Jump to content
toyopet

Mk 1 Previan käyntiongelmat?

Recommended Posts

Tätä jonkun verran muistaakseni vanhalla foorumilla käytiin läpi mutta vika ei korjaantunut.

Oikeastaan pahentunut.

Eli joskus kone käy ja vetää kunnolla joskus taas ei voimaa ole yhtään, yleensä alakierroksilla pelaa mutta sitten ~4000rpm jälkeen alkaa tökkiminen, potkii ikäänkuin vastaan.

No kaasuläppää, egr:ää yms. käyty läpi ja sitten amerikan romujen yhteydessä tuli vastaan samanlainen ilmiö nakutukseneston käydessä toimintaan (ilman syytä) heittäen sytkää myöhäiselle. Täysin samanlainen käytös siis.

No testimielessä nakutusanturi vaihdettu, ehkä se on vielä herkempi tuolle ilmiölle tai sitten ei. Mutta apua ei ainakaan ollut.

Tosin sitten tuli mieleen, että miten se sytkän säätö tässä oikein on toteutettu? On siellä mekaanisia osia, mitkä voisivat jumittaa? Vai pelkästään sähköisiä.

Amerikanromussa kun oli perinteinen jakaja alipainekellolla ja keskipakosäätäjällä ja lisäksi erillinen sähköinen säätö tuolle nakutussysteemille ja se eliminointi korjasi ongelman mutta tämähän on hiukan modernimpaa tekniikkaa.

Toki tässä previan koneessa on mekaanista ääntä, mikä voi hämätä auton järjestelmiä. Nokkaketjun suunnalta tulee rallatusta.

 

Share this post


Link to post

Satunnaisesti heittää vikatilaan ja vikakoodejakin oli, kun vielä muistaisin ne, vartti sitten katsoin ne.

12, nakuanturi

21? Lambda

27 sub oxygen sensor, mikä lie

43 starter signal

Ja vielä olikohan 52, nakuanturiin sekin viittaa.

Mutta siis kaksi eri vikakoodia samaan asiaan, niin varmaan niillä joku ero on?

 

Nyt pienellä parin kilsan koeajolla taas kuitenkin pelasi ok.

Share this post


Link to post

Heittäkää hurjia spekulaatioita ilmaan...

Nyt pari kertaa ajossa lyönyt vikatilan päälle, lauantaina ajeltiin semmoinen 500km kierros ja 15km ennen kotia jyrkässä ylämäessä pienillä kierroksilla heitti valon päälle ja meno hyytyi entisestään.

Toisen kerran teki sitten moottorijarrutuksessa risteykseen tullessa.

Sammuksiin ja samantien käyntiin ja taas rullaa.

No bensatankin korkkia hiukan löysään, niin sehän tuntui ihan alkuun toimivan, veti seuraavassa kiihdytyksessa puhtaasti punarajalle mutta taisi olla sattumaa ja taas oli "normaalia" nykimistä.

Yleensä jotenkin vetää tuonne 4000rpm pintaan mutta yli sen ei tahdo mennä millään kuin ihan satunnaisesti.

Ja nyt mitä huomasin, niin lämpömittari tipahtaa aina kiihdyttäessä/kaasua painaessa. Mittaristolle on kuitenkin oma anturi ja ei käsittääkseni mene ecun kautta, eculle on oma anturinsa.

Mutta voisiko sitten olla virran vähyyttä, bensapumppu tiensä päässä vai mitä ihmettä.

Isällä on myös toinen samanlainen kolaroitu yksilö ja se liikkuu ihan eri malliin kuin tämä, on vaan pari vuotta tuoreempi, niin on hiukan erilaiset systeemit sähköissä.

Tämähän on siis 1995 vuosimallia.

Share this post


Link to post

Laita umpilaippa sinne pakokaasun kierrätysventtiilin (EGR) ja kannen väliin.  Tuolla aikoinaan mulla alkoi käydä kunnolla, ja polttoainekulutus tippu pari litraa. 

Ihan turha härveli käytännössä moinen saasteverme. 

 

Share this post


Link to post

Niin joo, tuo egr on tulpattu jo vuosia sitten, kun tuppasi sammumaan risteyksissä ja tyhjäkäynti oli tosi huono.

Se auttoi silloin siihen vaivaan mutta tämä veto-ongelma oli jo silloin, lievempänä.

 

Ja päästöt on ihan ok kuitenkin mittauksissa.

Share this post


Link to post

entä jos paat sen vanhan nakuanturin siihen johon päähän ettei ole koneessa kiinni niin eikö se sillon eliminoes aenakin sen ketjun rallatuksen poejes? jos siis tuo nakutusanturi aeheuttaa tuota vedon puutetta mut se kaet nyt oes aenakin halapa testata ja jos siihen viittaavia vikoja muistissa...

Share this post


Link to post

Ihan heittona, auttaisko ongelman selvittämiseen ja analysointiin jos lukisi ajon aikana "live dataa"? Ainakin näkisi mitä tapahtuu ja näkisi tuleeko antureilta järkeviä arvoja ECU.lle jne? Testasin tuota aikoinaan 4A-FE gen2 ja kaikki muut anturi tiedot tuli paitsi imuilman lämpötila puuttui.

Tuossa linkki josko olisi jotain apua. http://toyota.kgbconsulting.ca/wiki/OBD-1_Serial_Interface

Share this post


Link to post
44 minuuttia sitten, Jamo's Garage kirjoitti:

entä jos paat sen vanhan nakuanturin siihen johon päähän ettei ole koneessa kiinni niin eikö se sillon eliminoes aenakin sen ketjun rallatuksen poejes? jos siis tuo nakutusanturi aeheuttaa tuota vedon puutetta mut se kaet nyt oes aenakin halapa testata ja jos siihen viittaavia vikoja muistissa...

Tätä kokeilin uudella ja vanhalla anturilla ja tulos on se, että heittää vikatilaan heti käynnistyksessä. Se siis tarvitsee tientynlaisen mekaanisen äänen toimiakseen. 

Share this post


Link to post
20 tuntia sitten, toyopet kirjoitti:

Tätä kokeilin uudella ja vanhalla anturilla ja tulos on se, että heittää vikatilaan heti käynnistyksessä. Se siis tarvitsee tientynlaisen mekaanisen äänen toimiakseen. 

Vai anturin maadoituksen? Olivatko nämä yhden vai kahden johdon nakutusanturilla?

Edited by valde

Share this post


Link to post
18 minuuttia sitten, valde kirjoitti:

Vai anturin maadoituksen? Olivatko nämä yhden vai kahden johdon nakutusanturilla?

Yhden johdon anturilla. Vedin anturin rungosta maadoituksen koneen kylkeen. Ei vaan toiminut uudella eikä vanhalla sillä tavalla.

Share this post


Link to post

Ihan heitto, mutta ei olis bensapumpun karkeesuodatin tai polttoainesuodatin tukossa.  Ei saa riittävästi polttoainetta, niin menee laihalle. Tosin taitaisi antaa kyllä vikakoodia alhasista polttoainepaineista. Ei enään muistikuvaa, kuinka fiksu tuon mallin ecu oli, ja mitä kaikkia antureita tuosta löytyy (mullahan aikoinaan tuollainen Previa oli, niin siksi kiinnostaa :D ).  Niin joo, ja eculla ikää, niin olisko konkat kuivuneet ecusta. Vois ainakin avata kannen, ja tarkistaa, ettei oo paisuneet/vuotaneet.

Share this post


Link to post
On 21.2.2020 at 13.31, toyopet kirjoitti:

Satunnaisesti heittää vikatilaan ja vikakoodejakin oli, kun vielä muistaisin ne, vartti sitten katsoin ne.

12, nakuanturi

21? Lambda

27 sub oxygen sensor, mikä lie

43 starter signal

Ja vielä olikohan 52, nakuanturiin sekin viittaa.

Mutta siis kaksi eri vikakoodia samaan asiaan, niin varmaan niillä joku ero on?

 

Nyt pienellä parin kilsan koeajolla taas kuitenkin pelasi ok.

2TZ-FE 1990 vuojen kirja antaa nuilla koodeilla

12 -  no "NE" or "G" signal to ecu within 2 seconds after the engine been cranked (troubele area distributor, distributor circuit, igniter, igniter circuit, starter signal area or ECU)

21 Main oxygen sensor or main oxygen sensor heater

27 sub oxygen sensor

43 starter signal no "STA" signal to ECU until engine speed reaches 800rpm with vehicle not moving

jos nuo viat nollaa niin tulevatko kaikki takaisin?

ja sitte tuo 52 knock sensor signal open or short circuit in knock sensor signal

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...