Jump to content

Eberspächer täydennyssarja


miksune

Recommended Posts

Ostin diesel yaris verson ja kokeillut nyt tutkia Eberspächerin kellon asennusta. Autossa on nappi lisälämmittimelle. Corollaan ja avensikseen löytyisi sarja missä on vesipumppu ja Relesarja. 

https://www.heater.fi/fi/lammittimet/ajoneuvolammittimet/polttoainekayttoiset/ajoneuvokohtaiset-asennussarjat/eberspacher-taydennyssarja-toyota-avensis-ja-corolla-d5wz-d5ws.html

Käykö tuo sarja myös yaris versoon tai voiko vaan ostaa sopivan vesipumpun ja tekee johdot ja releet itse? 

Link to comment

Voi tehdä itsekkin sarjan vesipumpusta, irtoreleistä, Webaston tai Eberrspärcherin kellosta, sulakekoteloista yms.

Joskus noissa tulee ongelmaksi että eritysesti kovassa pakkasessa kello ei jaksa vetää relettä, joten kannattaa ehkä vaihtaa tilalle pienen käämivirran rele (esim. elektroninen rele). 

Edited by valde
Link to comment

Jos parempaa ei löydy, niin tässä on normaali webaston asennusohje: http://service-manual.ru/webasto/install/cars/Toyota/Yaris/2000/Yaris_Verso_2000_1.0_1.3_1.4_1.5_b_d_D.pdf

Tämäkin toki auttaa asennuksessa, mutta tuo muunnossarjan ohje tekisi hommasta helpomman.

Jos teet kytkennän itse, niin voit myös lisätä siihen termostaatin, jolloin puhallin lähtee käyntiin vasta jäähdytysnesteen lämmettyä, niin akun kuluminen vähentyy.

Link to comment

Mikäs Eberspächer Yariksessa on? Itse rakentelin hiljakkoin ykköskoppaseen diesel Aurikseen vanhasta Eperspächerin kellosta ohjauksen. Autossa oli alun perin napista ajonaikainen Eberi. Auriksessa Eberille (D5Z-H) tarvi kytkeä tulemaan virta lämmittimelle tuleviin keltaisiin johtoihin, jolloin lämmitin lähtee käymään. Kiertovesipumpuksi hankin Motonetistä Mersun kiertovesipumpun, joka maksoi 70 eur. Auton puhaltimen sain toimimaan kytkemällä ohjauksen automaattisen ilmastoinnin ohjainlaitteen keltaiseen piuhaan. Innostuin vielä parantelemaan käyttömukavuutta lisäämällä gsm releen, jolla saa lämmittimen päälle soittamalla tai tekstiviestillä :D

Vesipumppu:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/309401/Kiertovesipumppu-12V-MB-alkuperaislaatu

 

eberi-vesipumppu.thumb.jpg.04e58f724549cd87ad797eeb83e2969e.jpgeberi-kello.thumb.jpg.e89edc2dbcd4e654f207df01bc2a33c4.jpgeberi-gsm-rele2.thumb.jpg.631ad9644ea828e34cd9b22209d9b12b.jpgeberi-gsm-rele1.thumb.jpg.6157171467dae5f281be27e4bdda5e48.jpg

Link to comment

Mites vikakoodien luku? Ei tunnu olevan mitään vaikutusta onko käynnistysnappi pohjassa vai ei. Riittääkö että kkl piuhan 7 pinnistä laittaa diag karvaan johdon ja laittaa auton käyntiin? Osassa videoista oli vielä kkl piuhaan laitettu +12 ja -

Link to comment

Mihin Yariksessa on eberi sijoitettu? En ole vielä koko kohdetta nähnyt niin ennakkoon vaan mietin kuinka hankalassa paikassa mahtaa olla.

Olis tarkoitus tehdä kellolla toimivaksi esilämmittimeksi lisäämällä kello ja vesipumppu.

Täydennyssarjan kytkentä ohjeessa oli ohje että käynnistysvirta eberin 4 pinniin. Onko joku näin tehnyt?

 

Link to comment

Hei.

 

Olen asentamassa 06 mallin 1.4d corollaan, eberiä gsm-releellä ohjattavaksi. 

Onko kenelläkään ohjetta, miten kytken sisäpuhaltimen ohjauksen? En ole sitä googlella löytänyt. Autossani on automaatti-ilmastointi.

Muuten kytkentä on valmis ja eberi ja vesipumppu kyllä käynnistyvät jo, mutta sisäpuhallin on vielä pois pelistä.

 

Seuraaville rakentelijoille vinkiksi Eberin D5Z-H johtojen ohjaukset ulkoiselle käynnistykselle alla:

liitin 3, sininen. Ohjaus heater-napilta sisältä.

liitin 8, keltainen. Auton käyntitieto (d+)

Mun virityksessä ylläolevia johtoja ohjataan kahdella vaihtoreleellä. Keltaista (d+ moottorin käyntitieto) ja sinistä johtoa (heater-nappi) siten, että vaihtoreleen 30-nasta on eberin suuntaan ja nasta 87a moottorinjohtosarjaan. 87 nastaan tulee sitten +12v.  Näin jää alkuperäinen heater-nappi käyttöön, mutta sitä voi ohjata gsm-releellä (kellolla, tai jollain muulla) käyntiin.

 

 

 

Link to comment
On 11.3.2020 at 20.18, miksune kirjoitti:

Mites vikakoodien luku? Ei tunnu olevan mitään vaikutusta onko käynnistysnappi pohjassa vai ei. Riittääkö että kkl piuhan 7 pinnistä laittaa diag karvaan johdon ja laittaa auton käyntiin? Osassa videoista oli vielä kkl piuhaan laitettu +12 ja -

Hei. Tätä samaa tietoa minäkin kaipaisin.  Pitääkö auto olla käynnissä ja heater nappi päällä vai pois? 

 

Oma eberi pimeni jostain syystä. Paloilmapuhallin kyllä kiihdyttää, mutta polttoainepumppu ei saa enää ohjausta, eikä nakuta.

Link to comment
6 tuntia sitten, Peikko kirjoitti:

Hei. Tätä samaa tietoa minäkin kaipaisin.  Pitääkö auto olla käynnissä ja heater nappi päällä vai pois? 

 

Oma eberi pimeni jostain syystä. Paloilmapuhallin kyllä kiihdyttää, mutta polttoainepumppu ei saa enää ohjausta, eikä nakuta.

Vaikuttaa ylilämmöltä. Se pukkaa polttimen ohjauksen pois. Käytä kaikki eberin 3 sulaketta irti muutaman sekunnin. (pääsulake tosin riittää). Sen jälkeen jos käynnistät eberin uudestaan, niin pitäisi lähteä nakuttamaan. Jos käy vain vähän aikaa, niin sitten tarkista että vesipumppu lähtee pyörimään.

Edited by Laju
Link to comment
18 tuntia sitten, Laju kirjoitti:

Vaikuttaa ylilämmöltä. Se pukkaa polttimen ohjauksen pois. Käytä kaikki eberin 3 sulaketta irti muutaman sekunnin. (pääsulake tosin riittää). Sen jälkeen jos käynnistät eberin uudestaan, niin pitäisi lähteä nakuttamaan. Jos käy vain vähän aikaa, niin sitten tarkista että vesipumppu lähtee pyörimään.

Hei. Kiitos vinkistä. Olen kokeillut jo akunkenkää irroittaa, mutta se ei vaikuta vikaan.  Tein vanhasta VAG KKL kaapelista piuhan, jolla olen yrittänyt lukea vikakoodeja.

Vedin sinivalkoisesta piuhasta testijohdon helpompaan paikkaan, ettei tarvi purkaa polttoainesuodatinta joka kerta irti, kun diagnostiikkaa yrittää lukea.

Latasin https://esparparts.com/techsupport/pdfs/Diagnostic software/EDiTH S4V1-F/  linkistä Edith ohjelman, joka kyllä tunnistaa webastoni mallin (d5z-h 242356) autodetectillä, mutta vikakoodeja lukiessa tai function testiä käytettäessä herja aina "timeout".

Jos otan polttoainepumpun johdon irti, niin eberi ei edes yritä käynnistyä. Polttoainepumpun ohmit on 10, joten sen pitäisi olla kunnossa. Se siis tunnistaa, että pumppu on paikoillaan ja lähtee sitten paloilmapuhallinta kiihdyttämään, mutta pumppu ei enää nakuta, kuten aiemmin tässäkohtaa. Mittasin myös, että pumppu ei saa jännitettäkään.

Vesipumppu kyllä pyörii ja eberi ei käynnisty edes sen vertaa, että lämpeäisi (kun koittaa kädellä letkuja). Ei kai se voi käynnistyäkkään, kun ei saa polttoainetta.

Minä nyt epäilen, että on aivot rikki eberistä.  Näyttää olevan hankalassa paikassa vaihdon kannalta, onko kellään kokemusta koko eberin vaihtamisesta? 

 

Link to comment
On 29.8.2021 at 10.25, Peikko kirjoitti:

Näyttää olevan hankalassa paikassa vaihdon kannalta, onko kellään kokemusta koko eberin vaihtamisesta? 

 

 

Ei ollut niin paha vaihtaa e12 corollaan, kuin aluksi kuvittelin. Eberi täytyy ruuvata irti auton alapuoleltakin, joten pelkästään yläkautta sitä ei saa vaihdettua. Ylhäältä pitää purkaa koneen päältä muovi, ilmanottoletku + polttoainesuodatin. Ostin purkaamolta 9 vuotta uudemman eberin. Hintaa toimivalle eberille jäi posteineen reilu 90€, joten mielestäni ei ollut kallis investointi. 

Link to comment
9 tuntia sitten, Peikko kirjoitti:

 

Ei ollut niin paha vaihtaa e12 corollaan, kuin aluksi kuvittelin. Eberi täytyy ruuvata irti auton alapuoleltakin, joten pelkästään yläkautta sitä ei saa vaihdettua. Ylhäältä pitää purkaa koneen päältä muovi, ilmanottoletku + polttoainesuodatin. Ostin purkaamolta 9 vuotta uudemman eberin. Hintaa toimivalle eberille jäi posteineen reilu 90€, joten mielestäni ei ollut kallis investointi. 

Halpahan tuo on siihen tehdasuuteen 1200-1500e + asennus :D.

Huolto ihmetellyt omaa eberiä välillä kun alkuperäinen ja vuodelta 2008. Pitää sitten ostaa romuttamolta itsekin uusi kun hajoaa.

Link to comment
On 10.2.2020 at 22.16, Laju kirjoitti:

Webaston oma vesipumppu on kallis erikseen.

12V opel / bosch pitäisi käydä myös

https://m.motonet.fi/fi/tuote/309407/kiertovesipumppu-12v-mm-opel-saab-alkuperaislaatu

Miten kolvasit GSM releen piirilevyyn? Olisiko kuvaa?

 

On 15.2.2020 at 22.24, Metsis kirjoitti:

Mikäs Eberspächer Yariksessa on? Itse rakentelin hiljakkoin ykköskoppaseen diesel Aurikseen vanhasta Eperspächerin kellosta ohjauksen. Autossa oli alun perin napista ajonaikainen Eberi. Auriksessa Eberille (D5Z-H) tarvi kytkeä tulemaan virta lämmittimelle tuleviin keltaisiin johtoihin, jolloin lämmitin lähtee käymään. Kiertovesipumpuksi hankin Motonetistä Mersun kiertovesipumpun, joka maksoi 70 eur. Auton puhaltimen sain toimimaan kytkemällä ohjauksen automaattisen ilmastoinnin ohjainlaitteen keltaiseen piuhaan. Innostuin vielä parantelemaan käyttömukavuutta lisäämällä gsm releen, jolla saa lämmittimen päälle soittamalla tai tekstiviestillä :D

Vesipumppu:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/309401/Kiertovesipumppu-12V-MB-alkuperaislaatu

 

eberi-vesipumppu.thumb.jpg.04e58f724549cd87ad797eeb83e2969e.jpgeberi-kello.thumb.jpg.e89edc2dbcd4e654f207df01bc2a33c4.jpgeberi-gsm-rele2.thumb.jpg.631ad9644ea828e34cd9b22209d9b12b.jpgeberi-gsm-rele1.thumb.jpg.6157171467dae5f281be27e4bdda5e48.jpg

Miten kolvasit GSM releen piirilevyyn? Olisiko kuvaa?

Link to comment
On 16.12.2022 at 19.42, Bablo123 kirjoitti:

Miten kolvasit GSM releen piirilevyyn? Olisiko kuvaa?

 

Miten kolvasit GSM releen piirilevyyn? Olisiko kuvaa?

Katkaisin eberille tulevasta liittimestä keltaiset johdot ja kytkin liittimen keltaiset johdot erilliseltä releeltä tulevaan virtaan, joka saa herätteen gsm-releeltä.

 

connector.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...