Jump to content

Kiihdyttelypäivät lähestyy! Lue lisää>

jupasierra

Corolla lämpenee hitaasti ja kuluttaa liikaa

Recommended Posts

-96 1.6 CXi ajettu 226tkm, lämpenee tosi hitaasti saa ajaa 10km ennenkuin on mittari neljänneksen noussut. Termostaatti vaihdettu juuri tästä syystä, ei mitään vaikutusta. Pystyykö vuotamaan oli termarin jostain, yhdessä escortissa oli aikoinaan termostaattikopassa sellainen jousi ja kuula. Jos se kuula putosi pois paikaltaan niin silloin lämpeni hitaasti. Vai lämpeneekö nämä corollat vaan hitaasti, nousee kyllä puoleen väliin mutta saa ajaa melkein 20km. 

 

Sitten bensan kulutus. Vaihdoin tulpat ja ilmanputsarin, tulpat oli hyvän väriset sellaiset maitokahvin väriset. Samalla tuli vaihdettua venakopan tiiviste ja tulpanreikien stefat, pari tulppaa oli märkiä ulkopuolelta. Kulutus bensamittarin mukaan liian korkea, tankillisella (50L) ajaisi alle 600km pitäisi mennä kyllä vähemmällä. Kone käy nätisti ilman ylimääräisiä ääniä ja on todella pirteä, lähtee hyvin käyntiin kylmänä sekä kuumana eikä haise bensa. Tyhjäkäynti normaali muuten, mutta kun on lämmin niin käy vähän raskaasti tuntuu ratissa kun tärisee. Mikään merkkivalo ei pala, Delphi löytyy mutta ei sopivaa pistoketta että pääsisi katsomaan vähän arvoja. Mikä voisi aiheuttaa korkean kulutuksen, joku lämpötila-anturi vai mikä? 

Share this post


Link to post

Tarkista / tulppaa sokealla laipalla ihan ensimmäiseksi EGR venttiili (mikäli tuossa moinen löytyy). Selittäisi ainakin tuon huonon käynnin ja kulutuksen.  onko milloin viimeksi mitattu päästöt?  ei noi 4A koneet oo mitään kovin nopeita lämpenemään normaalistikkaan. ainakaan pakkasilla. 

Share this post


Link to post
2 tuntia sitten, jupasierra kirjoitti:

Termostaatti vaihdettu juuri tästä syystä, ei mitään vaikutusta.

Olihan alkuperäinen termostaatti?

Share this post


Link to post

7 litraa/100km oli mulla normaali kulutus, jossa pääosin maantie ajoa. Tarviketermarit on kyllä huonoja. Omaan 1.3 vaihdoin sellasen ja ei lämpiä pikkupakkasella kovinkaan nopeesti, aikaisemmin lämpeni kyllä nopeammin alkuperäisellä.

Share this post


Link to post

Tarvike termarit ovat aika surkeita laadultaan. Ja oliko termari varmasti oikeanlainen niin sanottu 2 laippainen? Se vaikuttaa eniten moottorin lämpiämiseen.

Alkuperäinen jos on niin on oikeanlainen.

Ja termarin pitää olla oikeassa asennossa jotta ilmaantuis järjestelmä.

Tuleekos miten lämmintä sisälle? Hitaasti itselläkin  nousi aikoinaan mittari vastaavanlaisessa.

Lämmön puhaltamiseen voi olla muitakin syitä kenno ulkoa päin tukossa pölystä yms muusta liasta. Ja myös kennoon kertynyt sisälle ruoste moskaa paljon jolloin ei enään kierrä kunnolla jäähdytys neste siellä. Käyttäisin jäähdytys järjestelmän pesu ainetta ja lämpö hana täysin auki ajaisin ainakin päivän tai sata kilometriä.

joskus tein jäähdytys järjestelmän puhdistuksen niin kylläpä rupes tulee lämmintä koppiin.

Kulutukseen en osaa sanoa muuta kuin jos ei lämmöt nouse kunnolla niin voi rikkaalla pyöriä vähän koko ajan niin kuluttaa silloin toki enemmän. Voihan olla lämpötila anturissa vikaa tai liitin hapettunut. pitäis olla kaksi anturi toinen kertoo mittarille ja toinen egulle.

 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Tuohon koneeseen vaan Toyotan tiskiltä termari, tarvike kestää vuoden tai viis, tai voi olla rikki jo asennettaessa. Mutta kuulostaa ihan normaalilta lämpenemisajalta jos vetäset kylmänä käyntiin. Näiden kanssa auttaa paljon kun laitat syylärin eteen pahvilevyn, tms. viimasuojan peittämään vaikkapa puolet syyläristä, itellä ollu jo yli kymmenen vuotta moinen peittämässä letkulähtöjen päädyn syyläristä kun ulkolämpötilat putoo alle viiden plusasteen. Tietysti ne jäähdytysnesteet pitää vaihtaa aika ajoin, eli jos ei tietoa millon tehty niin uutta tuoretta nestettä sisään. Öljyn määrä vaikuttaa myös, oma vuotaa pikkasen öljyä ja jos pääsee taso laskemaan minimirajalle niin moottori lämpenee hitaammin kuin jos öljyä on tikussa enemmän.

Vaihdoithan tulppien ja ilmanpuhdistimen lisäks myös virranjakajan pyörijän ja puhdistit virranjakajan kannen sisäpuolelta ne nastat esimerkiks pienellä talttapäämeisselillä rapsutellen? Jos sulla siis japanissa valmistettu jossa Denson sähköt (musta virranjakajan kansi, jne). Brittiläisissä saatto olla näissä jo sitä oranssia kupuakin jakajan päällä...

 

Jos pääset täyteen tankkauksen jälkeen karkeasti 500-550km ennen kuin bensavalo vilkuttelee niin kulutus on suhteellisen kohdallaan. Jos pääset 600km ennen kun valo ilmottelee ittestään niin kulutus on jo alhanen :D

Edited by Reivn

Share this post


Link to post

Täytyy hakea alkuperäinen termostaatti sitten, en tiennyt että corolla on niin tarkka. On noita autoja ollut satoja ja termareitakin on tullut vaihdettua useisiin merkkeihin todella paljon ja aina on tarvike toiminut. Siitä asennosta en osaa sanoa, samaan asentoon laitoin uuden mitä vanhakin oli. Lämmintä tulee kun vaan lämpenee, pitää pudottaa lämmönsäätimestä aika paljon muuten tulee kuuma. ja mitä siihen kulutukssen ja lämpöihin tulee niin ei niillä ole mitään tekemistä keskenään, kuluttaa omasta mielestä liikaa myös lämmetessään. Mutta kuten todettu niin aika normaaleissa lukemissa mennään, kone on kunnossa. 

Öljyä on tarpeeksi koneessa, ei hikoile eikä vuotele eikä kuluta öljyä. En putsannut jakajan kannen alta niitä pintoja, täytyy putsata ja huuhdella järjesttelmä sekä vaihtaa uudet nesteet. Mutta jotain tuossa käynnissä kuitenkin on, kylmänä ei tahdo ryyppykään toimia kuten pitää. Kylmänä kun käynnistää niin käy huonosti ja pienillä kierroksilla minuutin verran ennen kuin kierrokset nousee, eli ryypyssä on jotain vilunkia. Sama kuumana kun pysähtyy vaikka liikennevaloihin, käy muutaman sekunnin hyvin sitten alkaa käydä raskaasti. No mutta tutkitaan vähän ja katsellaan, jos olisi oikea johto siihen pistokkeeseen niin tutkisin vähän arvoja koneesta. 

 

 

Share this post


Link to post

"Ryypyn" toimintaan auttaisi varmaan tyhjäkäynninsäätimen putsaus.

Sen taisi saada putsattua aikahyvin vain irroittamalla kaasuläpältä ilmanpusarikotelolle menevän letkun. Oliko tuo toiminta niin että säädin liikkui aina edestakaisin virrat päälle laitettaessa, ja puhdistus siis vaikka niin että pistää vaan puhdistusainetta, käyttää virtoja päällä ja poissa, ja sitten käynnistää, jolloin (likainen) puhdistusaine menee koneeseen, ja sitten tämän voi toistaa. Kone käy ilman ilmanputsarille menevää letkua, koska siellä ei ole ilmamassamittaria.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Se säätää moottorin tyhjäkäyntikierroksia, päästämällä ilmaa kiertämään kaasuläpän ohi. Ecu siis ohjaa tuota, ja siksi mitään erillistä ryyppyä ei tarvita.

Se on kiinni siinä kaasuläppäkotelossa, ne jäähdytysnesteletkut tulee siihen lämmittämään sitä. Kaasuläppäkotelosta kun irroitat ilmanputsarille menevän letkun, niin sille menevä reikä on ennen kaasuläppää.

Edited by valde

Share this post


Link to post

Ruokatunnilla katsoin  ja siinähän se on kaasuläppäkotelon alla. Liottelin sitä suihkuttamalla jarrujen puhdistus spreitä, ja käätelemällä virtoja jonkin aikaa. Lähti vähän aikaa hyvin käyntii ja kävi tasaisesti mutta palasi entiseen. On niin helpossa paikassa että täytyy ottaa kaasuläppäkotelo irti joku päivä töiden jälkeen, ja putsata kunnolla. Mutta täytyyhän siellä joku rikastinpiiri olla joka syöttää kylmänä polttoainetta imusarjaan, vai säätääkö ecu lisää polttoainetta suuttimien kautta kylmäkäynnistyksessä. Tämä on hyvä foorumi, neuvoja tulee kun apteekin hyllyltä. Corollat on tuttuja mutta yhdessäkään ei ole ollut mitään käyntiin liittyviä ongelmia, eikä lämpenemisenkään kanssa paitsi tässä yksilössä. Mutta en epäile etteikö tämäkin tule kuntoon ajan kanssa ;)

Share this post


Link to post

Ecu säätää tarvittavan määrän polttoainetta samoilla suuttimilla. Vanhemmissa oli, luulisin että tän ikäsessä ei enää ole, myös erikseen kylmäkäyntisuutin joka kylmänä vähä aikaa sumutti.

Share this post


Link to post

Tarkistin varosakirjasta, ja tosiaan tossa 4a-fe 100 sarjalaisessa ei ollut erillistä rikastin suutinta. saman ikäisestä 4AGZE koneisessa se vielä löytyy.  Voi toki olla, että suuttimet on tukossa ja siksi ei pysty antaan riittävästi ruokaa. Ei välttämättä huono idea ruuvata tukkia sen verran auki, että näkisi onko suutinten kärjet sitassa.  

Läppäkotelo tosiaan saattaa myös jumittaa, joten käy huonosti tyhjää. siihen on kanssa säätöohje, kun toi ei vielä ole automaattinen tuon säädössä.  SItten aina on mahdollista, että ECU:n konkat on kuolleet. Ne voi aiheuttaa kyllä sitten hyvinkin outoa käyttäytymistä.  Polttoainesuodattimenkin vaihto voisi tulla kyseeseen. samoin tankissa oleva karkeasuodatin on joskus jollain ollut tukossa.  

Eihän näänyt mitään täsmäohjeita ole, mutta ainakin jotain ideaa, mistä voisi seuraavaksi tutkia.  

Share this post


Link to post

Tai halvin ja helpoin kokeilu olisi pistää tankkiin ruiskusuuttimien puhdistus aine bensan sekaan. Itselläni kaksi autoa ruvennut pyörii tyhjä käyntiä tasaisemmin.

Share this post


Link to post
10 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

Tarkistin varosakirjasta, ja tosiaan tossa 4a-fe 100 sarjalaisessa ei ollut erillistä rikastin suutinta. saman ikäisestä 4AGZE koneisessa se vielä löytyy.

Onkos siin 90 sarjalaisen 4a-fe koneessa tuo suutin? Jos on niin missäpäin imusarjaa?

Share this post


Link to post

Omasta gen2 afesta olen tuon tyhjäkäyntiventtiilin purkanu, putsannu, rasvannu ja herkistelly varmaan kolmesti. Aina se sen ensimmäisen käynnistyskerran kuulostais nostavan kylmänä kierrokset korkeammalle, mutta eipä ennää toista kertaa.

Share this post


Link to post
Posted (edited)
On 19.3.2020 at 20.36, MaunoJokinen kirjoitti:

Tarkistin varosakirjasta, ja tosiaan tossa 4a-fe 100 sarjalaisessa ei ollut erillistä rikastin suutinta. saman ikäisestä 4AGZE koneisessa se vielä löytyy.  Voi toki olla, että suuttimet on tukossa ja siksi ei pysty antaan riittävästi ruokaa. Ei välttämättä huono idea ruuvata tukkia sen verran auki, että näkisi onko suutinten kärjet sitassa.  

Läppäkotelo tosiaan saattaa myös jumittaa, joten käy huonosti tyhjää. siihen on kanssa säätöohje, kun toi ei vielä ole automaattinen tuon säädössä.  SItten aina on mahdollista, että ECU:n konkat on kuolleet. Ne voi aiheuttaa kyllä sitten hyvinkin outoa käyttäytymistä.  Polttoainesuodattimenkin vaihto voisi tulla kyseeseen. samoin tankissa oleva karkeasuodatin on joskus jollain ollut tukossa.  

Eihän näänyt mitään täsmäohjeita ole, mutta ainakin jotain ideaa, mistä voisi seuraavaksi tutkia.  

Polttoanesuodattimet ja bensapumpun toiminnan saa myös tarkastettua viemällä paluulinjan polttoaineenpaineensäätimestä mitta-astiaan (esim. limpparipullo) ja käynnistämällä bensapumppu, koneen ollessa sammutettuna (tämä onnistuu siitä diagnostiikkapistokkeesta), sitten vaan sekunttikellolla tuo virtaaman määrittely. Pieni arvo viittaa tosiaan tukkeutuneeseen suodattimeen, tai vähemmän todennäköisesti esim. huonoon bensapumppuun. Liian suuri arvo taas voisi merkitä viallista polttoaineenpaineensäädintä.

Yksi keino tuon polttoaineenpaineensäätimen (osittaiseen) tarkastukseen on ottaa siltä imusarjaan menevä letku irti koneen käydessä, ja katsoa (tai haistella) ettei sieltä tule bensaa.

Edited by valde

Share this post


Link to post

Kyllä se soppaa saa kuten pitääkin. Kuuluu malliin ja vuosimalliin pienet häiriöt, ei haittaa kyllä 24v ikäisessä autossa saa jo pientä olla ;)

 

Share this post


Link to post
Posted (edited)
12 tuntia sitten, jupasierra kirjoitti:

Kyllä se soppaa saa kuten pitääkin. Kuuluu malliin ja vuosimalliin pienet häiriöt, ei haittaa kyllä 24v ikäisessä autossa saa jo pientä olla ;)

 

Vakiona nämä käy hyvin rikkaalla, kun kaasua painetaan paljon. Eli tehot ei heti putoa, vaikka polttoainevirtaama hiukan laskisi. Ecun kondensaattorivian luulisi näissäkin aiheuttavan eniten ongelmia kylmimmillä keleillä ennen kuin kerkeää lämpenemään, mutta en ole koskaan Toyotan ecuista tätä onglemaa havainnut, tai korjannut.

Kylla Toyotan kuuluu toimia ongelmitta 24 vuotiaana, eihän se ole vielä edes museoikä :D

 

Edited by valde

Share this post


Link to post

Yksi suurimmista kulutukseen vaikuttavista tekiöistä on siinä ratin ja penkin välissä.  Tai oikeasti viallinen auto joka on takulla sellainen että ajaessa huomaa. perus asiat jos kunnossa niin silloin kulutus on se mikä on. Itselläni oli suuri kulutus ero kesä talvi renkailla mutta se johtui ihan rengastuksesta.

Share this post


Link to post

Tänään irroitettu kaasuläppäkotelo pois paikaltaan, ja ruuvipenkissä purettu osiin. Joka ikinen kolo ja reikä putsattu jarrucleanerilla, kaasuläppä ja kotelo putsattu myös uuden näköiseksi. Tyhjäkäyntiluisti myös hinkattu pinellä pensselillä puhtaaksi, irroitin myös sen kahdella pienellä ruuvilla kiinni olevan "magneetin" joka vaikuttaa siihen luistiin. Uudet liimat ja kasaan koko hökötys ja paikalleen. Oli ihmeellistä kun käynnistyi vaikka kone ei pyörähtänyt edes kierrosta startatessa, käy tosi nätisti eikä nypytä pintakaasulla. Nyt vartutaan koska alkaa taas oireilemaan, toivottavasti kestää mahdollisimman kauan :)

Share this post


Link to post

Ei siinä mennyt kuin pari päivää, nyt on tyhjäkäynti liian kova. Itseasiassa se on ollut koko ajan vähän liian korkea ennen putsaustakin, eli joku ennakoiva vika siinä oli jo. Tainnut hajota tyhjkäyntimoottori tai joku muu, lämpötila-anturi tms...?

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Moottorinlämpöanturin voisi tietysti tarkastaa, tarkastus on ylsinkertainen, mitataan vain vastus ja verrataan kaaviosta katsottuun lämpötilan mukaiseen arvoon. Ecun moottorin lämpötila-anturi on siinä moottorin vesiletkulähdössä, moottorin takaosassa (eli siis se vaihdelaatikkoa vasten oleva sivu) siinä on myös toinen lämpöanturi samassa, mikä ohjaa flektiä. Imuilman lämpöanturin voi myös tarkastaa samalla, sen vastus noudattaa myös samaa kaaviota.

Mittarille moottorin lämpöanturi on taas eripaikassa, jossain imusarjan takana ehkä?

Lisäksi mahdollisia tarkastuskohteita voisi olla kaasunasentotunnistin, ja map-anturin ilmanpuhdistin. Sen ilmanpuhdistimen voi kokeilla puhalatamalla sen läpi moottoriin päin.

Edited by valde

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...