuntui nykyttävän varsinkin liikkeelle lähdöissä ja kaasua lisätessä. Kuten edellä mainitsin, niin on mulla testeripalikka, eipä vaan sattunut olemaan se kotosalla, nyt sen kuitenki pääsi hakemaan. Mutta eipä sieltä moottoriohjaukselta mitään vikakoodeja löytynyt. Noh yksi tarvikepuola tuli kuitenkin haettua ja ja heitettyä summamutikassa yhteen sylinteriin kiinni. Nykytti edelleen. Noh seuraavaan sylinteriin sitten mielenkiinnosta se äsken irroitettu puola. Ja DADAA, ei nykytä enää

Share this post


Link to post

Ne tuppaa oleen sen verran tasalaatuisia, varsinkin densot, että jos siellä on yksi puola kypsä, niin silloin on jo toinenkin ehtoopuolella.  

e15:ssa meni puola, niin mittailin huvikseni niistä muistakin vastusarvoja, niin toisessakin puolassa oli arvot kyllä kaukana normaalista. se kuitenkin ecun mukaan vielä toimi.  ostin sitten joltain purkuautosta koko sarjan pienemmillä kilsoilla, ja valitsin noista 4 kpl, jotka arvoiltaan likimain samat. hyvin on pelittänyt tuon jälkeen. 

 

Share this post


Link to post
On 17.5.2020 at 10.46, MaunoJokinen kirjoitti:

Ne tuppaa oleen sen verran tasalaatuisia, varsinkin densot, että jos siellä on yksi puola kypsä, niin silloin on jo toinenkin ehtoopuolella.  

e15:ssa meni puola, niin mittailin huvikseni niistä muistakin vastusarvoja, niin toisessakin puolassa oli arvot kyllä kaukana normaalista. se kuitenkin ecun mukaan vielä toimi.  ostin sitten joltain purkuautosta koko sarjan pienemmillä kilsoilla, ja valitsin noista 4 kpl, jotka arvoiltaan likimain samat. hyvin on pelittänyt tuon jälkeen. 

 

Ei siellä ollu kuin yksi Denso. Kustannussyistä tuli aikoinaan vaihdettua tarvikkeita kolme kappaletta, kun Densot olis paikallisessa tarvikkeessakin kustantaneet muistaakseni n.100€/kpl ja olivat jokatapauksessa loppu hyllystä. Toyotalla likemmäs 200€ kipale, joo EI TODELLAKAAN meikäläisen autoon moisella hintaa

Share this post


Link to post

Eikös toi avensis ollut mistä puhutaan? Olikos siinä oikeasti Densot alkaa päälle? Kun tuntuu olevan Boshia noi muut vermeet noissa.  Ja euro corollissakin on boshin puolat.  

Mut tosiaan purkuautosta mäkin itelleni varaosat ostin, kun ei kanssa kukkaro anna myören maksaa marmorin hintaa. Toki Motonetista tai muista tarvikeliikkeistä saa densoa edullisemminkin.  Mutta vähän ajetusta purkuautosta otetuilla Densoilla vain taitaa olla enemmän kilsoja jäljellä, kuin uusilla "tarvikkeilla".   Muistelisin että meni kutakuinkin noin, että sain 4 kpl alle 100 tkm ajettuja densoja yhden motonet denson hinnalla.  

Share this post


Link to post
2 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Ja euro corollissakin on boshin puolat.

Minulla ainakin Britti E12 Corollassa Densot mutta espanjassa tehdyt. Näitä nyt pari on vaihdettu ja yksi varalla odottamassa.

Motonetin tarvike ja samoin Sparetolta tilattuna Densot oli japanilaset. Japsi E12 mikä on kanssa ajossa niin siinä japsiDensot jo heti lähtöön.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...