Jump to content

Käsijarru.


Jorska56

Recommended Posts

Moi taas. Kyseessä Corolla, 2004. Vaihdoin käsijarrun kengät. En sitten saanut säätöjä kuntoon. Vein pajalle säädettäväksi. Ei saanut hekään. No sitten vaihdettiin kaikki vaijerit. Ei pidä jarru, ei.....Kysymys kuuluu: Voiko ne kengät asentaa väärin???  Asentaja siellä pajalla ehdotti vielä jarrulevyn vaihtoa. Mä oon sentään jonkinverran näitä tehnyt. Eli en oo ihan vasta-alkaja. Meen maanantaina hakee uudet jarrulevyt. Niin ja asentaja sanoi, että takajarruvaijerit voi vaihtaa ilman että, kengät irroittaa. Ei muuten voi.

Link to post

Käsijarrukahvan juuressa on myös säätö.

Kunhan ensin kehitään jarruista lähelle. 

Joissain malleissa kengät on sellaiset että saa väärille puolille kengät. Mutta ei tainnut kyllä e12ssa olla mahdollista.  Itsellä sama remppa edessä mutta uusin myös levyt ja palat samalla.

Link to post

kiritkö sieltä rullasta sisältä? näin tein itse, rengas ylös kiristys rullassa joka sisällä niin kauan kun menee jumiin ja sen jälkeen n.7 napsua löysää päin. ja kässäri ei saa olla päällä.sit hienosäätöä auto oli vm 2005 t-sport

Link to post

Jarrukengät siis periaatteessa voi laittaa väärinpäin, mutta vain ylösalaisin suunnassa, joka ei ole mahdollista jos olet saanut kasattua sen kuitenkin "toimivaksi asti".

Kasauksen jälkeen säätö;

Kahvasta käsijarru pois (ollut jo toki ennen purkua)

Kahvan juuresta ei saa olla säätö kiristettynä

Tehdään levyn paikallaan ollessa, tai ainakin itse teen aina näin, varsinkin jos kasaa vanhalla levyllä, koska uudessa ei tietenkään ole ns. olkapäätä jolloin uuden levyn saisi laitettua paikalleen tai otettua pois myös käsijarru säädettynä.

Säätöreiästä ensin säädetään kengät ulos eli jarru lukkoon asti, sitten sen mitä normaali talttameisselillä kääntää n.3 kertaa aukipäin. Tämä on toki aina tapauskohtaista ja todella hankala selittää, mutta kokeilemalla selviää.

Sitten säätöä voi testata niin, että käsijarru ei lukitu vielä 3 ekalla napsulla kahvasta vetämällä täysin.

 

 

Ongelmia miksi säätö ei voisi onnistua;

Kierot tai ruostuneet jne vaurioituneet jarrukilvet, jolloin kengän ja rummun kontakti tai liikerata on huono / väärä.

Liian kuluneet rummut (siis levyissä se käsijarrupuoli)

Liiaksi venyneet vaijerit

 

Toki nyt olet varmaan uusinut kaiken, onko tullut jo pitävä käkkäri?

 

Link to post

Jos hihnat on mallia, mihin itse vaihdetaan se vipu, niin kannattaa olla tarkkana, että valitsee hihnat oikein pyörimissuuntaan nähden.  Ainakin lähes kaikissa Toyotan hihnoissa mitä mä oon vaihtanut, niin on aina hihna toisessa päässä sitä metallia. Ja niitä on 2 kpl toisessa päässä ja 2 kpl toisessa (siis lähempänä työsylinteriä, tai alapään tappia).  Ja kengät pitää siis asentaa pyörismissuuntaan nähden oikein nuo hihnat. Sen pystyy kyllä järkeilemään, että kuinka ne pitää kasata, että saa eteenpäin suuntaan maksimaalisen voiman. Siinä syntyy sellainen itsestään vahvistava voima, kun on oikein päin. 

Mulla on useammankin kerran ollut Carina II:ssa, kun se on tullut mulle, niin toisen puolen kengät väärin päin, lopputuloksena, että ei mene katsastuksesta läpi, tai menee rimaa hipoen..  sen jälkeen kun kääntää toisen puolen oikein, niin ero on alle 5 %. Paras mitä ite oon saanut katsastuksesta, niin kaikki jarrut läpi 0% erolla. Myös kässäri. 

Ja sitten Toyotan jarruja EI saa säätää kahvan päästä liian kireälle, vaan pitää aina jättää niin, että siihen jää pieni tyhjä väli. Koska se säätö perustuu siihen, että liike pyörän päässä pitää olla riittävän suuri, jotta se automaattisäätö toimii.  Tuokin on ollut useamman kerran kun oon käytetyn ostanut, niin joku tampio on säätänyt kahvan liian kireälle, josta on seurannut, ettei jarrut toimi, kun ei kerran kenkien säätö pelaa.  Ja kun säätö ei pelaa, niin sitten lakkaa myös käyttöjarru toimimasta. 

Link to post
On 22.2.2020 at 16.08, Forestman kirjoitti:

Käsijarrukahvan juuressa on myös säätö.

Kunhan ensin kehitään jarruista lähelle. 

Joissain malleissa kengät on sellaiset että saa väärille puolille kengät. Mutta ei tainnut kyllä e12ssa olla mahdollista.  Itsellä sama remppa edessä mutta uusin myös levyt ja palat samalla.

Vaihdoin vain levyt ja palat. Rummut oli liian isoksi kulunut ja levy liian ohut.

Kengät kunnossa mutta väärin säädetty yllättäen 

 

Neljännellä naksulla pysyy nyt paikallaan 

Link to post

Kyllä aiheuttaa harmia tuo kässärin tehottomuus. Ei mennyt läpi katsastuksesta. Paikallaan pysyy viidennellä naksulla ja pyörät lukossa,kun yrittää liikkeelle. Vauhdissa ja dynamometrissä ei paljoa tapahdu..Vuosi sitten katsastukseen uusittu levyt,palat ja käsijarrukengät. Itse en ole jarruja avannut,mutta Fixuksella testatessa kuulemma " ihmeellisen joustava tai venyvä tuntu" kässärissä.

Link to post
2 hours ago, Vanhassa vara parempi said:

Kyllä aiheuttaa harmia tuo kässärin tehottomuus. Ei mennyt läpi katsastuksesta. Paikallaan pysyy viidennellä naksulla ja pyörät lukossa,kun yrittää liikkeelle. Vauhdissa ja dynamometrissä ei paljoa tapahdu..Vuosi sitten katsastukseen uusittu levyt,palat ja käsijarrukengät. Itse en ole jarruja avannut,mutta Fixuksella testatessa kuulemma " ihmeellisen joustava tai venyvä tuntu" kässärissä.

Kerro nyt ihmeessä, mistä autosta on kyse, niin voi edes vähän arvailla, missä vika. Kun noita jarrujakin noissa aika montaa eri mallia. 

Ja sitten ihan ensimmäinen kysymys, että käytätkö jarruja koko ajan?  Jos et, niin sitten ei säätö pelaa, ja joku on jossain vaiheessa "säätänyt" noi vaijerista, minkä jälkeen ne ei ainakaan toimi. 

Toyotan jarruvaijeri säädetään kahva alhaalla sillai, että on hiven vapaata. Loput säädetään aina jarrujen päästä/automaattisesti.  Tai siis ainakin niissä Toyotissa mitä mulla on ehtinyt käsissä kiertää :D  varmaan likempänä 30 kpl..

Link to post

Niin..Kyseessä on Corolla Verso 1.6 -06. Tiedossa on että säädetään jarrulevyn rummun aukosta ja sitten vasta vaijerista kahvan juuresta vapaaliike lyhyeksi. Tekisin itsekin,mutta selkävamma ei anna nykyään touhuilla. Asentajatkaan ei oikein neuvomisesta tykkää...Edellisillä takalevyillä pelasi aivan mainiosti kässäri eli meni vauhdista lukkoon että jysähti! Kun vuosi sitten korjaamolla levyt,kässärikengät ja palat vaihdettiin katsastukseen,ei tehot ole olleet samat ja ei kuulemma mitenkään saaneet paremmiksi. Meni kyllä katsastuksesta silloin suoraan vietynä läpi. Saattaapi tuossa väärinpäin asennuksessa olla perää...

Link to post
27 minutes ago, Vanhassa vara parempi said:

Niin..Kyseessä on Corolla Verso 1.6 -06. Tiedossa on että säädetään jarrulevyn rummun aukosta ja sitten vasta vaijerista kahvan juuresta vapaaliike lyhyeksi. Tekisin itsekin,mutta selkävamma ei anna nykyään touhuilla. Asentajatkaan ei oikein neuvomisesta tykkää...Edellisillä takalevyillä pelasi aivan mainiosti kässäri eli meni vauhdista lukkoon että jysähti! Kun vuosi sitten korjaamolla levyt,kässärikengät ja palat vaihdettiin katsastukseen,ei tehot ole olleet samat ja ei kuulemma mitenkään saaneet paremmiksi. Meni kyllä katsastuksesta silloin suoraan vietynä läpi. Saattaapi tuossa väärinpäin asennuksessa olla perää...

En osaa suoraan sanoa, onko tuossa epäsymmetriset kengät. Aika monessa on, ja jos ne laittaa väärin päin, niin silloin jarruvoima on aika surkee.  Mutta peruuttaessa menee sitten vuorostaan heti lukkoon.  Testaappa tuo. 

Tuliko sinne originaalia osaa vai tarviketta?  Jos jotain halpoja, niin niistä on tullut vastaan liian ohuesta raudasta tehtyjä kenkiä, lopputulos, että jää pehmeiksi. 

Sitten suurin todennäköisyys on, että se kaveri ei oo osannut herkistää sitä säätöä oikein, ja ei oo sitten siitä "reiästä" naksutellut niitä säätöjä kohdilleen, ja vain säätänyt vaijerin kireydellä sen sillai, että vähän jarruttaa.  

En ymmärrä, miksi piti kengät vaihtaa, kun ei ne lopu kyllä ikinä noissa, ellei jää laahaamaan jostain syystä, kuten jäätyneen vaijerin takia. 

Sitten yksi ihan typerä virhe tulee mieleen, että niistä levyistä ei puhdistettu varastorasvaa pois. 

Levyt / Palat kyllä varmaan alkaa ajan kanssa pitää, mutta noi hihnat ei kyllä polta ikinä sitä rasvaa pois. 

 

Link to post

G6R takajarrut tuli tuossa purettua ja kasattua uusiks. Oikeassa nurkassa sai jarruvaijerin pultin kiinnitettyä ihan hyvin jousipakan päähän, mutta vasemmalla puolella vaijeri ei yltäny siihen jousipaikalle kun se oli lepoasennossa, piti jousipakkaa vääntää pari senttiä jotta meni pultti paikalleen. Ilmeisesti merkki siitä, että jarru jäi nyt pikkasen kanittamaan päälle? Satula kyllä liikku selvästi edestakasin tapeissa eli pelivaraa siellä on männän ja jarrupalojen välissä, mutta vähemmän kun toisessa nurkassa.

Onko tuota mallia mahollista säätää siitä kardanitunnelin takapäästä jotta sais tasapainotettua nurkat, vai meneekö vaijeri uusiks?

Link to post
10 minutes ago, Reivn said:

G6R takajarrut tuli tuossa purettua ja kasattua uusiks. Oikeassa nurkassa sai jarruvaijerin pultin kiinnitettyä ihan hyvin jousipakan päähän, mutta vasemmalla puolella vaijeri ei yltäny siihen jousipaikalle kun se oli lepoasennossa, piti jousipakkaa vääntää pari senttiä jotta meni pultti paikalleen. Ilmeisesti merkki siitä, että jarru jäi nyt pikkasen kanittamaan päälle? Satula kyllä liikku selvästi edestakasin tapeissa eli pelivaraa siellä on männän ja jarrupalojen välissä, mutta vähemmän kun toisessa nurkassa.

Onko tuota mallia mahollista säätää siitä kardanitunnelin takapäästä jotta sais tasapainotettua nurkat, vai meneekö vaijeri uusiks?

Yleensä noissa on siellä keskellä semmoinen keinuva systeemi, mistä menee yhdellä vaijerilla kahvalle. Ja siinä on se kokonaiskireyden säätö.  Siinä ei oo mitään erillistä säätöä puolille, kun sitä ei tarvita. Se tasapainottuu automaattisesti. 

Mutta jos toinen puoli oli kiinni, ja silloin toinen puoli jäi "piukaksi" niin sitten on säädetty se kahva liian kireälle. Eli tuota nyt ensimmäiseksi löysäisin hieman, josko tuo auttaa..  Toki jos se vaijeri on jumissa, niin se aiheuttaa tuon kuvaamasi tilanteen.  Silloin sitten vain uutta vaijeria.  Orkkis toyotissa on muovipinnoitettu sisuskalu, joka toimii talvellakin.. tarvikkeissa lähes poikkeuksetta pelkkä metalli siellä sisällä, joten jos sitä ei rasvaa itse kunnolla ennen paikoilleen laittoa niin sehän jäätyy sitten talvella jumiin. 

Että jos vaijeria vaihdat, niin suosittelen vilpittömästi hakemaan orkkista marmorilta, vaikka varmaan kalliimpi onkin, mutta silloin uskaltaa käyttää kässäriä talvellakin :D 

 

Link to post
1 hour ago, CamryPappa said:

Sitä muovipinnoitettua ei stitten kuulu voidella öljyillä, siitä on itse asiassa vain haittaa. Ja kyllä ne tarvikevalmistajatkin osaa kopioida sen muovipinnoitteen vaijeriin xD

Jep. Sepä siinä onkin, kun ei ikinä tiedä noista tarvikkeesta onko siinä vai ei, ennekuin tiskillä katsoo :( 

Jos katsoo webbi sivun kuvaa, niin siinä näkee hienosti, että joo muovi löytyy.. Tiskillä sitten totuus paljastuu, etteipä tässä erässä nyt sitten ollutkaan, tai vielä pahempi, kun tilaa sen jostain, niin sieltä tulee vaijerilla ilman muovia. 

Vituttaa alkaa niitä palauttelemaan tai jättään ostamatta, kun se tarve on aina just nyt, ja kun siellä tarvikeliikkeen hyllyssä on vain tuota yhtä mallia.    

Tuokin asia olis tuossa tuotteessa oikeasti tärkeä kertoa siellä webissä, että tämä on tältä osin identtinen orkkiksen kanssa. 

Mielelläni mä näitä tarvikeliikkeestä ostaisin (ja ostankin monesti kyllä), jos ei tarvis liian usein pettyä :( 

Siksi, jos etukäteen tietää, niin heittää marmorille hintatiedustelun, ja saa sen orkkiksen parissa päivässä, jonka kanssa ei sitten enään tarvitse säätää seuraavina vuosina. 

Toki jos on ajatus, että pitää päästä tästä katsastuksesta läpi, niin mikä tahansa tarvike toimii. 

 

Link to post

Corolla Verson jarru- ja käsijarruosat oli AD-autokorjaamon osia. Kaipa suht laadukkaita sitten..Käsijarrukengät vaihdettiin,koska yhdestä oli pinta irti osittain. Samalla laitettiin koko paletti,koska levytkin oli jo aika urittuneet. Mielenkiintoista nyt reilun viikon päästä korjaamolla nähdä mikä on kässärin heikon tehon syynä. Menen TODELLAKIN katsomaan sen jarrujen purkamisen,vaikka en yleensä asentajia häiritse! En ole menossa tuolle AD-korjaamolle ja tuli myös mieleen,että autoa hakiessa oli silloin 10 millin pitkä hylsy paikallaan kahvan säätömutterissa! Kertookin ehkä työn tasosta.. Ehkä oli jäänyt jumiin,kun ahdas paikka on konsolin välistä säätää. Katsoinkin silloin kaupanpäälliseksi tuon hyvän Bachon hylsyn. Kyllä kässäri pakilla pitää,joten vahvistaa kyllä tuota väärinpäinasennusteoriaa. Tosiaan olen tuon suuntatehostushomman melkein kaikissa kymmenkunnassa Toitsussani havainnut.Taaksepäin kun kässärit on heikommin pitäneet.

Link to post

NIin joo.. euro toyta, niin taitaa alkuperäsenä olla lucaksen kengät.. Oli hyvä apostoli, mutta ei se kyllä autohommista mitään ymmärrä :D 

Yhdestä avensiksesta jouduin avaamaan takajarrut, kun pinta irti kokonaan (sekin oli lucas).. Ikinä aikasemmin en japseissa oo moiseen törmännyt.  Ja kuitenkin noita nyt harrastanut varmaan 30 vuotta.. 

 

Link to post

Kyllä sitä avesiksenn takalevyn sisällä olevia kässärikenkiä on saanut lähes vuosittain renkaanvaihdossa säätää, kun kahvan liike menee pitkäksi. Siinähän ei ole enää automaattista kiristystä, niin kuin oli Toyota rumpujarruissa jo 70-luvulta.

Link to post
3 hours ago, Laju said:

Kyllä sitä avesiksenn takalevyn sisällä olevia kässärikenkiä on saanut lähes vuosittain renkaanvaihdossa säätää, kun kahvan liike menee pitkäksi. Siinähän ei ole enää automaattista kiristystä, niin kuin oli Toyota rumpujarruissa jo 70-luvulta.

:o kappas.. on noi kyllä aika rimpuloita. Onneksi itellä tällä hetkellä vain nimellisesti Avensis, kun on Avensis verso, joka siis oikeasti Japanin Ipsumi, ja siis meillä tutummin Picnic tuotelinjan jatko..  Siinä on kyllä ihan normi toyotan säätö tuolla sisällä. 

Oikeesti tommosen vähäajetun jos jostain löytäisi, niin vois vaihtaa tuon nykyisen reippaat 400 tkm ajetun dieselin tuoreempaan.  On kyllä niiin kiva auto ajaa matkaa..  Lauantainakin pisteltiin justiinsa yli 350 km tuolla. On sillä vain käyttöautoksi niin kivat menohalut, että normiajossa saa paremminkin jarrutella, jos tahtoo nopeusrajoitusten mukaan ajella. 

 

Link to post

Haet alkuperäiset käsijarrukengät niin saat toimimaan. Tarvikekengillä ei vaan saa jarruvoimaa riittävästi, tämä on tullut kantapään kautta todettua muutamia kymmeniä kertoja kun asiakas on halunnut "säästää". 

Link to post
9 tuntia sitten, MaunoJokinen kirjoitti:

:o kappas.. on noi kyllä aika rimpuloita. Onneksi itellä tällä hetkellä vain nimellisesti Avensis, kun on Avensis verso, joka siis oikeasti Japanin Ipsumi, ja siis meillä tutummin Picnic tuotelinjan jatko..  Siinä on kyllä ihan normi toyotan säätö tuolla sisällä. 

Oikeesti tommosen vähäajetun jos jostain löytäisi, niin vois vaihtaa tuon nykyisen reippaat 400 tkm ajetun dieselin tuoreempaan.  On kyllä niiin kiva auto ajaa matkaa..  Lauantainakin pisteltiin justiinsa yli 350 km tuolla. On sillä vain käyttöautoksi niin kivat menohalut, että normiajossa saa paremminkin jarrutella, jos tahtoo nopeusrajoitusten mukaan ajella. 

 

Ei tuossa -08 oli mitään automaattisäätöä siellä levyjarrun sisällä. Sama hammasratas kyllä, mutta ei ole sitä automaattiosaa, joka säätäisi automaattisesti joka käsijarrun käytöllä. Alkuperäiset osat käsijarruna.

400tkm diesel, kansiremontti jo kerran tehty?

 

Link to post
On 8/14/2020 at 8:37 AM, MaunoJokinen said:

Yleensä noissa on siellä keskellä semmoinen keinuva systeemi, mistä menee yhdellä vaijerilla kahvalle. Ja siinä on se kokonaiskireyden säätö.  Siinä ei oo mitään erillistä säätöä puolille, kun sitä ei tarvita. Se tasapainottuu automaattisesti. 

Mutta jos toinen puoli oli kiinni, ja silloin toinen puoli jäi "piukaksi" niin sitten on säädetty se kahva liian kireälle. Eli tuota nyt ensimmäiseksi löysäisin hieman, josko tuo auttaa..  Toki jos se vaijeri on jumissa, niin se aiheuttaa tuon kuvaamasi tilanteen.  Silloin sitten vain uutta vaijeria.  Orkkis toyotissa on muovipinnoitettu sisuskalu, joka toimii talvellakin.. tarvikkeissa lähes poikkeuksetta pelkkä metalli siellä sisällä, joten jos sitä ei rasvaa itse kunnolla ennen paikoilleen laittoa niin sehän jäätyy sitten talvella jumiin. 

Että jos vaijeria vaihdat, niin suosittelen vilpittömästi hakemaan orkkista marmorilta, vaikka varmaan kalliimpi onkin, mutta silloin uskaltaa käyttää kässäriä talvellakin :D 

 

Sieltähän se ratkes kässärikahvan juuresta. Ei meinannu tapahtua mitään ja mutterikin kerkes pudota pois paikaltaan ni piti purkaa konsoli jotta näkee mikä siel on. Joku laittanu joskus varmistuksena kaks mutteria peräkkäin ja lyhyellä hylsyllä sain vaan sen ylemmän niistä löysättyä :D Pitkällä sit myös alempi liikkeelle ni alko takana tapahtua. Mikä lienee ollu itellä idea aikanaan jos nyt oon ees ite toisen mutterin laittanu... 

Link to post
7 tuntia sitten, Reivn kirjoitti:

Sieltähän se ratkes kässärikahvan juuresta. Ei meinannu tapahtua mitään ja mutterikin kerkes pudota pois paikaltaan ni piti purkaa konsoli jotta näkee mikä siel on. Joku laittanu joskus varmistuksena kaks mutteria peräkkäin ja lyhyellä hylsyllä sain vaan sen ylemmän niistä löysättyä :D Pitkällä sit myös alempi liikkeelle ni alko takana tapahtua. Mikä lienee ollu itellä idea aikanaan jos nyt oon ees ite toisen mutterin laittanu... 

Kyllä siellä on tehtaan jäljiltä kaksi mutteria.

Ainakin mulla ollut kaikissa säätämissäni.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...