Jump to content

3S-FE kysymyksiä


Maketsuli94

Recommended Posts

Hei! Onko tohon 3S-FE (eli 2.0i bensiini) kumpi moottoriöljy parempi: (Esim. Mobil 1) 0w-40 vai 5w40 ympärivuotiseen käyttöön, joka tosin painottuu enemmän lumettomalle kaudelle? Vai pitääkö olla jokin muu viskositeetti, kuin jompikumpi aiemmin mainitsemistani?

Saako viritettyä millä tavalla vai kannattaako jokin toinen kone laittaa suosiolla?

Temppuileeko tämä kone yleensä millä tavalla, nyt alkaa olla vasta 170tkm mittarissa ja pelaa hyvin.

Onko vapaastipyörivä moottori, kuten 4A-FE, ettei jakohihnan katketessa/muun jakopään osan pettäessä tule todennäköisesti suurempaa vahinkoa?

Kiitoksia jo valmiiksi auttaneille :)

Link to post

Omissa S-sarjan moottoreissa käyttänyt 5W-40 Teboil Goldia 10tkm vaihtovälillä. Halpa ja toimiva vaihtoehto.

Viritykseen pätee samat jutut kuin mihinkä tahansa moottoriin. Lompakon vahvuudesta lähinnä kyse.;)

Pääsääntöisesti hyvin vähävikainen moottori. Jakajallisissa versioissa virranjakajan kondensaattorin hajoaminen rikkoo puolan ja katkaisee matkanteon. Kondensaattorin loppuminen osuu kait yleensä 250-300tkm väliin.

Moottori tyypin suurin ongelma tuntuu olevan lähinnä öljyvuodot. Tuntuu vuotavan kaikista mahdollisista paikoista.:D

Jakopää remonttia tehdessä kannattaa samalla vaihtaa vesipumpun lisäksi nokka-akselin, kampiakselin etupään, ja öljypumpun stefat. Öljypumpun stefa kannattaa vaihtaa pöydällä, koska samalla kannattaa vaihtaa öljypumpun kannen alla oleva o-rengas tyyppinen tiiviste, joka kanssa tuntuu aina vanhemmiten vuotavan.

Muita vaki vuotopaikkoja on perinteinen venttiilikopan tiiviste, ja tulppien putkien tiivisteet.

Kytkin remontin yhteydessä sitten kannattaa vaihtaa kampiakselin takapään stefa, tai tehdä kytkin remontti samalla jos vuoto jo yltänyt liian suureksi.

Moottorin pitäisi olla vapaastipyörivä, ainakaan omasta 3S-FE moottorista ei hajonnut mitään.

 

Link to post

Tuo oma Kämpyrän 5S-FE (ei se iskunpituuden muutos siitä eri moottoria tee) vasta 376k ja mitä nyt vähän kostea;ei tiputa alleen.Ja kyllä;kuten yleensä niin ovat vapaastipyöriviä.

Virkeyttä jos haluat niin käännä vaan jakajaa(lisää ennakkoa) ja sitten jos jokatapauksessa kantta auki (syystä tai toisesta) niin porttaus ja siivua tasosta (lisää puristuksia).

Tietenkin jos jotain tekee niin ne stefat ja muut tiivarit tuoreiksi.Jakoremmi varmaan kestää jotain 400k km.Sen 10 000-15 000 kun vaihtelee öljyt ja suodattimen niin pata kestää kyllä.Sit jos siellä on jotain 30 000+ ajettua pikeä niin saa syyttää vaan itseään..

Vakiokartat on tehty niin et pintakaasulla Lambda hoitaa seokset mut täyskaasu,3500 jotain rpm niin unohtaa Lambdan ja mennään kartan arvoilla.Mitkä Toyotalla on rikas,rikkaampi ja sikarikas! Kämpyrän 5S-FE siellä täyskaasun/rpm tienoilla Innovaten laajakaistalambda sekoaa (kun AFR menee alle 9)

50/50 bensaa ja viinaa niin laihentaa mukavasti ja kummasti tulee yläpäähän vetoja.Pintakaasun hoitelee Lambda.

Link to post

Onko jokin äänenvaimennin menossa vaihtoon, kun työntää takapöntön päähän semmosta pitkien hiusten näköistä juttua :D ? Mistä tämä kertoo? Hiukan repäisemällä irtoaa pois. Maantieajon jälkeen tekee joskus tuota. Tätä autoa en ole vielä altapäin kunnolla päässyt näkemään. Edelleen tämä 3S-FE kyseessä.

Ilkivaltakin on mahdollinen, mutta taitaa olla jokin muu syy...

Link to post

Kiitos. Niin oli sivussa korkki. Sen huomaa ainakin silloin, kun ottaa pohjamuovin pois. Myös vaihteistoöljyä täytetään mainitsemallasi tavalla/2,55dl ja vaikka 75W90 vaihtoöljyä, jos joku muu kaipailee tätä neuvoksi. Tietysti pitää olla myös letkunpätkä suppilolla sinne täyttöpropulle.

Kiitos myös pakoputki aiheen vastaajalle ja muille myös. Ulkoapäin oli pakoputki ehjä koko matkalta vielä onneksi.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...