Jump to content

Käsijarru.


Jorska56

Recommended Posts

On 8/16/2020 at 12:29 AM, MaunoJokinen said:

Oikeesti tommosen vähäajetun jos jostain löytäisi, niin vois vaihtaa tuon nykyisen reippaat 400 tkm ajetun dieselin tuoreempaan.  On kyllä niiin kiva auto ajaa matkaa..  Lauantainakin pisteltiin justiinsa yli 350 km tuolla. On sillä vain käyttöautoksi niin kivat menohalut, että normiajossa saa paremminkin jarrutella, jos tahtoo nopeusrajoitusten mukaan ajella. 

 

Periaatteessa mukava matka-auto, mutta pari juttua harmittaa. Ensinnäkin kova rengasmelu karhealla päällysteellä ja nastarenkailla. Ja toisekseen pitemmällä matkalla alkaa perse puutua, koska penkit ovat pienet ja säädöt kehnot.  Ohjaustuntumakin on sellainen että useimmiten menee ihan ok tunnottomuudesta huolimatta, mutta sivutuulella menee tähtäilyksi.

Minulla vm. -07 facelift malli 2-litraisella bensakoneella ja 17-tuumaisilla kesäpyörillä.

Link to post

Nyt ois nurkat ilmattu, mutta kässäri tuntus puoltavan edelleen. Oikea nurkka menee viidellä naksulla ettei käänny käsin, mutta vasen nurkka pyörii ilman irvistyksiä. Onko joissa Ae110 takalevyissä jotain automaattisäätöä joka ton korjais ku ottaa auton alas pukeilta ja pihalle, vai kannattaako tehä nyt jotain kun on viel tallissa? Ei oo nuo levykässärit ihan tutuimpia itelle... 

Link to post

Väännä+paina mäntä sisään.
Löysää käsijarruvaijereita.
Sotke jarrua ja nyi käsijarrua, ja usean kerran. Muista, kuinka pieni se mekanismin liike siellä männän sisällä on, se vaatii mooonta kertaa!
Säädä vasta lopuksi vaijereiden vapaaliike niin, että sitä on vain juuri ja juuri vaijerin päässä satulan linkkuun.

Link to post
5 hours ago, CamryPappa said:

Väännä+paina mäntä sisään.
Löysää käsijarruvaijereita.
Sotke jarrua ja nyi käsijarrua, ja usean kerran. Muista, kuinka pieni se mekanismin liike siellä männän sisällä on, se vaatii mooonta kertaa!
Säädä vasta lopuksi vaijereiden vapaaliike niin, että sitä on vain juuri ja juuri vaijerin päässä satulan linkkuun.

Tää oli hyvä, tuo käyttöjarrun ja kässärin sekotus autto lopulta, mutta kauan sitä sai tehä :D Nyt vetää viidellä naksulla aika hyvin, kahdella kädellä saa pyöritettyä pinnapulteista molempia puolia just ja just, seiskalla ei kumpikaan nurkka pyöri enää omin voimin mihinkään :) 

Link to post

E12 Corollan käsijarru ei mene katsastuksesta läpi, kahteen kertaan ollut pajalla säädettävänä ja ei vain löydy tehoa. Noin vuosi sitten vaihdettu palat, levyt, käsijarrukengät, vaijerit ja kaikki muut palikat, eli ei ainakaan näistä pitäisi olla kiinni. Katsastusmies veikkasi että jarrukilpien kuluneisuuden/ruostumisen vuoksi jokin jarrujen mekanismissa mättää, voiko tämä pitää paikkansa? Ketjussa oli myös puhetta että jarrukengät olisi mahdollista asentaa väärinpäin mutta mielestäni tässä ei sitä mahdollisuutta ole, sen verran nuo ovat eri näköiset. Korjaamolla mainitsivat myös että Corollaan on olemassa kahta erilaista käsijarrukenkää, ja on mahdollista että väärä kenkä ei ottaisi koko pinta-alaltaan kiinni, mutta heidän mielestä olivat aivan oikeat jarrukengät. En viitsisi huvin vuoksi ostaa uusia jarrukenkiä ja vaihdattaa niitä, varsinkin kun käsitykseni mukaan tuo ei ole mikään aivan pieni homma... Onko ideoita?

Link to post

Onko vaijerit originaalit vai tarvikkeet?  Oon törmännyt tarvikevaijerissa siihen, että se jousi siellä rummun sisällä on liian pitkä. Lopputulos, että ei vedä juuri ollenkaan sitä kengän vipua vaan pohjaa siihen jouseen.  Itellä onneksi sen verran liikkui, että sain pitämään, kun kengän ihan rajalla.   Mutta selkee ero siinä jousessa verrattaessa originaaliin vaijeriin. 

 

Link to post

Meillä Corolla Versossa kans vähän säätö kesken. Ei kerta säädöllä sattunut kun uudet kengät vaihdoin toiselle puolen kun entisestä oli pinnat irronnu. 

Link to post

Mulla oli ollut kaikissa kolmessa E12 hyvä käsijarru.

Viimeisessä reilu 300tkm ajetussakin sai helposti pitämään hyvin vanhoilla kengillä.

Levyt meni tuolloin vaihtoon ja sääti vaan tarpeeksi lähelle kengät. Kahvalta ensin löysättynä. Kilvet tässä pohjoisen autossa oli huippukunnossa vieläkin. 

Kyllä siinä on perää et jos jarrukilvet on pehmeät niin antavat periksi jarruttaessa.

Tämän käsijarrumallin kanssa ei kannata muutenkaan kässärikäännöksiä harrastaa joka tuhoaa nuo kilvet.

Link to post

Avensiksessa itellä kans ottaa huonosti, säädin katsastukseen kenkiä lähemmäs, nii just ja just sai läpi, kahva pitää vetää aivan pystyyn. Pitää koittaa vielä tsekata vaijerit. Mutta voi siis olla tuo kilpiongelmakinko?? Eipä oo koskaa tullu aiemmin aateltua asiaa siltä kantilta. Pitänee sekin tutkia.

Edited by MTi
Link to post
11 tuntia sitten, Forestman kirjoitti:

Mulla oli ollut kaikissa kolmessa E12 hyvä käsijarru.

Viimeisessä reilu 300tkm ajetussakin sai helposti pitämään hyvin vanhoilla kengillä.

Levyt meni tuolloin vaihtoon ja sääti vaan tarpeeksi lähelle kengät. Kahvalta ensin löysättynä. Kilvet tässä pohjoisen autossa oli huippukunnossa vieläkin. 

Kyllä siinä on perää et jos jarrukilvet on pehmeät niin antavat periksi jarruttaessa.

Tämän käsijarrumallin kanssa ei kannata muutenkaan kässärikäännöksiä harrastaa joka tuhoaa nuo kilvet.

Juuri noin olen tehnyt kahteen viimeksi ostamaan autoon joku oli säätänyt juuri tuosta kahvan mutterista kässärin, aina ensin kenkien kiristys .viimeiseen tsporttiin oli vaihdettu jotku tarvi vaijerit ostin alkup.eroa oli vaijereissa muutama sentti ja se riittää.alkup. sai heti kässärin pelaamaan,yhdessä ollut myös ihan ruostunut vaijerit jumiin siihen jakorautan jossa vaijerit yhdistyy kahvan vaijeriin .vääntää vinoon.

Link to post

Juu äidin -03 corollassa oli jarrukilvet siinä kunnossa että käsijarrua ei uskaltanu käyttää, ja käyttöjarruakin hyvin varovaisesti ettei loputkin kilven materiaalit murene tielle :D

nuohan maksaa 250e/kpl mutta lienee kannattava vaihtaa jos vialliset ja auto muuten ok.

itelläni on -04 corolla ja siinä tuli toissa kesänä katsastuksessa hylky sen takia että takajarrut piti liian hyvin eli laahasi. melkeen 700e remppa tehtiin sillon takajarruihin... meni 3kk ja tunsin että ne jumittaa taas, että en tiedä miten se korjaamo oli ne asentanu (unohtunut liukutappien voitelu?) käytin sen jälkeen toisella korjaamolla herkistettävänä. nyt kun renkaita vaihtaessa pyörittelin niitä ilmassa niin mielestäni ei laahannu. en enää käytä siinä yhdessä korjaamossa... niin ja kilpiä ei omaani vaihdettu koska ne kai on ok

Link to post

No tänään sitten otettu matsia -98 avensiksen rumpujarrujen kanssa urakalla.  Tieto oli, että kässärin vaijeri ei toimi toisella puolen, niin se oli jo valmiiksi hankittuna.  No joku ooppelin nahkahousu insinööri suunnitellut tuon, kun se etupää on sijoitettu pakoputken yläppuolelle suojapellin päälle.  Juuri ja juuri sen sai sieltä auki, kun pikkasen väkivaltaa antoi sille suojapellille. 

No olihan siellä vielä kengätkin loppu.  Tuossakin autossa joku älypää säätänyt jossain vaiheessa kässärin kahvasta, ja ruuvi siis ruuvattu aivan pohjiin saakka.  No siitä seurauksena tietenkin se, ettei ne vaijerit liikkuneet. ei liikkuneet kengissä ne vivutkaan tuosta syystä. 

Uusi tarvikevaijeri, uudet tarvikekengät.. säätömekanismin herkistey ja testaus.. näyttää pelittävän.. kasaan, ja toisen puolen kimppuun.. 

Sinne kengät paikoilleen, niin eipä sekään vaijeri toiminut.. ei muutakuin hakeen toisellekkin puoelle vaijeri..

kaikki kasaan.. säätö ei toiminut.. hieman kiristin sitä hahloa siinä säätösysteemissä, ettei heilu ees sun taakse.. Sitten toimii kaikki.. käsin säädin tämänkin pyörän lähelle valmiiksi.  Ai niin, ei oo euro autossa vieläkään osattu suunnitella rumpujarruja samalla tavalla kuin japseissa jo KE70:ssä oli, että kenkä meni reunalle saakka, jottei tulis sitä pykälää rumpuun. 

No kaikki kassa, niin eka testi, että pitääkö.. Ja naps uudesta tarvikevaijerista se etupään kiinnitys osa paloiksi.. Ei voi käsittää, kuinka joku on keksinyt tarvikkeessa käyttää tuossa kohtaa muovia (kun alkuperäsessä on alumiinivalua). 

No stoori jatkuu huomenna. Katsotaan vastaako tarvikeliike kuinka >:(  (Jätän nyt sanomatta mitä oikeasti ajattelen asiasta :( )

Pahasti pelkään, ettei niillä ole kunnollisia osia tilalle, joten menee ensi viikkon, jotta saa orkkiksia tilalle.  Toinen puolikin kyllä lähtee takas, jahka saan kunnollisen tilalle. 

 

 

Link to post

Minäkin ostin celicaan  tarvikevaijerit niin etuvaijeri oli puolet alkup paksuudesta ja takavaijerit n 3cm liian pitkät. ei muutakun romukoppaan  sama oli taka jarrukengissä se tappi  mihin tulee "hevosenkenkä"  kiinni oli melkein millin liian paksu hevosenkenkä heilu siinä.>:(kävin tarvike liikkeissä vertaamassa ja mittaamassa ton tapin 4 erimerkistä ja kaikissa liian ohut.no alkuperäiset tilalle .sen opin et mitään tarvike rimpuloita en enään osta ikinä jos ei ole pakko:)

Edited by celica gt
Link to post
On 23.4.2021 at 20.30, Ananias Rummukainen kirjoitti:

Samaa asiaa itsekin viime viikonloppuna tutkin omasta vaan en löytänyt oikein mitään syytä huonolle teholle. Säätääkin yritin taas lähemmäksi kenkiä mutta hyvä että edes yrittää ottaa pitoa.

Nyt piti leimaa varten perehtyä tähän E12 Corollan tehottomaan käsijarruun. 

Aluksi löysytin kahvan kiristyksiä hieman kun näkyi jälkiä keskikonsolissa että sieltä olisi puoliväkisin kiristetty vaijeria. Sitten kiristin taas rummun päästä kenkiä lähemmäksi.

Testiä taas ja ei mennyt edes hiekalla lukkoon pienellä vauhdilla. Revin sitten kahvaa urakalla ja sain onnekseni vaijerin poikki. Olin jo vähän koittanut rasvata vaijerin päätä siinä kenkiä säätäessä että ne kyllä veti sitä vipua.

Uusien vaijerien laitossa löysäsin kahvan pään niin löysälle että mutterit juuri kesti paikallaan. Samalla laitoin uudet kengät. Kengät säädin taas lähelle rumpua ja lopuksi vasta säädin kahvan päästä viimeiset löysät pois vaijereista, välillä kokeillen että pyörät pyörii vielä herkästi.

Testiajossa uusilla vaijereilla ja kengillä meni pyörät hyvin lukkoon hiekalla ja tänään sain leiman katsastuksesta.

Vanhat vaijerit olivat alkaneet jumittaa siitä kohtaa missä se menee jarrukilven läpi eivätkä palautuneet loppuun asti.

... ja se keskikonsoli irtoaa kun ottaa kyynärnojan alla olevan lokeron pohjasta kaksi ruuvia irti. Sitten nostaa vaihdevivun pussukan reunusta takareunasta niin että se irtoaa. Sen jälkeen löytyy kaksi ristipääruuvia konsolin yläreunasta mitkä pitää irroittaa.

Link to post

E12 Corollan takajarruissa on aina kaikenlaista ongelmaa... Tässä lie yleisimpiä mihin itse törmännyt töissä.

Käyttöjarruissa;

Liukutapit jumittaa

Jarrupalat jumittaa

Jarrusatulan männät jumittaa (ehkä vähän harvemmin)

-Näitä välttääkseen samat ohjeet kun jarruihin nyt muutenkin; Kerran vuodessa vähintään huolto, kaikkien liukupintojen putsaus ja voitelu (palojen päät, liukutapit, länkiraudan ja palan väliin tulevat pellit)

Samalla toki osien kunnon tarkastaminen. Palojen ja levyjen yhteinen reilu kuluminen tuo männät pitkälle ulos, joka tahtoo aiheuttaa mäntien jumittamista pitemmän päälle.

 

Seisontajarruissa;

 

Jarrukengistä lähtee pinnat irti

Tarvikekengissä liian vähän materiaalia rungossa, joten liikerata ei riitä tuottamaan tarpeeksi jarruvoimaa (K27 merkillä myytävissä ainakin tätä ongelmaa, suosittelen alkuperäisiä kenkiä niin ei tarvitse hitsata lisämateriaalia)

Jarrukilvet lahoaa, jolloin jarrukengät seisontajarrua käyttäessä pääsee vinoon ja aiheuttaa tehottomuutta / outoa käytöstä. Tämä varsinkin Corolla Versoissa todella yleistä.

Link to post
8 tuntia sitten, Tatu kirjoitti:

E12 Corollan takajarruissa on aina kaikenlaista ongelmaa... Tässä lie yleisimpiä mihin itse törmännyt töissä.

Käyttöjarruissa;

 

-Näitä välttääkseen samat ohjeet kun jarruihin nyt muutenkin; Kerran vuodessa vähintään huolto, kaikkien liukupintojen putsaus ja voitelu (palojen päät, liukutapit, länkiraudan ja palan väliin tulevat pellit)

 

Tähän lisätään että poista ruoste länkiraudasta palan väliin tulevan pellin alta.  Tuo on se suurin syy sille, että alkaa jumittaa hyvinkin nopeesti.  Samat ongelmat on myös ainakin E15 japsin jarruissa. 

Link to post
16 tuntia sitten, Tatu kirjoitti:

E12 Corollan takajarruissa on aina kaikenlaista ongelmaa... Tässä lie yleisimpiä mihin itse törmännyt töissä.

Käyttöjarruissa;

Liukutapit jumittaa

Jarrupalat jumittaa

Jarrusatulan männät jumittaa (ehkä vähän harvemmin)

-Näitä välttääkseen samat ohjeet kun jarruihin nyt muutenkin; Kerran vuodessa vähintään huolto, kaikkien liukupintojen putsaus ja voitelu (palojen päät, liukutapit, länkiraudan ja palan väliin tulevat pellit)

Samalla toki osien kunnon tarkastaminen. Palojen ja levyjen yhteinen reilu kuluminen tuo männät pitkälle ulos, joka tahtoo aiheuttaa mäntien jumittamista pitemmän päälle.

 

Seisontajarruissa;

 

Jarrukengistä lähtee pinnat irti

Tarvikekengissä liian vähän materiaalia rungossa, joten liikerata ei riitä tuottamaan tarpeeksi jarruvoimaa (K27 merkillä myytävissä ainakin tätä ongelmaa, suosittelen alkuperäisiä kenkiä niin ei tarvitse hitsata lisämateriaalia)

Jarrukilvet lahoaa, jolloin jarrukengät seisontajarrua käyttäessä pääsee vinoon ja aiheuttaa tehottomuutta / outoa käytöstä. Tämä varsinkin Corolla Versoissa todella yleistä.

Jaa olisko meilläkin sitten tarvikepaloissa vikaa. Just viikonloppun yritin vaijereita vaihtaa kun epäilin niitä. Ei käyneetkään paikalleen mutta nipin napin sain pelaamaan kun säädöt veti tappiinsa ja kasasi jarrut niin että vaijerit oli irti kahvan päästä.

Link to post

Kannattaa tosiaan välttää tarvikejarrukenkiä. Omassa Versossa irtosi alkuperäisistä kengistä pinnat irti, ja koska tarvikeosat maksoi murto-osan alkuperäisten hinnasta, hommasin semmoiset tilalle. Mutta jotta ne sai pitämään, piti vetää säädöt tappiin uusilla kengillä. Mutta onneksi ei tarvitse niitä enää fiksailla ku vakuutusyhtiö osti auton pois. Tosin joku sen osti ruttutukusta ja pisti kuntoon. Onkohan ollut ongelmia käsijarrun kanssa...? 

Link to post

Hah. Tilasin just Avensikseen halvimmat mahdolliset käkkärin kengät ja on vielä jopa tarvikevaijeritkin asentamatta. 

No, katotaan mitä tuleman pitää, nykysistä kengistä pinta irti osittain ja muutenki ihan paskat, toki ollu jo joku vajaa 7 vuotta nuo paikollaan ja tarvikkeet ne oli sillonkin.

Edit: muistin väärin, eipäs ollukkaa ku 6 vuotta, löyty merkintä käkkärin kenkien vaihdosta 22.8.2015. Mittarilukema tuolloin noin  174 000, nyt 261 600. Jarrulevyt oon vaihtanu viimeks rapia 2 vuotta sitte.

Edited by MTi
Link to post

Minä kasasin yaris versoon just nuilla k24 kengillä ja tarvikevaijereilla. Nuo facelift jarpan jarrut taitaa olla samat kuin versocorollassaki. 

Vaijereissa oli vähän joo mittaheittoa ja ei vedä ihan tasaseen tuosta kahvan pään yhdistyskappaleesta. 

Kengät piti säätää ihsn iholle ja sitte tolkuttomasti kiriä vaijeria hytin päästä niin alko jollakilailla pitämään ja leimanki sai. Kahva on melkeen niinku kumia kun sitä kiskoo, mutta menee nuo nyt soralla lukkoon ja välttivät leimallaki niin sehän piisaa. 😅

Kilvetki oli jo aika paperia, että varmaan syynsä siinäki. 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...